Gå til innhold

Foxconn X38A vs Foxconn Mars - trenger eksperthjelp?


-alias-

Anbefalte innlegg

Når dette er gjort er det bare å øke volten på cpu til maskinen blir stabil. Sliter du med stabilitet kan du også prøve å senke NB og SB volt noe.

Minnet er Crucial BallistiX PC2-8500 men vises i CPU-Z som PC2-6400. FSB: Minnet står som 1:3.2 og kjører nå på 1226MHz. Ser at Volt på RAM NB, VVT og SB havner på rødt med dine forslag. Er dette greit? Jeg kjører foreløpig med henholdsvis 1.47, 1.35 og 1.61V inntil jeg får svar. DRAM Voltage Setting er satt til 2.205V.

 

DRAM Timing Selectable står til Manual og resten til Auto med unntak av siste valg som er satt til 9 som du foreslo. Jeg er ganske ny i dette så jeg er nok litt forsiktig av meg. Kan jeg trygt bare øke volten på minnet slik du foreslo?

 

CPU viser 3.47GHz. Hvis jeg øker hastigheten mer kommer blåskjermen, og det nytter heller ikke å øke volten mer på CPU. Jeg kjører XP Pro med SP2. Et bilde sier mer enn tusen ord: http://dump.no/files/fa8f22f7b4ab/Mars020508_1.JPG

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett FSB:Minne til 1:2, minnet er helt i grenseland av hva det klarer stabilt. Trolig dette som fører til blåskjerm.

 

Ellers går det fint med de voltverdiene jeg har fåreslått, men du kan jo for sikkerhets skyld kjenne på NB og SB-blokkene for å kjenne at de ikke er veldig varme. Jeg har vell ikke foreslått økning av volt på minne, men så lenge du holder deg under 2.4V er det null problem. Anbefalt volt til dine minnebrikker er 2.2-2.25.

 

Det er også mulig at du må øke cpu-volt enda mer for å få det stabilt, når du har satt minnet til 1:2.

Lenke til kommentar
Anbefalt volt til dine minnebrikker er 2.2-2.25. Det er også mulig at du må øke cpu-volt enda mer for å få det stabilt, når du har satt minnet til 1:2.

Straks jeg satte minnet til 1:2 gikk det bedre. Ved å øke Volten på CPU til 1.375 kom 3.6GHz rimelig lett.

 

Hvor høyt er det forsvarlig å gå med Volt på CPU?

 

Volt på minnet trengte jeg ikke å endre på, står ennå som jeg skrev tidligere. I samme slengen klokket jeg skjermkortet noe opp og får nå 13716 poeng i 3DMark06. Nå begynner det å smake fugl :!:

 

Neida, å øke volten til brikkene fant jeg på selv ut fra hva jeg leste om dem. Da var første mål nådd og da går jeg for 4GHz straks jeg vet hvor mye Volt CPU tåler uten å bli svidd.

 

Men jeg må vente til sola har gått ned så det blir litt kjøligere. Har nå 31 grader der maskinen står (delvis i sola) og 25 grader romtemperatur. Det kan se ut som om sommeren er like om hjørnet.

 

Vel, da klarte Mars å boote med 4GHz http://dump.no/files/e567733aab3e/Mars020508_3.JPG . Det virker stabilt, men 3DMark06 stopper på CPU-test nr. 1. Antar at det blir for lite Volt til CPU. Forsøkte en oppgradering av Bios via Alt+F2 men kom bare til et valg hvor ingenting virket. Kan man kun oppgradere bios via AWDFlash? For Asus HK gikk dette smertefritt fra en USB minnepenn.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Ellers syns jeg det greieste er å bruke fox update til å flashe bios...Har funket fint alle gangene jeg har flashet med kort fra Foxconn.

Det gikk fint, flashet til siste versjon som var P12 av 22.03.2008 uten at det hjalp. Krasjer ennå¨på først CPU test. Prøvde volten på CPU til 1.63 men det ble ingen forskjell. Hvor mye Volt tåler CPU før den sier takk for seg? Ser at du her http://www.quantum-force.net/default.aspx var oppe i 1.7 Volt.

 

Ser at det er flere versjoner av Beta bioser. Er noen av disse mer klokkevennlig enn den jeg valgte?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Hvor mye Volt tåler CPU før den sier takk for seg? Ser at du her http://www.quantum-force.net/default.aspx var oppe i 1.7 Volt.

 

Ser at det er flere versjoner av Beta bioser. Er noen av disse mer klokkevennlig enn den jeg valgte?

