Gå til innhold

FIFA et RPG-spill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr egentlig betegnelsen "RPG"? Det står som de aller fleste vet for "Role Playing Game", og jeg mener derfor at FIFA helt klart kan legges inn under RPG kategorien. Forstå meg rett, jeg er helt klar over at FIFA er et sportsspill, og skjønner selvfølgelig at spillbutikkene plasserer FIFA under denne kategorien for enkelhetens skyld, sport er jo det første som faller deg inn når du tenker på FIFA. MEN, mitt poeng er så enkelt som at FIFA i likhet med flere andre sportsspill, feks Virtual Tennis 3, er et RPG-spill. Spesielt i de nyeste versjonene av FIFA, hvor du får mulighet til istedenfor å styre et helt lag, styre en enkelt spiller, og trene opp denne personen. På denne måten går du inn i en rolle, og utvikler denne. Jeg sier ikke at FIFA ikke er sportsspill, men jeg mener helt klart at det kan være et RPG-spill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står tvil i at Diablo er et rpg spill pga manglende historie. om du kan bevise at FIFA på noen som helst måte har historie kan vi krangle. men før det er FIFA like mye RPG som Flightsimulator

Skrevet
Det står tvil i at Diablo er et rpg spill pga manglende historie. om du kan bevise at FIFA på noen som helst måte har historie kan vi krangle. men før det er FIFA like mye RPG som Flightsimulator

Vel, det har vel ikke så altfor mye historie annet enn muligheten til å kunne vinne forskjellige turneringer. Må nok kapitulere på akkurat det punktet.

Skrevet

Vel, det har vel ikke så altfor mye historie annet enn muligheten til å kunne vinne forskjellige turneringer. Må nok kapitulere på akkurat det punktet.

ergo, Fifa er ikke et RPG. så lett var det.

Skrevet (endret)

Slik jeg ser det har vi fire forskjellige typer RPG'er:

Hardcore: Oblivion, Two Worlds, Gothic, Baldur's Gate osv. Fokuserer svært mye på å la deg ta dine valg i historien og gir deg store konsekvenser. Fokuserer også mye på å la deg skape din(e) egen karakter(er) omtrent som du vil.

Action: Diablo, Titan Quest etc. Lar deg skape din egen karakter, men du har svært få valg når det gjelder historien, og valgene du tar får ikke noen særlige konsekvenser.

JRPG: Final Fantasy, DragonQuest, Blue Dragon osv. Fokuserer nesten utelukkende på historien, men lar deg styre utviklingen av karakterene til en viss grad. Karakterne er forhåndsbestemte, så i beste fall kan du bestemme hvem du vil ha på laget ditt og hvilken klasse du vil de skal ha uten at det påvirker noe som helst annet enn selve kampene.

MMORPG: Spilles på nettet og fokuserer nesten utelukkende på å lage din egen karakter og spille ham/henne over lang tid sammen med andre. Kan fokusere på historie til en viss grad (LotOR, for eksempel) men det er alltid mindre prioritert.

Hvor passer så Fifa inn i dette? Det nærmeste blir action-rpg, men selv det er å strekke det ganske langt da du ikke har noen som helst sjanse til å lage din egen karakter. Du er fotballspiller, og ferdig med det. Du kan selvsagt løpe litt raskere eller skyte litt hardere, men det er ikke rollespilling. Trådstarter har tydeligvis misforstått "rollespill" med "rollespillelementer". Bare fordi du kan velge en og annen stat er det ikke et rollespill.

Endret av thecrow77
Skrevet

Påstanden din begrunnes med at man trer inn i en rolle som fotballspiller. Hvis vi følger samme tankerekke for andre spill der ute havner (nesten) alle i rpg-sjangeren da det er sjeldent man spiller spill hvor man ikke trer inn i en rolle. Hva er i så fall poenget med en sjangerbeskrivelse (nesten) alle spill passer under?

Det er ikke med det sagt at RPG er en god definisjon på genren - det ligger liksom ikke i ordene hva spillene går ut på.

Skrevet
Slik jeg ser det har vi fire forskjellige typer RPG'er:

Hardcore: Oblivion, Two Worlds, Gothic, Baldur's Gate osv. Fokuserer svært mye på å la deg ta dine valg i historien og gir deg store konsekvenser. Fokuserer også mye på å la deg skape din(e) egen karakter(er) omtrent som du vil.

