Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bilstereo tappe batterier uten at det spiller eller står på?


Anbefalte innlegg

Kan bare innledningsvis si at jeg ikke kan noe om musikkanlegg, og/eller tilhørende komponenter.

 

Vi har en russevan, hvor vi har koblet opp et greit stort anlegg. Men vi har nå fått noen problemer med batteriet, så jeg prøver desperat å finne ut hva som faktisk kan være galt.

 

Så det jeg lurer på, kan en kondensator, hvis det trekkes for mye av den, ødelegges og ende opp med en konstant tømming av batteri?

 

Var på tryvann igår, og kjørte fra drammen. Før vi dro av motorveien skrudde vi av anlegget for å få lada batteriene ordentlig på vei opp. (Begynte å lage ulyder i form av ingen lyd i bass-slagene, så jeg tenkte lite strøm)

 

Dette kan selvfølgelig ha mye relatert til annet på bilen å gjøre, som dynamo eller at et av to batterier er gammelt og tapper det nye... Men det hører til under bil seksjonen og ikke her..

 

Så spørsmålet her blir vel om kondensatoren kan være ødelagt av det. (Fikk faktisk en kortslutning over pluss-minus på den før strømmen var koblet til, var ikke utladet ordentlig). Eller om forsterkere drar mye når cd'spilleren er uten strøm.. (Skal skaffe hovedbryter til forsterkere og kondensator :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har styrestrøm (remote) på forsterkerene så vil det tappe ja..

Sjekkes fort ved å skru av cd-spilleren helt, å se om det lyser på forsterker/kondensator.

 

Gjør det hvis det ikke er gjort, ofte fort gjort å "tjuvkoble" dette ved bare å strekke en liten ledningsbit fra + på forsterkeren, til remote´n (ingen permanent løsning, men ok for å sjekke at du får strøm bakover)

Lenke til kommentar

Har remote on bakover. Så når vi tok strømmen til cd'spilleren skrudde jo alt seg av.. Ok, bruker litt strøm for å vente på signal fra remote on, men burde ikke være nok til å bruke opp alt dynamoen gir i alle bakkene opp mot Holmenkollen.

 

Kondensatoren har ikke noe av og på knapp, eller remote on.. Siden du nevnte kondensator over her...

 

Den er bare en blank stinger kondensator med to poler på toppen, ikke noe voltmeter eller noe sånt, og ikke noe av og på knapp eller rem on...

Lenke til kommentar

Når alt er skrudd av så mål med et amperemeter. Koble det for eksempel inn mellom batteriet og strømledning(e) til forsterkerne og andre steder, så finner du fort ut hva som evnt trekker strøm og ikke. Mål spenningen på batteriet når motoren går (ladespenning) og når motoren er av.

Lenke til kommentar

Skal måle mellom strømmen mellom batteri og kabel, eller kabel og kondensator..

 

Litt of topic nå da, siden heller mer mot bil siden..

Igår tidlig var vi på Bergheim auto i bærum, så de så på bilen.. Da var dynamo-reima ødelagt siden dynamohjulet gnagde. De satt på enten en ny (brukt) dynamo, eller bytta reimhjulet. Og satt på ny reim selvsagt.. Da målte de ladestrømmen på tomgang til 12.7.. noe de sa var helt ok..

 

Dette er en Chevrolet Chevyvan 92-modell (står i vognkortet, trur den er eldre), med to batterier.. Batteriet i motorrommet er helt nytt, mens et batteri som henger under bilen ikke er nytt.. (strømmen til forsterkerne går fra batteriet under.)

 

Kan heller ta dette i bil forumet istedet kanskje.. Siden det er lite sannsynlig at det er anlegget..

 

Det gamle batteriet eller dynamoen er det jeg tenker mest at det er..

Lenke til kommentar
Det batteriet under, er det kun montert for stereoens del?? i så fall, fjern det, og kondensatoren, så kjøper du nytt batteri til stereoen, som tilsvarer det du har foran ;)

 

Ladespenning under 13,5 volt, så er noe feil, så du bør få dem til å sjekke dynamoen igjen ;)

Tar jeg ikke helt feil så er det standard på disse bilene med ett batteri under bilen og ett foran ved motoren.

 

Har dere noen startproblemer med bilen hvis spenninga er så lav? Litt rart at lyden skal bli rar hvis spenninga er lav. Forsterkeren vil vel normalt slå seg av ved for lav spenning.

Lenke til kommentar

Har du to batterier uten noe form for skilleréle eller noe i mellom kan de tappe hverandre. Og ladespenninga skal være det samme uansett hva slags bil du har. 12V blybatterier/SMF/gelé/osv skal ha over 13,5V og helst opp rundt 14,4V. 12,7V er under det batteriet skal holde når det er fullada. Sjekk dynamo, børster og/eller regulator.

Lenke til kommentar

Mekanikeren sa faktisk at 12.7, derfor tok jeg dette som god fisk, siden jeg kan lite om temaene.

 

Men bilen er hos Bergheim auto igjen, fikk den tauet dit på fredag, så de begynner på den idag..

 

Skal sjekke dynamo og batteri, siste oppdatering jeg hørte derfra var at de hadde bestilt deler som skulle komme imorra. De fjerna visst alarmen også, da denne går i ny og ne ukontrollert..

 

 

(Gratis mekanikerarbeid)

 

Er visst standard med to batterier ja..

 

Håper de får sjekka om batteriet under er i orden eller ikke, slik at ikke det tapper det nye forran..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...