 

Ja, stemmer, jeg gikk opp til 1.72V der. Det er vell egenltig mest temp som begrenser volten på quad. Med ekstremkjøling ville jeg nok ikke vært redd for å teste 2V. På kraftig luft og vann begynner det imidlertid å bli varmt ved 1.6-1.7V. Under testene som ligger på quantum-force power-wallen, hadde jeg pcen ute i garansjen når det var ca 2 grader ute. Jeg må også nevne at det ekstemplaret jeg hadde av Q6600 der var veldig dårlig, jeg har skaffet meg en som jeg tror er bedre nå.

 

Når det gjelder Bioser kan du jo alltid prøve nyeste betabios, men jeg tror også de ferdige biosene er veldig gode, og det er nok ikke det det står på. Kan godt være det er varme/volt på cpu som gjør at du sliter med 4Ghz.

 

Kan også nevne at jeg vurderer å handle fasekjøler, da jeg har hørt noen indikasjoner på at jeg kansje får tilsendt Foxconn X48 Black Ops, når det kommer til norge.

 

Til 24/7 bruk ville jeg nok ikke hatt noe særlig mer enn 1.55-1.6V på cpuen, litt avhenging av kjøling.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Ja du har nok rett i at varmeutviklingen er en begrensende faktor. Ser at hvis jeg venter til det er kjøligere om kvelden (har maskinen i et åpent vindu) så kommer jeg straks lenger enn om dagen da det er 20 grader +. Jeg er likevel nokså fornøyd med 3.92GHz som er stabil hvs det ikke er for varmt i rommet. Til seriøs bruk så demper jeg ned til 3.6GHz og da holder den seg kjølig og fin. Veldig fint at man kan lagre forskjellige oppsett i bios.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg skaffet meg et nytt kabinett. Først bestillte jeg et Aplus Case CS-Wind Tunnel fra meeter.no http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6139;r:hardware men etter å ha lest noen tester om Antec Nine Hundred https://prisguiden.no/product.php?productId=55253 så avbestillte jeg først nevnte kabinett. Jeg kjøpte fra GigaShopS for 670 rett før de satte prisen opp til 756 kroner. Antec Nine Hundred er laget i stål og plast og har flere smarte løsninger i forhold til andre kabinetter jag har hatt. Blant annet har PSU fått plass i bunnen av kassen, samt at kjøleløsningene (les viftene) er plassert slik at de jobber sammen og ikke mot hverandre. Men nok om kabinettet, som jeg er ekstremt fornøyd med.

 

Etter å ha flyttet over alt fra det billige kabinettet jeg hadde tidligere startet maskinen korrekt opp på første forsøk. Utetemperaturen var nærmere 18 grader da jeg fyrte i gang og etter 10 - 15 minutter kunne jeg lese av 37 grader på CPU, 37 på HK og 30 på harddisken. Maskinen står i et vindu som kan åpnes for tilgang på kjøligere uteluft. Vannkjølingen (radiator og tank med pumpe) henger bak på maskinen. Jeg kjørte 3DMark06 og kunne samtidig se temperaturene mellom hver test. I tillegg har HWMonitor en funksjon som registrerer max temperatur som ble målt under last til 51 grader på CPU, 42 på HK og 32 på HD. Dette er jeg svært fornøyd med når romtemperaturen viser 28 grader og tatt i betraktning at vannkjøleutstyret er fra 2004, ment for den tids CPUer. Jeg vet mange plasserer alt vannkjøleutstyret inne i kassa som nok er ryddigere, men jeg tror at det må bli dårligere kjøling av det.

 

Så til hva overskriften startet med, Foxconn Mars som jeg endte opp med. Med bedre kjøling prøvde jeg meg med 4005MHz igjen. Maskinen bootet helt greit i Windows XP SP3 og jeg prøvde alle programmene som følger Windows. Dette gikk helt greit og temperaturene var som nevnt over uten load. Startet så 3DMark06 og og det gikk fint til første CPU test hvor det låste seg på 23 frame. Jeg satte så opp volt på CPU til 1.6 men nå stoppet det på frame 12, sikkert tilfeldig men jeg lot være å øke volt ytterligere. Etter noen rebooter og justering av MHz og volt klarer jeg nå å kjøre 3DMark06 flere ganger etter hverandre ved 3942MHz uten feil og maskinen virker helt stabil. Temperaturene er som før, veldig kjølige over hele linja. Gevinsten så langt av kabinettbyttet er fattige 20MHz og en økning i 3DMark06 fra 14066 til 14075 poeng. Det er ergelig at jeg ikke klarer 4GHz nå når det helt klart ikke er dårlig kjøling som er årsaken. Minnet kan det heller ikke være siden det ikke når opp til den hastigheten det er beregnet for. Siden det ikke hjelper med mer volt på CPU og det stopper på CPU testen i 3DMark så er det kanskje der begrensningen ligger. Jeg skal ennå ikke gi meg helt. Hvis noen har gode forslag så ville det vært flott. Innstillingene jeg brukte og resultater kan ses her: http://dump.no/files/12391488a5fb/Mars26052008.JPG

Lenke til kommentar
Vil tro det er volt på cpu som mangler, det kan jo være litt tilfeldig når prosessoren feiler.