Action: Diablo, Titan Quest etc. Lar deg skape din egen karakter, men du har svært få valg når det gjelder historien, og valgene du tar får ikke noen særlige konsekvenser.

JRPG: Final Fantasy, DragonQuest, Blue Dragon osv. Fokuserer nesten utelukkende på historien, men lar deg styre utviklingen av karakterene til en viss grad. Karakterne er forhåndsbestemte, så i beste fall kan du bestemme hvem du vil ha på laget ditt og hvilken klasse du vil de skal ha uten at det påvirker noe som helst annet enn selve kampene.

MMORPG: Spilles på nettet og fokuserer nesten utelukkende på å lage din egen karakter og spille ham/henne over lang tid sammen med andre. Kan fokusere på historie til en viss grad (LotOR, for eksempel) men det er alltid mindre prioritert.

Hvor passer så Fifa inn i dette? Det nærmeste blir action-rpg, men selv det er å strekke det ganske langt da du ikke har noen som helst sjanse til å lage din egen karakter. Du er fotballspiller, og ferdig med det. Du kan selvsagt løpe litt raskere eller skyte litt hardere, men det er ikke rollespilling. Trådstarter har tydeligvis misforstått "rollespill" med "rollespillelementer". Bare fordi du kan velge en og annen stat er det ikke et rollespill.

Du tar feil på ett punkt. Du kan skape din egen karakter. Ja du er fotballspiller uansett hvordan du snur og vender på det, (med mindre du spiller manager mode) men du kan velge mellom et x antall posisjoner på banen, og får anledning til å utvikle deg i den posisjonen. Derav et RPG-spill.

Skrevet (endret)
Hardcore: Oblivion, Two Worlds, Gothic,

Lol'd.

Virkelig ^o) Vil du påstå at spill som two worlds er et hardcore rgp? hmmm... Spesielt two worlds har jeg nå alltid sett på som action rpg, er jeg helt på jorde?

Til trådstarter: I de aller fleste RPGer er det å finne diverse utstyr/gjenstander meget viktig... Hva skulle det vært i et fotballspill? Backhams venstre sko, og svettebåndet til ronaldo?

Fotballspill som rpg... uhm... tror den ble nedstemt gitt...

Endret av Anech
Skrevet

Et ekte rollespill spilles ikke en gang med datamaskiner eller konsoller men med terninger, regelbøker, miniatyrer og character-sheets.

Men for å snakke om CRPG (Computer Role Playing Game) så ville spillene med D&D-regler være det som kommer nærmest skikkelig rollespill. Nå har ikke jeg spillt FIFA fordi jeg misliker fotball så jeg kan ikke si noe basert på kunnskap om FIFA eller noen fotball spill (siste jeg spillte var på originale Nintendo og Amiga 500) men ut ifra det jeg vet om rollespill og etter hva som har blitt fortalt her så tviler jeg sterkt på at FIFA kan settes noe nærmere et ekte rollespill enn de fleste spill i dag.

Hvor mange sjangere tar ikke elementer fra rollespill i dag og blander det sammen med sine egne ting? Man har jo XP og/eller stats eller lignende i nesten alt av spill i dag. Det kan være fint og bra men det gjør det ikke til et rollespill.

Skrevet

Da hadde cod4 og r6 vegas 2 vært et rpg spill også, å det er det absolutt ikke...Det er ganske mange spill som tar fra rpg sjangeren men det gjør dem automatisk ikke til et rpg spill. ;)

Skrevet (endret)
Hardcore: Oblivion, Two Worlds,

[

:ermm: Oblivion og Two Worlds= Hardcore??

Oblivion er et sandbox spill. Kan være morsomt det, men det leder deg med digre grønne piler og popup-boxer lignende: "I am in front of a cave. I should go into the cave."

Og valgene består i å velge hva du vil gjøre først. Tatt i betraktning at du kan bli mage, fighter, assassin, thief, arena champion osv på level 2-3 med samme karakter kan jeg ikke se noen vanskelige og viktige valg i det spillet i hvert fall.

Two worlds var morsomt en stund, men også her blir du ledet på skinner bortover.

Til og med Gothic-spillene som jeg elsker kan ikke sies å være så veldig harcore på RPG delen bortsett fra at de ikke er så tilgivende i kamp. Men i det minste kan du ikke bli best i alt ved første gjennomgang slik som i Oblivion.

