Gå til innhold

Kjøper kamera i dag, men hva? Hjelp trengs


Anbefalte innlegg

Hei!

 

40D + 70-200mm L f/4 + 10-22 Canon (eller sigma?!?!) + Tamron 17-50mm f/2,8 (eller trenger jeg ikke det?)

 

Dette utstyret skal brukes til klatring, på standplass, fjellturer vinter og sommer, familie, portrett, triathlon..

 

Eller er det noen andre forslag, som gjerne blir billigere?

 

Hva synes dere om dette:

 

40D + 10-22 (sigma eller canon?) + 24-105 L f/4 IS USM ?

 

Siste alt som blir ca like dyrt er:

 

5D + 24-105 Lf/4 IS USM - men det blir kanskje litt drøyt som førstegangskjøp?

 

Håper på raskt svar..

Endret av cli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle alternativene virker ganske gode.

 

Men om det er førstegangskjøp ville jeg faktisk heller spart veldig mange penger og kjøpt et mye billigere kamera.

 

Dersom du vil ha Canon kan du enten skaffe deg et 350D for 2999,- fra Japanphoto, du kan også se på et rimelig 30D (forskjellene mellom 30D og 40D er ganske små). Ellers bør du også vurdere modeller fra Nikon, Pentax/Samsung, Olympus og Sony. Dersom du først skal bruke så mye kan jo f.eks. A700 fra Sony være et godt valg. Pentax gir deg rimelig værtetting. Alle merkene er gode, det bør være sagt.

 

Dersom du bruke så mye penger ville jeg ikke kjøpt 5D som første kamera. Det er nemlig visse problemstillinger ved kjøp av fullformat man kanskje ikke helt innser. Kommer det til bildekvalitet er 5D dog et meget godt valg.

 

Men mitt råd vil faktisk være å kjøpe noe billigere først, og så oppgradere om du har noen spesielle behov.

 

:)

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke uenig med Simon, men at det kan ha sine fordeler å kjøpe noe mer robust enn entry-nivå kameraene er udiskutabelt - og til ditt bruk (som kan stille krav til utstyret) er 40d et ypperlig valg.

Av pakkene du har listet opp ville jeg valgt nr 1, med en 70-200/4, EF-S 10-22 og kanskje en normalzoom som 17-50/2.8. Da skal du være meget godt dekket. Ville nok definitivt valgt IS utgaven av 70-200, men du får telle på kronene.

5D skal du slå fra deg i denne omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...