Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Disk boot failure, Insert system disc


Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet en Seagate SATA disk og installert Vista på denne. Når jeg booter PC med Vista-cd inni dvd-spilleren, booter vista fint. Om jeg derimot fjerner Vista-cd eller setter inni en annen dvd og booter, kommer følgende melding opp: "Disk boot failure, Insert system disc"

 

Noen som aner hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et Bios problem, gå inn og loud default values, og velg en annen innstilling på SATA disken din enn det som står der nå om den ikke starter opp etter Default settings .. Husk at CD/Dvd bør stå på cable select siden du bruker SATA..

 

Lykke til ..

Lenke til kommentar

Jeg har 3 harddisker, to SATA og en IDE. Det som er rart, er at dette virket når jeg flyttet IDE-harddisken i BIOS til å boote først...dette til tross for at det er en SATA-disk som Vista ligger på. Noen som kan forklare hvorfor dette plutselig funker?

 

En annen ting er at jeg ikke fikk installert Vista når IDE-harddisken ikke var koblet til. Fikk da bare beskjed om at partisjonen ikke er en 'Windows Partisjon'. Når jeg koblet til IDE-disken og staret installasjonsprogrammet fikk jeg installert vista på SATA-disken...igjen...noen som vet hvorfor?

 

 

 

 

 

Høres ut som et Bios problem, gå inn og loud default values, og velg en annen innstilling på SATA disken din enn det som står der nå om den ikke starter opp etter Default settings .. Husk at CD/Dvd bør stå på cable select siden du bruker SATA..

 

Lykke til ..

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis fått separate System og Boot disker. Boot er den Vista ligger på, mens System er den som booter fra BIOS.

Slik blir det når man installerer Windows mens det er tilkoblet en annen System disk.

 

Skal du boote fra en disk må du ha en Primær partisjon. Hvis man prøver å installere på en disk som bare har Utvidet partisjon får man melding om at det ikke går. Da skal man slette partisjonen og opprette en ny, da blir det en Primær.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du har tydeligvis fått separate System og Boot disker. Boot er den Vista ligger på, mens System er den som booter fra BIOS.

Slik blir det når man installerer Windows mens det er tilkoblet en annen System disk.

 

Skal du boote fra en disk må du ha en Primær partisjon. Hvis man prøver å installere på en disk som bare har Utvidet partisjon får man melding om at det ikke går. Da skal man slette partisjonen og opprette en ny, da blir det en Primær.

 

Er det noen enkel måte å fikse dette på nå? Jeg vil at den skal boote fra den partisjonen Vista ligger på

Lenke til kommentar
Da må du i det minste sjekke i Diskbehandling og fortelle hva slags partisjoner du har.

Disk0: (D:, System, Active, Primary Partition) - Vista ligger ikke på denne

Disk1: (C:, Boog, Page File, Crash Dump, Primary Partition), Vista ligger på denne.

 

Det jeg altså vil er at System også skal ligge på den partisjonen Vista er installert på.

Som sagt, så får får jeg feilmelding om jeg setter Disk1 til å boote først, med mindre jeg har Vista DVD-en inni dvd-spilleren, da booter Vista fint.

Lenke til kommentar

Første bud er at partisjonen som skal boote må være Active. Dette skal du kunne sette i Diskbehandling.

Så må du muligens kopiere noen systemfiler, og/eller kjøre noen systemkommandoer fra Repair opsjonen på Vista DVD. Jeg kan ikke si med sikkerhet hva som skal til, og er dessuten noe opptatt med å reinstallere Vista (noe herk).

 

wiberos er den som kan dette.

Lenke til kommentar
Første bud er at partisjonen som skal boote må være Active. Dette skal du kunne sette i Diskbehandling.

Så må du muligens kopiere noen systemfiler, og/eller kjøre noen systemkommandoer fra Repair opsjonen på Vista DVD. Jeg kan ikke si med sikkerhet hva som skal til, og er dessuten noe opptatt med å reinstallere Vista (noe herk).

 

wiberos er den som kan dette.

 

Jeg har nå BOOT og SYSTEM på Vista-partisjonen, men har likevel problemer:

-Nå har jeg prøvd installere XP på nytt. Det som er så rart er at om jeg nå ikke har XP-installasjonsdvd inne i spilleren, så får jeg ikke opp noen meny og vista vil boote.

Om jeg derimot har XP-installasjondvd inne i spilleren, får jeg opp en meny og kan velge XP. Henger dette på greit? Jeg har jo valgt i BIOS at Vista-harddisken skal leses først.

Lenke til kommentar

Det er flere måter å ha flere OS på samme PC. Det enkleste er å installere helt separat, og så velge i BIOS hvilken disk som skal boote. For å få det til må man koble vekk andre disker mens man installerer.

Du har antagelig valgt å installere XP mens Vista disken er tilkoblet? Du har da en felles System disk som booter fra BIOS, og en bootmanager som velger hvilken partisjon som skal boote. Dette kan være litt komplisert å få til, siden XP og Vista har forskjellige bootmanagere.

Jeg har ikke noe greie på dette, men ser at det diskuteres av og til på Windows kategorien i forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...