Gå til innhold

Host-it.no redesign


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilering og layout

 

Du har valgt ett oppsett med bokser med kantlinjer og marg mellom boksene. Dette grupperer informasjonen tydeligere. Det virker også som om du har tenkt horisontale og vertikale linjer, samt at boksene igjen er delt opp i tydelig og konsistent visuell struktur.

 

Svakheten med denne formen for layout og stilering er at den ikke gir god lesbarhet, samt at den vektlegger inndelingen til boksene og informasjons strukturen veldig sterkt. Dette går på bekostning av å vektlegge innholdet. Gradients som bakgrunn er behagelig for øyet, men gjør teksten enda vanskeligere å lese.

 

Du har også plassert innholdet til høyre og navigering til venstre. Dette svekker innholdet og vektlegger navigering. Lesligheten til inholdet blir svekket, og fokuset trekkes fra innholdet.

 

Du har også delt navigeringen i to. Du har en horisontal meny på toppen, og en vertikal meny til venstre for innholdet. Jeg fant den løsningen lite intuitiv og selvforklarende. Du har en adresselinje som forklarer hvor du er hen over innholdet, men denne benytter ikke samme beskrivelsene som i navigeringsmenyene. Denne linjen er også svært dempet, slik at den får lite fokus. En god del brukere vil kunne gå seg vill, men dette er jo vanskelig å kommentere uten å kjenne målene for navigeringen.

 

Design

 

Du har ikke gitt oss en eneste forutsetning, målsetning, eller begrensning for dette designet, så jeg har litt problemer med å evaluere om du har gjort gode designvalg. Du har bedt om konstruktiv tilbakemelding på designet, noe jeg jeg finner umulig. Jeg kan kommentere stilering og denslags, men ikke evaluere om det er ett godt design.

 

Godt i forhold til hva?

Lenke til kommentar

Takker så mye for tilbakemeldinger så langt!

 

Safari-problemer:

Feilen her var at det var benyttet "size" på input-boksene i kundelogin og ikke definert i style. Skal forøvrig være fikset nå.

 

Det som dog stusser meg er at Safari rendrer den nederste delen av meny-bildet samt hover som transparent. Må sjekke dette nærmere - såvidt jeg husker skal det ikke være tilfelle.

 

@FrodeNilsen:

Skal si meg enig mht. forvirring over hva det skal gis tilbakemelding på. Først og fremst tenkte jeg bare kjapp tilbakemelding på førsteinntrykk - men jeg undervurderte nok nivået på leserene en smule.

 

Målgruppen til denne bedriftens tjenester er noe spredt da de i tillegg til "standard"-tjenester som web/server-hosting (20-50) leverer de også tjenester som har en typisk gj.snitt alder på 15-25. Dette er brukere som har vokst opp med datamaskin - generelt erfarne brukere av typiske tjenester som firmaet leverer. Når det gjelder web/server-hosting er dette også en gruppe som generelt vet hva de driver med og er up2date på internett-lingo.

 

Forutsetning og målsetning for siden er hovedsakelig at siden skal være funksjonell, strukturert og ren. Siden skal ikke levere mye tekst sett bort ifra enkelte support-funksjoner, hvor det benyttes solid bakgrunn og ikke gradient. (For bedre lesbarhet) Hovedfokus skal være tjenester som leveres, deres funksjoner samt priser. For å vektlegge dette benyttet vi oss av å bruke stil-oppsettet som går igjen på siden videre i produkt-boksene.

 

Når det gjelder din tilbakemelding for lesbarhet så er jeg enig. Dette er muligens noe som vil falle under begrensninger for siden;

* Lesbarheten på brødtekst er noe grå - fargekoden som var benyttet (#666666) var noe i det gråeste laget og denne er nå justert opp. (#575757) Selv om det ikke er perfekt, vil jeg si at det hjalp.

 

Mht. navigering; Jeg er litt forvirret hva du mener med brøstiens beskrivelse og konsistens - såvidt jeg vet skal denne være lik i forhold til title, meny-link og brødsti. Overskriften er ikke den samme, men dette er gjort bevisst.

Når det gjelder menyen til venstre på undersider så kan det muligens skape noe forvirring. Her hadde vi valget mellom å bruke drop-downs på hovedmenyen eller en ekstra meny i funksjon-feltet til venstre. Det falt på det siste, men i etterkant kunne en kombinasjon her hadde kanskje gjort navigasjonen bedre.

Lenke til kommentar
Takker så mye for tilbakemeldinger så langt!

 

Safari-problemer:

Feilen her var at det var benyttet "size" på input-boksene i kundelogin og ikke definert i style. Skal forøvrig være fikset nå.

 

Det som dog stusser meg er at Safari rendrer den nederste delen av meny-bildet samt hover som transparent. Må sjekke dette nærmere - såvidt jeg husker skal det ikke være tilfelle.

 

@FrodeNilsen:

Skal si meg enig mht. forvirring over hva det skal gis tilbakemelding på. Først og fremst tenkte jeg bare kjapp tilbakemelding på førsteinntrykk - men jeg undervurderte nok nivået på leserene en smule.

 

Målgruppen til denne bedriftens tjenester er noe spredt da de i tillegg til "standard"-tjenester som web/server-hosting (20-50) leverer de også tjenester som har en typisk gj.snitt alder på 15-25. Dette er brukere som har vokst opp med datamaskin - generelt erfarne brukere av typiske tjenester som firmaet leverer. Når det gjelder web/server-hosting er dette også en gruppe som generelt vet hva de driver med og er up2date på internett-lingo.

