Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter, men ingen ting skjer


Anbefalte innlegg

Ok, jeg har en stasjonær spill-PC som ble bygget av meg og en datakyndig kamerat for 3-4 år siden. Vi bestilte alle delene fra MPX.no, den var ganske rask for sin tid, og har gått som en klokke til nå. Selv begrenser kunnskapene mine seg til å kunne bytte et kort hvis noe har gått istykker dessverre. Jeg er ikke sikker på hvilke deler som er brukt, har Windows XP med den siste servicepacken ihvertfall.

 

Nå frøs PCen seg fullstendig for et par uker siden, mens jeg så på en South Park episode. Ingen unormale hendelser hadde skjedd på forhånd. Jeg kunne ikke slå av, eller få kontakt på noe vis, så jeg var nødt til å kutte strømmen. Situasjonen nå er at når jeg prøver å starte opp, vel, så kommer det noen brummelyder, hvister går, lys er på etc, men ingenting skjer. Den vanlige "bipp"-lyden (jeg har blitt fortalt at dette skjer når BIOS lades) er fraværende, og maskinen blir stående å humme. Ingen skjermbilde eller kontakt med den virker det som. Jeg har fått en feilmelding i ny og ned om at skjermkortet ikke har fått nok strøm, kanskje det er noe med strømforsyningen..?

 

Så jeg trenger en diagnose på hva som kan være gått i stykker. Tidligere har skjermkortet smeltet en gang fordi det ble for hett, men det nye virker bra. Magefølelsen min er at det har blitt for mye støv inni PCen, så en eller annen vifte ikke har kunnet gjøre jobben sin og noe er gått varmt. Det så ikke så rent ut der inne nå.

 

Hvis det er mange ting som kan ha gått i stykker, så kanskje noen vet om en pålitelig PC-doktor eller liknende i Oslo vest området som kan hjelpe? Og hvis det finnes noen tips på ting jeg kan gjøre selv for å feilsøke, så fyr løs.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis magefølelsen din sier at det er mye støv i maskinen, burde du gjøre noe med det. En datamaskin er som en bil, den trenger vedlikehold. Det kan høres ut som om det er strømforsyningen din som kanskje har sakt takk for seg (som du også selv konkluderer med), med det kan også være andre komponenter som trenger et utskiftning.

 

Kan prøve å fjerne støvet i maskinen, eller bytte stømforsyning. Hvis ikke dette hjelper, kanskje det kan være på tide å bytte BIOS batteriet? Hvis ikke dette hjelper kan du prøve å ta hele maskinen fra hverandre og sette den sammen på nytt. Sjekke alle kabler, og at alt for nok strøm! Prøv noe av dette og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har prøvet å koble fra hverandre og sette sammen alt, og fjernet støv. Har dessuten forsøkt å resette BIOSen ved å ta ut batteriet, men fremdeles intet intelligent liv å spore i denne maskinen. Alle viftene går som vanlig og det er ingenting som ser uvanlig ut, så jeg er litt i tvil om hva det kan være.

 

Ser at det er mange andre innskrivere her som har hatt liknende problemer, særlig med nybygde PCer... denne her er 4,5 år gammel, og har blitt flittig brukt, kanskje det rett og slett er en del som er slitt ut? Forslag mottas med takk. (Lurer på hvor lenge et sånt Lithium-batteri på hovedkortet vanligvis varer... og hva det egentlig brukes til)

Lenke til kommentar
Situasjonen nå er at når jeg prøver å starte opp, vel, så kommer det noen brummelyder

Kan også være harddisken - Måten naskina frøys på kombinert med brummelyd... Hvor kommer den lyden fra? En svak klikkelyd i tillegg er sikkert tegn på hdd-kræsj.

 

Men som 'roberteh' nevner, det kan være psu'n. Du kan jo prøve å jumpstarte psu'n frakoblet hk for å teste vifter og om brummelyden kommer derfra.

 

her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...