Gå til innhold

Første, andre og tredje person.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser på Wikipedia at "tredje person refererer til nokon som er verken talar eller tilhøyrar". Har noen av dere som leser dette peiling på det?? Altså hva vedkommende som har skrevet denne artikkelen mener med talar og tilhøyrar?

Vet noen av dere om forskjellene på disse to tingene og på den personen som leser den aktuelle boka?

Holder på å prøve å finne ut diverse ting i bøker om de er skrevet i første, eller tredjeperson..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg ser på Wikipedia at "tredje person refererer til nokon som er verken talar eller tilhøyrar". Har noen av dere som leser dette peiling på det?? Altså hva vedkommende som har skrevet denne artikkelen mener med talar og tilhøyrar?

Vet noen av dere om forskjellene på disse to tingene og på den personen som leser den aktuelle boka?

Holder på å prøve å finne ut diverse ting i bøker om de er skrevet i første, eller tredjeperson..

Jeg er førsteperson, du er andreperson og han er tredjeperson. Han brukes oftest i bøker. Dvs, den som har skrevet boka snakker hverken om seg selv, eller om den han prater til, men en TREDJE person som ikke er med i "samtalen" i boka.

Lenke til kommentar

I førsteperson ser du alt slik hovedpersonen (eller "jeg"-personen) ser det. I tredjeperson ser du alt slik noen andre ser ham. Det er ikke noe som heter andreperson.

 

Står det for eksempel "Jeg går til døren" er det i førsteperson, men står det "Han går til døren" er det i tredjeperson. :)

 

Et annet eksempel er i dataspill. Ser du gjennom øynene til hovedpersonen (som i First Person Shooters eller FPS) er det førsteperson, men ser du hovedpersonen bakfra (så du ser hele fyren i bildet) er det tredjeperson. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
I førsteperson ser du alt slik hovedpersonen (eller "jeg"-personen) ser det. I tredjeperson ser du alt slik noen andre ser ham. Det er ikke noe som heter andreperson.

 

Står det for eksempel "Jeg går til døren" er det i førsteperson, men står det "Han går til døren" er det i tredjeperson. :)

 

Et annet eksempel er i dataspill. Ser du gjennom øynene til hovedpersonen (som i First Person Shooters eller FPS) er det førsteperson, men ser du hovedpersonen bakfra (så du ser hele fyren i bildet) er det tredjeperson. Enkelt og greit.

Er noe som heter andreperson. Brukes ikke ofte, men har sett det i blant annet erotiske noveller. Blir hørende ca slik ut: "Du lukker døren bak deg".

Lenke til kommentar
I førsteperson ser du alt slik hovedpersonen (eller "jeg"-personen) ser det. I tredjeperson ser du alt slik noen andre ser ham. Det er ikke noe som heter andreperson.

 

Står det for eksempel "Jeg går til døren" er det i førsteperson, men står det "Han går til døren" er det i tredjeperson. :)

 

Et annet eksempel er i dataspill. Ser du gjennom øynene til hovedpersonen (som i First Person Shooters eller FPS) er det førsteperson, men ser du hovedpersonen bakfra (så du ser hele fyren i bildet) er det tredjeperson. Enkelt og greit.

Er noe som heter andreperson. Brukes ikke ofte, men har sett det i blant annet erotiske noveller. Blir hørende ca slik ut: "Du lukker døren bak deg".

 

Så hvis det for eksempel står <<Det er en fin dag i dag>>, sier Arne så er Arne en tredjeperson?

Lenke til kommentar
Så hvis det for eksempel står <<Det er en fin dag i dag>>, sier Arne så er Arne en tredjeperson?

Når vi snakker om en bok er skrevet i første- eller tredjeperson så snakker vi om fortellestemmen.., point-of-view. Arne har ikke noe med det å gjøre.

 

Edit: Se gjerne http://en.wikipedia.org/wiki/Point_of_view_(literature)

 

Third person limited became the most popular narrative perspective during the twentieth century. Third person limited is sometimes called the "over the shoulder" perspective; it shows the story as though the narrator could only describe events that could be perceived by a viewpoint character. It can be used very objectively, showing what is actually happening without the filter of the protagonist's personality, thus allowing the author to reveal information that the protagonist doesn't know or realize. However, some authors use an even narrower and more subjective perspective, as though the viewpoint character were narrating the story; this is dramatically very similar to the first person, allowing in-depth revelation of the protagonist's personality, but uses third-person grammar. Some writers will shift perspective from one viewpoint character to another.
Endret av tormaroe
Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde omtalt meg som 'Henrik', istedenfor jeg, da harre jeg omtalt meg selv i tredjeperson.. tror jeg? :p

Stemmer det :) .

 

Jeg skal prøve å skrive ei bok i andreperson en gang. :new_woot:

Da kan du lese Hvis en reisende en vinternatt av Italo Calvino for inspirasjon. ;) Det er hittil den eneste du-romanen jeg har lest.

Må være litt spesielt å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...