 

Forutsetning og målsetning for siden er hovedsakelig at siden skal være funksjonell, strukturert og ren. Siden skal ikke levere mye tekst sett bort ifra enkelte support-funksjoner, hvor det benyttes solid bakgrunn og ikke gradient. (For bedre lesbarhet) Hovedfokus skal være tjenester som leveres, deres funksjoner samt priser. For å vektlegge dette benyttet vi oss av å bruke stil-oppsettet som går igjen på siden videre i produkt-boksene.

 

Når det gjelder din tilbakemelding for lesbarhet så er jeg enig. Dette er muligens noe som vil falle under begrensninger for siden;

* Lesbarheten på brødtekst er noe grå - fargekoden som var benyttet (#666666) var noe i det gråeste laget og denne er nå justert opp. (#575757) Selv om det ikke er perfekt, vil jeg si at det hjalp.

 

Mht. navigering; Jeg er litt forvirret hva du mener med brøstiens beskrivelse og konsistens - såvidt jeg vet skal denne være lik i forhold til title, meny-link og brødsti. Overskriften er ikke den samme, men dette er gjort bevisst.

Når det gjelder menyen til venstre på undersider så kan det muligens skape noe forvirring. Her hadde vi valget mellom å bruke drop-downs på hovedmenyen eller en ekstra meny i funksjon-feltet til venstre. Det falt på det siste, men i etterkant kunne en kombinasjon her hadde kanskje gjort navigasjonen bedre.

 

 

Jeg har ikke fulgt alle mulige linker, men "betill" er ikke likt "bestilling"

http://www.host-it.no/bestilling/orderweb.php.

 

Det er klart mer intuitivt å samle all navigering på en plass. Jeg benytter en horisontal linje til hovedkategorier, med flernivå drop down. En linje under denne som beskriver plassering, med "ett nivå drop down" for hver node. I enkelte tilfeller benytter jeg en tredje horisontal meny med de nodene som sorterer under der brukeren er nå. Stort sett holder det med de to hovedlinjene.

 

Jeg savner farger, og hvis det ikke ligger noen begrensninger på bruken av farger så ville jeg forsøkt meg med noe annet enn grått.

 

Personlig ville jeg forsøkt å fremheve innholdet litt mer og benyttet en annen teknikk for å oppnå strukturen eller dempet den teknikken dere har benyttet noe. Jeg ville gått en runde med oppdragsgiver for å forstå målsetting godt. Hvis de som besøker en side opplever det som vannskelig å få med seg innholdet blir det vrient å formidle ett budskap. I deres tilfelle er stilen og layouten på siden kanskje det viktigste budskapet. Er dette virkelig hensikten?

 

Layouten sitter ganske godt. Jeg tror fremdeles dere bør bytte om på venste og høyre kolonne, da dette vil gi ett mer moderne og dynamisk uttrykk.

 

Teknikken dere har benyttet for å oppnå struktur på siden kan det diskuteres om er "ren". Den medfører mye ekstra visuell struktur til siden, med gradienter, bokser, og bokser i bokser. Ett "rent" design er i mine øyne ett design med minimalt av unødvendigheter, noe jeg ikke helt uten videre er enige med at dere har her.

 

Dere har en stil som skaper stram struktur. Stilen er gjennomført og konsistent. Stilen er visuelt tydelig og markant. Flere elementer som ikke er informasjonsbærende er vektlagt. Hvis dere med "rent" mener gjennomført, stramt og konsistent, så kan jeg forstå hva dere mener.

 

Jeg kan vanskelig vurdere om siden er funksjonell. Det jeg kan si er at hvis innholdet er vannskelig å lese, så fungerer siden dårlig som informasjons-formidler. Hvis det er vanskelig å navigere så vil endel brukere ikke finne de funksjonene som er der.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe spesielt god på websidekritikk, men det var to ting som slo meg med en gang. For det første var plasseringen av elementene utrolig fint og harmonisk plassert, noe som gjorde at i hvertfall jeg følte meg tilfredsstilt. Meget pent og oversiktlig.

 

Det som trakk ned var de gradientene du har brukt i noen av de boksene der. Det er utbrukt og er forstyrrende å se på. Generelt er det også veldig grått og trist. Bland litt mere hvitt inn i layouten.

 

Mvh

 

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden ser veldig bra ut, og dette er noe dere absolutt kan bygge mye videre på. Jeg savner litt mer farger i designet. Ser dere har prøvd dere å skape en kontrast med den blåfargen deres, men det kan hende dere kan bruke denne enda flere steder for å skape en skikkelig fancy kontrast effekt.

 

Likte godt menyen deres, men den er noe tungt kodet. (Ihvertfall slik jeg ser det)

Hvorfor ha hver <li> tagg wrappet i sin egen <ul> tagg? Nå har ikke jeg sett på .CSS fila, men så litt tungt ut ang. HTML siden.

 

Ellers så syntes jeg at dere skal prøve å gjøre gradientene i boksene på forsiden(og evnt. andre sider) mindre synlige. Disse bidrar til å gjøre designet enda mer grått, så prøv å ton de et par hakk ned. Det er ikke snakk om mye, men prøv å finn en mellomting.

 

Ellers så syntes jeg siden ser ellers bra ut! :) Logoen likte jeg meget godt.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Svært usemantisk kode, for sterke gradients i bakgrunnen på boksene(ikke begynn gradienten med hvit, prøv heller lysegrå->mørkere grå) og en logo som ikke imponerer nevneverdig. Ser litt ut som en amatør som har lekt seg med Pen Tool i Photoshop. For øvrig kan dere droppe mannen med slips på forsiden, det er det mest oppbrukte konseptet i design for bedrifter - prøv noe nyskapende og kreativt som kunden merker seg.

 

Og som tidligere nevnt, bytt til ",-" bak prisene og endre fargen så den ikke skjærer i øynene.

 

Ellers er det en flott nettside :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...