kristofferm Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 (endret) Får følgende feilmelding når jeg slår den på: Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: /Windows/System32/Config/System Du kan reparere filen ved å starte Innstallere Windows fra den originale CD-ROMen. Velg ´r´ i åpnings-skjermbildet for å reparere. Har funnet en "oppskrift" fra Microsoft som skal løse problemet, men har ikke fått den til å fungere, vil ikke starte opp i windows etter at jeg har gjennomført copy og delete-delen i gjenoppretningen windows/system32/config/system Noen som har noen tips. Skulle veldig gjerne hatt en fil som ligger på maskinen i løpet av helgen, så sliter litt akkurat nå. Endret 19. april 2008 av kristofferm
kristofferm Skrevet 20. april 2008 Forfatter Skrevet 20. april 2008 Se her Takk:) Feilmelding Windows kunne ikke stoppe fordi manglende fil er manglende eller korrupt \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM Mulig årsak Registeret er skadet. Løsning Erstatt registerfilen med en gammel fra siste gjenopprettingspunkt. Disse finner du med å gå inn i Gjenopprettingskonsollen og gå til \System Volume Information og se etter en mappe som begynner med _restore. Deretter blar du frem til den mappen med det høyeste tallet etter RP. (Dette er da det nyeste Gjenopprettingspunktet) Se under Snapshot mappen her og kopier filen REGISTRY_MACHINE_SYSTEM over til der registret ligger (Altså: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG. Deretter kan du lagre en backup av dem gamle registerfilen (Feks SYSTEM.BAK) og rename REGISTYRE_MACHINE_SYSTEM til SYSTEM. Hvor finner jeg \System Volume Information?
Thorsen Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Det er ofte lettere å sette harddisken i en annen maskin, (som alt har en fungerende boot disk)og fra denne kopiere de filene som er nevnt i guiden fra microsoft. Etter at dette er gjort flytter du hdd-en tilbake. Mens du har disken i en annen maskin kan du jo også ta kopi av viktige filer.
kristofferm Skrevet 20. april 2008 Forfatter Skrevet 20. april 2008 Det er ofte lettere å sette harddisken i en annen maskin, (som alt har en fungerende boot disk)og fra denne kopiere de filene som er nevnt i guiden fra microsoft. Etter at dette er gjort flytter du hdd-en tilbake. Mens du har disken i en annen maskin kan du jo også ta kopi av viktige filer. Det var dette som var den opprinnelige planen, da jeg har gjort dette tidligere, men jeg fikk ikke startet opp min stasjonære maskin når jeg satt inn den ekstra disken. Forsøkte med en ekstra disk fra en fungerende bærbar også, og det fungerte, så da endte jeg opp med å måtte gjøre det denne veien. Det er som nevnt kun en fil som jeg gjerne skulle hatt innen ikveld, er det noen annen måte det kan være mulig å få tak i denne på?
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 (endret) Hvor finner jeg \System Volume Information? Ligger på root (C:\) som skjult systemmappe. Endret 20. april 2008 av la7dfa.com
Demantios Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Boot fra windows-cd repair-console copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config restart Nå må alt av drivere legges inn på nytt, men det funker ihvertfall
kristofferm Skrevet 20. april 2008 Forfatter Skrevet 20. april 2008 Boot fra windows-cdrepair-console copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config restart Nå må alt av drivere legges inn på nytt, men det funker ihvertfall Men jeg skal komme meg inn i windows og mus og tastatur virker eller?
fenderebest Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Først og fremst: har du kjørt Chkdsk? Ikke bruk registert under Repair da ville jeg heller anbefale å formatere og installere Windows på nytt. System Volume Information ligger innunder harddiskroten. (Vanligvis c:\system volume inforamtion)
kristofferm Skrevet 20. april 2008 Forfatter Skrevet 20. april 2008 Først og fremst: har du kjørt Chkdsk? Ikke bruk registert under Repair da ville jeg heller anbefale å formatere og installere Windows på nytt. System Volume Information ligger innunder harddiskroten. (Vanligvis c:\system volume inforamtion) Vil formatere og installere Windows på nytt, men må først redde en fil som liggerpå disken. Kan jeg da bruke: copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config komme meg inn i windows og legge filen ut på en ekstern disk for deretter å installere Windows på nytt? Eller mister jeg ALLE drivere slik at Windows ikke vil fungere i det hele tatt?