Sorry for avsporingen her, men bare reagerte litt på det (som også noen andre gjorde).

Jeg er enig i de andre klassifiseringene dine dog.

Og til trådstarter: Nei, jeg ser ikke på FIFA som en RPG. Jeg vet at spillutgivere liker å putte et hvert spill i alle sjangere som finnes for å sikre salg til flere markedsgrupper, men noen grenser må vi da ha. Det er ikke et enkelt element som gjør noe til en RPG. Selv om du spiller en rolle som Pac man er ikke Pac man et rollespill f.eks. Det er kombinasjonen av de forskjellige elementene som gjelder. Men det er likevel store uenigheter av hvilke elementer som skal ha størst betydning.

Noen mener f.eks. at utover det som må til for å spille skal ikke spillerenes evner ha noe å si i en RPG. Bare de spesifikasjonene man velger til karakteren. Andre mener at valg og konsekvenser er det viktigste mens man godt kan ha litt "twitch play" uten at det slutter å være en RPG.

Men du får sikkert nok av gode argumenter av andre så jeg skal ikke gå mer inn på det (for da kunne jeg skrevet lenge). :)

Endret av Nether
Skrevet

Oblivion: Ikke hardcore. Du har INGEN (eller ekstremt få) valg når det gjelder quester, og da spesielt hovedhistorien. Du har valg om du vil bli med i en guild eller ikke, men historien til guilden er helt det samme uansett hva du velger. Av og til kan du også velge reward. Det er mer en slags fantasy-world-simulator om du spør meg, men det gjør du bare ikke.

Two Worlds: Er litt usikker på denne. Du har ganske mye valg, men synes historien er lame så vi sier Action RPG siden det baserer seg SÅ mye på combat. Morsomt spill i små mengder.

Gothic: Nja, EGENTLIG ingen valg i det hele tatt (1,2 ofc. Gothic 3 finnes ikke. Du bare trodde du så det. Det må du ha drømt. Hold kjeft, jeg sa det finnes ikke), men Gothic er så kult at det må bare bli Hardcore. Historien er ekstremt stilig/awesome/rad og karakterene er minneverdige.

Fifa er IKKE ett RPG. Det er ett fotballspill med RPG-elementer. Thats it, f-f-f-folks.

Skrevet
Hardcore: Oblivion, Two Worlds, Gothic,

Lol'd.

Virkelig ^o) Vil du påstå at spill som two worlds er et hardcore rgp?

Nei, jeg påstår at de spillene han listet opp som hardcore i sitatet i virkeligheten er særdeles uhardcore, og på det nærmeste ikke RPG-er i det hele tatt.

Skrevet

Oblivion og Two Worlds kan passe både som Action og Hardcore RPG. Begge lar deg utforske verden som du selv vil og skape karakteren som du vil, og de passer ikke akkurat inn i "Action" sjangeren da det skjer ganske lite til tider om man ikke aktivt oppsøker ting å sloss med. Dere tenker kanskje ikke at man har valg i Two World, Oblivion og Gothic, men fakta er at vi har avgjørende valg hele tiden nettopp fordi det er "sandbox". Spillet krever kanskje ikke så mange valg, men fordi du kan gå hvor du vil og gjøre hva du vil lager du dine egne valg. Det er ingen som holder hånden din og sier hvor du skal gå. Alt du får er vage beskrivelser av ting som kan være av interesse. Om du gidder gå dit er opp til deg. Jeg vil nå påstå det er svært viktige valg akkurat der. Men uansett, de var nå bare ekempler. Tenk heller Baldur's Gate, Neverwinter Nights og slikt.

Når det gjelder regelbøker, terninger og alt det der snakker vi om pnp-rpg, eller "penn og papir"-rollespill. De kan fint passe inn i alle sjangrene jeg nevnte, men kan også nevnes som en egen sjanger da det som regel er mye mer frihet enn i CRPGer. (Compter RPG).

Men uansett hvordan man snur og vender på det er Fifa et sportsspill og ikke rollespill selv om vi trer inn i en rolle. Om den teorien hadde vært rett og Fifa hadde blitt regnet som et rollespill ville vel mer eller mindre samtlige spill ha passet inn der og stort sett alle andre kategorier. Half-life lar deg jo for eksempel spille som Gordon Freeman, og du har litt frihet i valg av våpen. Er det ergo et rollespill? Du spiller tross alt en rolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...