Gå til innhold

problem med Mounting/deling


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver på å setter opp et rendernettverk hjemme... Jeg skal dele en mappe fra en data som skal mountes på alle de andre. Alt går helt fint, fram til de andre maskinene skal begynne å skrive filer og opprette mapper/dokumenter... alle dokumenter/filer som opprettes fra andre maskiner enn den som hoster mappa blir eid av "nobody" og kan ingen andre en den som hoster kan gjøre noe med dem... hvis hosten oppretter mapper blir de skrivebeskyttet... jeg har chmodet mappa til 777 men er nødt til å gjøre det hver gang en fil opprettes for at det skal virke...

 

Jeg bruker ubuntu 7.10...

 

Gaute

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt jeg gaute. Jeg ville kanskje bruke samme framgangsmåte som du har gjort, men det fungerer tydligvis ikke.

 

Får håpe noen andre her kan svare på dette?

 

OT: hvordan går fluid-simmen?

 

Har bare skjermen i noen timer nå, så prøver å få alt detta til å funke først... så får jeg bygge opp alt etterpå...

Lenke til kommentar

root:x:0:0:root:/root:/bin/bash
daemon:x:1:1:daemon:/usr/sbin:/bin/sh
bin:x:2:2:bin:/bin:/bin/sh
sys:x:3:3:sys:/dev:/bin/sh
sync:x:4:65534:sync:/bin:/bin/sync
games:x:5:60:games:/usr/games:/bin/sh
man:x:6:12:man:/var/cache/man:/bin/sh
lp:x:7:7:lp:/var/spool/lpd:/bin/sh
mail:x:8:8:mail:/var/mail:/bin/sh
news:x:9:9:news:/var/spool/news:/bin/sh
uucp:x:10:10:uucp:/var/spool/uucp:/bin/sh
proxy:x:13:13:proxy:/bin:/bin/sh
www-data:x:33:33:www-data:/var/www:/bin/sh
backup:x:34:34:backup:/var/backups:/bin/sh
list:x:38:38:Mailing List Manager:/var/list:/bin/sh
irc:x:39:39:ircd:/var/run/ircd:/bin/sh
gnats:x:41:41:Gnats Bug-Reporting System (admin):/var/lib/gnats:/bin/sh
nobody:x:65534:65534:nobody:/nonexistent:/bin/sh
dhcp:x:100:101::/nonexistent:/bin/false
syslog:x:101:102::/home/syslog:/bin/false
klog:x:102:103::/home/klog:/bin/false
messagebus:x:103:109::/var/run/dbus:/bin/false
hplip:x:104:7:HPLIP system user,,,:/var/run/hplip:/bin/false
avahi-autoipd:x:105:113:Avahi autoip daemon,,,:/var/lib/avahi-autoipd:/bin/false
avahi:x:106:114:Avahi mDNS daemon,,,:/var/run/avahi-daemon:/bin/false
haldaemon:x:107:116:Hardware abstraction layer,,,:/home/haldaemon:/bin/false
gdm:x:108:118:Gnome Display Manager:/var/lib/gdm:/bin/false
gaute:x:1000:1000:Gaute Neslein Korsnes,,,:/home/gaute:/bin/bash
statd:x:109:65534::/var/lib/nfs:/bin/false

hva er hva her?

Lenke til kommentar

har brukt samba (smb)... har bare testa litt ut nå først, ska gjøre en skikkelig installasjon når jeg har fått alt til å funke skikkelig... har ikke fått testa ut nfs, tenkte egentlig å bruke det, men skjønte ikke helt hvordan jeg gjorde det... men hvis noen kunne forklare meg hvordan jeg gjør det, kunne kanskje det ha vært det beste...

 

Her er foresten kommandoen min i /etc/fstab:

//drqmaster/NetRender /mnt/NetRender smbfs username=//DRQUEUE/gaute,password=mitt hemmelige passord

 

var nødt til å legge til domene, skjønner ikke helt hvorfor... har ikke laget et domene, men arbeidsgruppa heter DRQUEUE...

Endret av Gaute91
Lenke til kommentar
hvis noen kunne forklare meg hvordan jeg gjør det, kunne kanskje det ha vært det beste...
Jeg har forsøkt, sjekk signaturen min. Hvis du likevel skal bruke Samba, så må du bestemme deg om du vil ha brukerautentisering eller ikke, jeg har en følelse av at du har en liten Ole Brum der som skaper trøbbel.
Lenke til kommentar

i første omgang trenger jeg egnetlig bare å få delt filene... alt er satt opp bak en router med ingen åpne porter, så trur ikke sikkerheten er det største problemet enda... Tror at jeg i denne omgang forsetter å dele filene på samba, siden jeg allerede er i gang med det...

Har du noen ide om hva som må til for at dette skal funke?

 

Gaute

Lenke til kommentar

ser ut til at jeg har alt jeg trenger der :) tusen takk!! men burde kanskje vært posta der men, hva vil du anbefalt til en server; ubuntu, kubuntu eller ubuntu serveredition?

Ska antageligvis kjøre apache og slikt senere

Endret av Gaute91
Lenke til kommentar

Ubuntu, Kubuntu eller server edition er opp til deg. Ubuntu er mer stabil enn Kubuntu, mens server edition er dønn stabil siden den ikke kjører desktop. Til gjengjeld har Kubuntu noe mer GUI konfigurering enn Ubuntu, mens på server edition må du kose deg mye med kommandolinja. Apache, filserver osv. kjører de alle tre like greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...