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Hvis du kan brenne en CD så kan knoppix brukes til å hente ut filer.
Demantios Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Først og fremst: har du kjørt Chkdsk? Ikke bruk registert under Repair da ville jeg heller anbefale å formatere og installere Windows på nytt. System Volume Information ligger innunder harddiskroten. (Vanligvis c:\system volume inforamtion) Vil formatere og installere Windows på nytt, men må først redde en fil som liggerpå disken. Kan jeg da bruke: copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config komme meg inn i windows og legge filen ut på en ekstern disk for deretter å installere Windows på nytt? Eller mister jeg ALLE drivere slik at Windows ikke vil fungere i det hele tatt? Dem standard windows-driverene vil bli der, så du kommer inn i windows og får henta ut filer
fenderebest Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Hva er poenget med å prøve å repare Windows for å hente ut en fil? Det enkleste som sagt er jo bare å boote fra cd og hente ut filen derfra.
Thorsen Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Hva er poenget med å prøve å repare Windows for å hente ut en fil? Det enkleste som sagt er jo bare å boote fra cd og hente ut filen derfra. Dersom man vet hva man gjør kan det ta vel så kort tid å reparere problemet. Samtidig har man jo da også muligheten til (dersom man velger å bruke oppdaterte filer og ikke tilbakestille til rett etter install) å få tilbake systemet.
Demantios Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 Hva er poenget med å prøve å repare Windows for å hente ut en fil? Det enkleste som sagt er jo bare å boote fra cd og hente ut filen derfra. For folk som ikke kan linux er det nok lettere å kopiere en fil i repareringskonsollet enn å mounte ntfs
fenderebest Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 Forutsatt at han bare trenger en fil og uansett skal formatere Windows er jo naturligvis det raskeste å boote fra feks NTFS-dos pro og bare kjøre Copy kommandoen til et USB-drev eller ekstern harddisk. Dere forutsetter at problemet blir løst ved å kopiere en fil over til config mappen. Det kan dere strengt tatt ikke vite at problemet lar seg løse så enkelt.
Demantios Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 Dere forutsetter at problemet blir løst ved å kopiere en fil over til config mappen. Det kan dere strengt tatt ikke vite at problemet lar seg løse så enkelt. Var ikke verre forrige gang jeg løste dette problemet, men kan alltids være fler korrupte filer. Hele repairkatalogen er jo der for å gjøre det lettvint å henten tilbake dem filene da, så tror ikke det er verre
Tordenflesk Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 For folk som ikke kan linux er det nok lettere å kopiere en fil i repareringskonsollet enn å mounte ntfsRepair Console er lettere enn å dobbeltklikke? Hvis partisjonen ikke er blitt "riktig avsluttet" er det en mindre sak å følge mini-guiden som spretter opp hvis mount feiler. Når registeret har gått til helvete, er det lite man kan gjøre for å gjenopprette det. Sjansen for at du booter i det hele tatt er forsvinnende liten. Nei, mitt tips er å fyre opp Ubuntu/Mint og kopiere det du vil ha til en minnepinne og kvitte deg med hard-disken. Når registeret blir korrupt uten videre, er det stor sjanse for at disken er ødelagt.
Demantios Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 Er ikke alltid bare å dobbeltklikke heller, om den ikke mountes til media ved boot. Da må man først lete opp riktig disk ls /etc/dev/hd* (om IDE, a=master, b=slave) ls /etc/dev/sd* (om sata, scsi, etc) for så å mounte mount -t /etc/dev/<disknavn> ntfs-3g /media/<disknavn> -o force Det er litt mer, men jaok. Om man finner frem til riktig disk så går det jo greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå