Gå til innhold

Kjøre bil på vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HHO-gass? Jeg kaller det der en apprilsnar... HHO = H2O skrevet på en teit måte...

HHO-gass er rett og slett en blanding av hydrogengass og oksygengass i et 2 til 1 forhold. Kalles også Oxyhydrogen.

 

Ok det sentrale punktet som knuser denne "oppfinnelsen" er:

 

"The energy required to generate the oxyhydrogen always exceeds the energy released by combusting it."

 

Wikipedia

Lenke til kommentar
HHO-gass? Jeg kaller det der en apprilsnar... HHO = H2O skrevet på en teit måte...

HHO-gass er rett og slett en blanding av hydrogengass og oksygengass i et 2 til 1 forhold. Kalles også Oxyhydrogen.

 

... Også kallt knallgass? :)

 

Ok det sentrale punktet som knuser denne "oppfinnelsen" er:

 

"The energy required to generate the oxyhydrogen always exceeds the energy released by combusting it."

 

Wikipedia

 

Hihi :) Termodynamikkens 2. lov fornekter seg aldri :)

Lenke til kommentar
HHO-gass? Jeg kaller det der en apprilsnar... HHO = H2O skrevet på en teit måte...

HHO-gass er rett og slett en blanding av hydrogengass og oksygengass i et 2 til 1 forhold. Kalles også Oxyhydrogen.

... Også kallt knallgass? :)

Jepp! Dvs., slik jeg forstår det så antyder HHO at blandingsforholdet er tilnærmet lik 2:1, mens man vel kaller det knallgass om man lager en blanding av hydrogen og vanlig luft.

 

"Blandinger av luft med 4-75 % hydrogen er brennbare, og blandinger mellom 18-59 % er eksplosive." --Wikipedia

Lenke til kommentar
Knallgass er H2 + O2 i forholdet 2:1. Man lager det i praksis ved elektrolyse av vann.

Min eneste kilde til uttrykket knallgass er wikipedia (link i forrige innlegg), som hevder at "Knallgass benevner en blanding av hydrogen og luft, eller hydrogen og oksygen". Et slikt utrykk egner seg derimot ikke som noe man kan ha felles forståelse av. Folk bruker det sikkert forskjellig - slik som du som hevder at man må ha 2:1 forhold.

 

PS: Vi er litt off topic... :)

Lenke til kommentar
Knallgass er H2 + O2 i forholdet 2:1. Man lager det i praksis ved elektrolyse av vann.

Min eneste kilde til uttrykket knallgass er wikipedia (link i forrige innlegg), som hevder at "Knallgass benevner en blanding av hydrogen og luft, eller hydrogen og oksygen". Et slikt utrykk egner seg derimot ikke som noe man kan ha felles forståelse av. Folk bruker det sikkert forskjellig - slik som du som hevder at man må ha 2:1 forhold.

 

PS: Vi er litt off topic... :)

 

Er det ikke mer korrekt å si at forholdet er 1:16?

Lenke til kommentar

Jepp, knallgass er ganske så veldefinert, og er akkurat den gassblandingen man får ved vannelektrolyse.

 

Jeg likte det avsnittet "Klein's design" i Wikipedia-artikkelen om Oxyhydrogen. Klikk på link til artikkelen om "Magnecules", og les mer om den noe tvilsomme fysikeren Ruggero Santilli. Der er det mye pølsevev å finne ...

Lenke til kommentar

Snakker vi volumforhold eller masseforhold?

 

Når man splitter hydrogen og oksygen ved elektrolyse får man EKSAKT dobbelt så mye hydrogen som oksygen (volum). Dette er fordi gassvolum går på antall molekyler, og ikke størrelsen deres.

 

Snakker vi masse, er en liter oksygengass 16 ganger tyngre enn en liter hydrogengass. H2 veier 2u, O2 veier 32u. Hvis vi veier produktene etter elektrolyse (separert den produserte H2 og O2), vil vi finne at massen er i forholdet 1:8 (H2:O2). Volumet i 2:1(H2:O2). Dette fordi det dannes to hydrogenmolekyler og ett oksygenmolekyl av to vannmolekyler.

 

Alt klart?

Lenke til kommentar
Snakker vi volumforhold eller masseforhold?

 

Når man splitter hydrogen og oksygen ved elektrolyse får man EKSAKT dobbelt så mye hydrogen som oksygen (volum). Dette er fordi gassvolum går på antall molekyler, og ikke størrelsen deres.

 

Snakker vi masse, er en liter oksygengass 16 ganger tyngre enn en liter hydrogengass. H2 veier 2u, O2 veier 32u. Hvis vi veier produktene etter elektrolyse (separert den produserte H2 og O2), vil vi finne at massen er i forholdet 1:8 (H2:O2). Volumet i 2:1(H2:O2). Dette fordi det dannes to hydrogenmolekyler og ett oksygenmolekyl av to vannmolekyler.

 

Alt klart?

 

2:1 i antall-forhold. Og ja, ettersom hydrogen og nitrogen er ganske nære perfekte gasser (dvs. de følger idealgassloven

P*V = N*k*T

hvor P er trykket, V er volumet, N er antall molekyler, T er temperaturen (i Kelvin eller en annen skala som er 0 ved det absolutte nullpunkt), og k er boltzmanns konstant (den konverterer temperaturen til samme enheter som P*V)) - så ja, volumet vil også være 2:1 dersom de er ved samme trykk og samme temperatur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...