Gå til innhold

Mitt første DSLR - Nikon D40!


Anbefalte innlegg

aha. kompliserte greier dette her :p ^^

 

så å kjøpe 1:2 er helt greit? er objektivet jeg linket til helt ok eller? (lenger opp, tamron 70-300)

Har ikke peiling.

 

Men dersom du først og fremst er ute etter gode nærbilder, bør du gjøre en vurdering av et makroobjektiv med fast brennvidde istedet for en zoom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fre_zze: jeg køjpte LowePro TLZ2. Det er i utgangspunktet meninga å ha kamra + et litt større objektiv (70-300?) påmontert, men jeg har mitt 18-55 og 55-200mm nedi, går bra, men det er litt trangt og kanskje ikke helt forsvarlig hehe.

 

@ivar: jau, men etter det jeg har set tså får du ikke med autofokusmotor om du 'vil ha' fast brennevidde..

Lenke til kommentar

@fre_zze: ja jeg har begge nedi, men det er litt trangt men det går fint :)

 

det er lett å bytte objektiv. du holder inne en knapp, vrir objektivet 45 grader til venstre (ca) og popp det er løst og du kan sette i det andre og vri det tilbake mot høyre.

 

uansett så er d40 med 18-55 og 55-200mm til 3540 steike bra. ikke noe å stusse på! jeg ga 4200 for samme pakke, dog i butikk..

Lenke til kommentar
@ivar: jau, men etter det jeg har set tså får du ikke med autofokusmotor om du 'vil ha' fast brennevidde..

Det finnes makro med fast brennvidde og innebygd fokusmotor. Nikon og Sigma. Men "ingen" Tamron-objektiver.

Såvidt jeg forstår, er Tamron i gang med å putte motorer i mange av objektivene sine nå. Tamrons 90/2.8-macro kan være verdt å vente på om den oppgraderes, ikke minst fordi den er meget bra til allround-bruk som portrett o.l. Bedre enn Sigmas 105. (Som jeg har, fin til macro, men ikke til så mye annet.)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Det er ikke meningen å mase for mye om dette, men er det noe "stort" problem at det ikke er stabilisator i disse objektivene?

 

Er ikke så veldig kresen, men ønsker jo at det blir bra bilder når jeg kjøper mitt første dslr for å finne ut om det er noe for meg.

 

Er klar over at jeg kan kjøpe andre objektiver med vr, men det er nok ikke det første jeg gjør når jeg kjøper denne pakken.

 

Skjønner vel egentlig at man ikke får allverden for den prisen i foto-verdenen.

 

Otte

Lenke til kommentar
Det er ikke meningen å mase for mye om dette, men er det noe "stort" problem at det ikke er stabilisator i disse objektivene?

Det er ikke et større problem enn det du gjør det til. Det er kjekt å ha, og til tider direkte nyttig, men det er ikke noe du må ha. Jeg selv har valgt å gå for et ettbens-stativ istedet; ikke fullt så smidig men virker mereller mindre like godt.

 

Tom

Lenke til kommentar

viiite: Er væsken svart eller grå? Kan du ta bilder av den hehe ;)

 

Ser grå ut på mpx bildene, vil gjerne ha den i svart utgave slik som topload zoom 1, i tillegg er jeg litt usikker på str - vil jo gjerne ha den så liten som mulig.

Mulig eg ofrer det at eg ikke kan dragse med meg zoom objektivet hele tiden og går for topload zoom 1, er endel mindre og svartere...... men ...kanskje litt dumt å ikke kunne ta med seg zoom obj..

Lenke til kommentar
så får du ikke med autofokusmotor om du 'vil ha' fast brennevidde..

 

Men er dette et stort problem når du skal ta makro, er jo bare å justere selv, blir mange ganger bedre fokus da en med auto, føler hvertfal jeg

 

ja, kansje for de som ser at det er mer eller mindre 100% i fokus :p det gjør ikke jeg når jeg er svaksynt, så derfor er af en fordel for meg :)

Lenke til kommentar

Har også gått til innkjøp av denne lekre pakken igår. SÅ langt veldig fornøyd :) Hadde også mye tanker rundt linser og om jeg burde kjøpe en bedre linse nå, men fant ut at det var greiest å ta det etter hvert.

 

Det jeg lurer på er om noen vet hvorfor det av og til på bildene jeg tar, at når man ser på de med LCD'en så blinker det sortfarge over lyse steder? Tok noen bilder hvor det var meningen at det skulle være lyst/nesten hvitt, men da ble området blinkende sort.

 

Ikke mening å hijacke tråden, men lite vits å lage ny tenkte jeg. Og som første gangs dslr bruker så trenger man ikke med det første VR syns jeg. Merker fort etter litt bruk hva man syns man trenger, tenker jeg

Lenke til kommentar
Ikke mening å hijacke tråden, men lite vits å lage ny tenkte jeg. Og som første gangs dslr bruker så trenger man ikke med det første VR syns jeg. Merker fort etter litt bruk hva man syns man trenger, tenker jeg

VR trenger du ofte, men du tenker kanskje ikke over mulighetene/behovene.. En typisk situasjon vil være scener i litt svakt lys, der en trenger nedblending for å få nok dybdeskarphet. Med VR kan du ofte få til dette greit, VR kan også tillate deg å kjøre fast med blenderprioritert i mange situasjoner, det er veldig ofte det beste for å ha kontroll over bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...