Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IPv6 og IPv4 med ikke kompatibel ruter og Win server 2008


Anbefalte innlegg

Tenkt scenario:

 

* Win server 2008 med DHCP aktivert for og tildele IPv6 og IPv4 IPer. - Mulig?

 

* Alle maskiner med OS som har IPv6 og IPv4 vil da få to IP adresser?

 

* En maskin som både har IPv4 og IPv6 IP kan kontaktes(pinges) via begge IPer?

 

* Har en ruter som ikke er IPv6 klar, ruteren NATer bare da Winserver2008 er DHCP og DNS. Vil det by på problemer med tanke på IPv6? IPv6 QoS vil jo ikke fungere ut osv det skjønner jeg...

 

* Får jeg ustabil, buggete og redusert ytelse ved og ha både IPv4 og IPv6 IP?

 

* Hvis maskin X med IPv4 og IPv6 IP pinger maskin Y netbiosnavn med IPv4 og IPv6 IP vil da IPv6 IP bli brukt?

 

* Hvilken IP versjon bruker spill? La oss si at Warcraft3 (den gjør vel ikke det, men som et eksempel) bruker IPv6 hvis den ser at maskinen har det. Men siden ruteren min ikke støtter IPv6 så vil all NATing jeg gjør være mot IPv4...altså ingen porter åpene for WC3 :(

 

Er det andre ting jeg ikke har tenkt på?

Hvis noen av spørsmålene mine er helt på bærtur så er det fordi jeg egentlig ikke har peiling på IPv6. Det er da også noe av grunnen til jeg spør her ;). Jeg har igrunn bare lyst og leke/lære litt om IPv6 så jeg trenger ikke svar "hvorfor gidder du".

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Win server 2008 med DHCP aktivert for og tildele IPv6 og IPv4 IPer. - Mulig?

Ja

* Alle maskiner med OS som har IPv6 og IPv4 vil da få to IP adresser?

Stemmer det.

* En maskin som både har IPv4 og IPv6 IP kan kontaktes(pinges) via begge IPer?

Korrekt

* Har en ruter som ikke er IPv6 klar, ruteren NATer bare da Winserver2008 er DHCP og DNS. Vil det by på problemer med tanke på IPv6? IPv6 QoS vil jo ikke fungere ut osv det skjønner jeg...

Vanligvis får du tildelt IPv6 gjennom en tunnelbroker, som bruker en IPv6 over IPv4 tunnel. Da er det ganske naturlig å sette dette opp på routeren. Du får også tildelt eget subnett, slik at du ikke trenger å drive på med NAT'ing(ipv6 er jo teknologien som skal hindre dagens problem med NAT).

* Får jeg ustabil, buggete og redusert ytelse ved og ha både IPv4 og IPv6 IP?

Har ikke brukt Windows sammen med IPv6, så kan egentlig ikke svare.

* Hvis maskin X med IPv4 og IPv6 IP pinger maskin Y netbiosnavn med IPv4 og IPv6 IP vil da IPv6 IP bli brukt?

I *nix verdenenen brukes ikke ping omhverandre, man pinger spesifikt mot en ipv4 eller ipv6 addresse med henholdsvis ping og ping6.

* Hvilken IP versjon bruker spill? La oss si at Warcraft3 (den gjør vel ikke det, men som et eksempel) bruker IPv6 hvis den ser at maskinen har det. Men siden ruteren min ikke støtter IPv6 så vil all NATing jeg gjør være mot IPv4...altså ingen porter åpene for WC3 :(

Er ikke sikker på om det finnes noen spill som er ment for IPv6

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Det blir da altså brukt et annet verktøy enn ping når man skal pinge IPv6 adresser?

 

Så hvis man da bruker IPv6 ping mot et netbios navn så kontakter den IPv6 adressen? Mens standard ping på netbios navnet går mot IPv4 adressen?

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...