Da var 4GHz passert og systemet er stabilt. Løsningen var litt mer volt på CPU, SB og NB. Etter å ha kjørt 3DMark06 4 ganger på rad virker den også veldig stabil. Superpi 1M går unna på 12 sekunder. Øvrige fakta her:

 

http://dump.no/files/a790c6344edb/Mars28052008.JPG

 

Maskinen holder seg forbausende kjølig så det er kanskje mulig å hente ut mer. Siden jeg ikke vet hvor mye volt hovedkortet takler så gir jeg meg der. Takk for alle gode tips _sindre_ , uten din hjelp hadde jeg ikke klart det.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Kjøring av OCCT gikk særdeles dårlig. Maskinen låste seg etter 6 sekunder. Ved 3.7GHz får jeg beskjed om at jeg har for lite ledig minne, og det samme skjer ved 3.9GHz. Ved 3.6GHz får jeg Error Detected.

 

Kun ved alt på default kjører OCCT uten feil! Dvs. jeg avsluttet etter 30 minutter.

Lenke til kommentar
Hva slags kjøleløsninger har du nå?

Kabinettet er et Antec Nine Hundred hvor jeg i tillegg har satt inn 3 ekstra 12cm vifter. Luftutskiftingen er formidabel. På CPU har jeg et litt eldre vannkjølingssett som heter Thermaltake Big Water 12cm Liquid Cooling System som klarer å holde kjernetemperaturen(e) rundt 60 grader +/- 2 - 3 grader ved kjøring av 3DMark06.

Det kommer litt an på romtemperaturen. Hovedkortet går ikke over 40 grader. Dette er ved 4GHz. Ved 2.4GHz ligger temperaturene omkring eller under 40 grader ved load (OCCT). Også her spiller jo romtemperaturen selvsagt inn.

 

PSU er en OCZ StealthXStream 600W http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49661

Kan det være at den er for liten?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

3D Mark er nok en mye snillere belastning enn OCCT. Smaken er jo som baken, og folk bruker jo maskinene sine til mye forskjellig, men jeg klokker ikke mer enn at jeg kan kjøre OCCT, Prime95, Othos og Memtest86 i 6-7 timer. Da er det mye som tyder på at maskinen er helt stabil, og den kan trygt brukes til allt 24/7

 

Hvis du klokker ned til du greier OCCT noen minutter, får du opp jpg bilder av kurver for temp og volt. (etter at du har fått warnings)

 

 

Du må ha god vannblokk på CPU, og radiator med god kapasitet for å kjøre Q6600@4Ghz på OCCT i timesvis på 60 grader.

 

Kan også tenkes at NB blir for varm. Du har jo øket FSB med 30%

Jeg har ikke erfaring med Mars, men på mitt Abit Quad GT, blir NB sjokkvarm ved 450-460FSB. Jeg kommer ikke videre fra 4Ghz med E8400, men det overasker meg ikke om jeg kommer litt videre etter at jeg får på bedre kjøleløsning på NB.

 

 

600w Power skal være nok. Hva slags skjermkort har du?

 

 

e

Endret av Espen W
Lenke til kommentar
600w Power skal være nok. Hva slags skjermkort har du?

Jeg har et XFX 8800GTS 320MB, fabrikkoverklokket til 680/1800. Etter noen justeringer av volt (ned) på CPU kjørte jeg OCCT i noe over en time. Temperaturen på CPU lå omkring 65 grader, men var helt oppe i 73 - 75 i noen minutter før den gikk ned igjen. Så det er nok kjølingen på CPU som er for dårlig hos meg. Jeg får vurdere om jeg skal sette inn en kraftigere pumpe. Uten load ligger temperaturen godt under 40 grader på CPU.

 

Ja, jeg glemte å nevne at jeg måtte klokke ned til 3.7GHz før OCCT ville kjøre. Jeg brukte altså andre størrelser av volt enn jeg tidligere brukte på denne hastigheten. Utskriften(e) ses her: http://dump.no/files/304f2eda322f/OCCT_3700MHz.JPG

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...