brback Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Hei, fant ut at det var på tide og foreta en heloppgradering av datasystemet så håper jeg kan få litt hjelp her. Har valgt ut et oppsett på komplett under: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...9B-5146A3526980 Har allerede skjerm, tastatur, mus, dvd-brenner og harddisker. Dvs at jeg likevel trenger det meste, og satser på en ny harddisk med høyere hastighet. Regner med jeg kan finne et billigere kabinett/strømforsyning, men var litt usikker på dette så lot det stå slik det gjør nå. Har ikke veldig høye krav til fancy kabinett, men fint om det er usb/lyd-utganger i fronten. Åpen for endringer på det meste, så tar gjerne imot gode forslag. Men fint om prisen ikke overstiger 13000, og kan for all del være lavere også. Blir vel å teste maskinen for fullt i Age of Conan når det kommer så ser gjerne at den flyter glatt gjennom det. Har valgt vista som oem av samme grunn, pga dx10.
Morten K Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 (endret) Jeg foreslår at du bytter kabinett til et Antec P182 og velger en Corsair strømforsyning. Bytt skjermkort til et Geforce 9800GTX. Trenger du et så dyrt hovedkort? Hvis du ikke skal kjøre SLI,så hadde jeg heller valgt et hovedkort med Intel chipsett. Gigabyte EP35-DS4 er et svært bra hovedkort til en fornuftig pris. Hvis du skal ha det nyeste og beste,så velger du et X48-kort. Du bør se litt på dine behov. Det er ingen vits i å kjøpe det beste hovedkortet hvis du ikke har behov for det. Edit: Siden dette er en gaming-pc,så vil du få bedre ytelse i spill ved å velge en Core 2 Duo E8400. I framtiden vil det komme flere og flere spill som støtter 4 kjerner,men per i dag vil en 2 kjerner være det beste valget til en gaming-pc. Hvis du absolutt vil ha 4 kjerner,så ta en titt på den nye Core 2 Quad Q9450. Endret 25. april 2008 av Morten K
brback Skrevet 25. april 2008 Forfatter Skrevet 25. april 2008 (endret) Likte forslag til nytt kabinett, stilrent med god plass. Er vel naturlig nok bedre å bytte ut skjermkortet til neste generasjon også så den er jeg med på. Satser også på Gigabyte GA-EP35-DS4, og E8400 i steden for quad også da med mindre noen har noen protester? Er litt usikker på hvilken minnebrikker jeg skal kjøpe. Hovedkortet har jo støtte for både pc9600 og pc8500, men pc9600 virker å være dobbelt så dyr. Gir det mye mer ytelse for pengene? Vurderer å kjøpe 4gb av pc8500 i steden for 2gb av pc9600 hvis det lønner seg. Det jeg har minst peiling på er PSUen. Hvordan vet jeg hvor mye watt jeg trenger? Forslag til PSU mottas gjerne. Kan nevne at jeg må ha strøm til 4harddisker, i tillegg til det som allerede er nevnt. Foreløpig handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...57-82A63FC25C43 Endret 25. april 2008 av brback
Morten K Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 (endret) Bestill E8400 som er 45nm,Q6600 og Q6700 er 65nm (eldre generasjon) og 4Gb pc8500. I praksis vil du aldri merke forskjell på 8500 og 9600. Må du bestille fra Komplett? Hvis du bestiller fra for eksempel PC-Utstyr vil du spare ca 1000kr og i tillegg ha 4Gb med Corsair Dominator pc8500 ram. Bruk prisguiden! Skal du overklokke? En av disse strømforsyningene er gode valg. Merk deg at noen er modulære og andre ikke hvis det betyr noe for deg. Edit: En god og stillegående cpu-kjøler bør du også vurdere. Endret 25. april 2008 av Morten K
brback Skrevet 25. april 2008 Forfatter Skrevet 25. april 2008 (endret) Er absolutt ikke noe "must" å bestille fra komplett, er vel eller litt tilfeldig at jeg startet med handleliste der. Har laget en i prisguide nå. Corsair dominator ser bra ut, eneste jeg reagerer på er spenningen? Står at de har en spenning på 2.5v, mens detaljer om ekspansjonspor til hovedkortet sier; 4 minne ( 1.8 V ) - DIMM 240-pin. Blir det for lav spenning tilgjengelig fra hovedkortet da? Har ikke noe tidligere erfaring med overklokking så ser ikke på dette som noe førsteprioritet. Lar det seg gjøre med det oppsettet jeg ender opp uten at det lukter svidd, er jeg likevel åpen for muligheten senere. Men satser først og fremst på å få alt oppe og gå. Følger vel cpu-kjøler med prossesoren jeg har valgt? er den bare søppel? Ang. cpu-kjøling lurer jeg litt på om det lar seg bruke en kjøleribbe som tilhørte det forrige systemet mitt (dell xps gen3). Ble brukt på en pentium4 3.4ghz prossesor. Men det jeg vel også trenger å vite er vel om det er noen vits? Er vifte bedre? Oppdatert handleliste fra prisguiden: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=71395 Takk for alle innspill til nå, har hjulpet veldig! EDIT: Er det nåværende kabinettet stort nok til å romme to skjermkort hvis jeg skulle bestemme meg for å utvide til dual sli? Endret 25. april 2008 av brback
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå