Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden for Araknofobi


Timeo

Anbefalte innlegg

EDDERKOPP_kamera_1837542m.jpg

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article347...e?service=print

 

Bildet er av en vanlig norsk husedderkopp, en edderkoppekspert som kommenterer bildet sier "Slike edderkopper er langt vanligere enn vi tror. De aller fleste hus og bygninger i Norge har slike boende, i hvert fall i tettbygde strøk og i byer. Den lever ikke ute i naturen, men følger mennesker".

 

Jeg selv har en dyp angst for edderkopper, tror det kommer av en gang jeg var liten når jeg gikk inn i en sykkelbod og så fikk jeg et spindelvev med en diger korsedderkopp hengende fast på jakken. Jeg prøvde å riste den av, men fikk panikk når jeg ikke fikk det til. Husker ikke noe mer enn det. Det jeg vet er at jeg alltid i ettertid har fått fullstendig panikk når jeg har fått kroppskontakt med en edderkopp og dersom jeg ser en holder jeg meg på trygg avstand og gjør det jeg kan for å ta livet av de uten å komme i nærheten av de, f.eks. ved å kaste en bok på de når de sitter på gulvet eller finne en lang gjenstand og kverke de på avstand hvis de sitter på en vegg. Og i den varme delen av året, når jeg merker at de begynner å krype frem utendørs, så tar jeg alltid en skjekk av soverommet før jeg legger meg, f.eks. ved å riste dynen og putene og å sørge for at sengen ikke er i kontakt med vegger. I det store og det hele er denne angsten en plage som jeg skulle ønske jeg var uten. Jeg har f.eks. en kamerat som synes edderkopper er fascinerende og har ingenting imot å holde edderkopper i hånden for å kikke nærmere på dem. Hvis jeg bare hadde hatt halvparten av det han har, så hadde sommer-halvåret vært mye mer behagelig for meg.

 

Edderkopp-eksperten som kommenterer bildet ovenfor sier også "edderkoppen er helt ufarlig for mennesker", "Den er normalt veldig sky" og at edderkoppen lever i kriker og kroker og foretrekker å være i fred og spinne sine nett.

 

Er det noen andre av dere som har edderkopp-skrekk, og som har lyst å bli kvitt denne ubegrunnede frykten eller som har blitt kvitt den og har lyst å dele erfaringer? Hvordan ble du såfall kvitt frykten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et monster!

 

Jeg har hatt fobi mot de beistene siden jeg sovnet på sofaen for mange år siden, og våknet med en diger edderkopp på brystet mitt, som viftet med forbena og lagde en slags siklende lyd så jeg hørte det høyt og tydelig. :ph34r: Det eneste jeg husker etter det var at jeg styrtet opp og prøvde å få den av meg, men den satt godt fast. Endte med at jeg reiv av meg genseren og filleristet den ute på verandaen til den fløy vekk. :dontgetit:

 

Jeg er glad jeg ikke har sett de verste beistene i mitt eget hjem, jeg tror jeg ser en mus på gulvet oftere her i huset. (kanskje fordi vi har 2 supre jeger-katter)

Lenke til kommentar

Jeg hater sanne små ting, og alt som kan ligne på dem... De er ikke farlige, men alikevel er jeg pissredd dem.. Det gjelder nesten alle innsekter..

(veps blir jeg forøvrig bare dritsint på med en gang jeg ser en... Men det er fordi jeg trakket i ett jordvepsbol når jeg var 4-5 år.. Jordveps er noen sadister!)

 

Men større ting (ikke inkludert store edderkopper.. edderkopper er HAT uansett!) som slanger og lignende som faktisk er farlige, har jeg null angst ovenfor, og eier ikke en smule sunn frykt for.

 

Merklig egentlig :S

 

 

 

Men nå ble jeg sittende å inspisere alle krinkler og kroker i rommet mitt.... Har en bunke skolepapirer å slå med om en drittsekk skulle vise seg her inne :hrm:

Lenke til kommentar
Du kaller det tråden for anarnkofobi og du starter førsteposten med et bilde som vil gi enhver med fobien paranoia i minst ett døgn? :hm:

 

Jeg tenkte på samme greia.. Men når jeg ser tråden om noe som omhandler enten hufsa, eller en edderkopp, så legger jeg håndflaten over øyene mine så jeg ser nederste kant av siden... så blar jeg forbi førstepost :p

 

 

Bildet i "skjul" takk!

Lenke til kommentar

Hadde en edderkopp på nattbordet mitt en morgen, fy f det var grusomt. Synes støvesugeren fungerer fint å ta dem med, men vil helst at de ikke skal komme inn i huset uansett. Har av en eller annen grunn ikke sett noen edderkopp i huset på lenge, men de kommer vel nå da. Skal nok kjøpe det middlet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...