Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Epilepsi ved yrkesvalg


Delloptimist

Anbefalte innlegg

Ok, nå er jeg ganske frustrer. Jeg har nettopp fått diagonosen epilepsi; GTK - anfall (grand mal). Og til høsten så har jeg søkt på ambulanselinja. Er det sånn at de som har epilepsi, selv om de er godt medisinert ikke kan bli ambulansearbeider? Eller er det sånn at enn må søke sånn særskildt?

 

Håper på svar for dette er veldig viktig for meg. Jeg kan ikke tenke meg noe annen jobb. Å bli ambulansearbeider er mitt livs store drøm og jeg akter ikke at den skal gå i ruiner pga. av den dumme epilepsien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper på svar for dette er veldig viktig for meg. Jeg kan ikke tenke meg noe annen jobb. Å bli ambulansearbeider er mitt livs store drøm og jeg akter ikke at den skal gå i ruiner pga. av den dumme epilepsien.

Dessverre, jeg tro det er riktig at ambulansearbeiderer ikke kan underliggende sykdommer som epilepsi.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg.

 

Ved stadig misbruk av denne ordningen vil den bli fjernet.

 

Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert som informasjon om seksuelle forhold og helseforhold.

 

Ett innlegg er fjernet

Lenke til kommentar

Desverre - problemet vil nok ikke være selve jobben, men kjøringen.

 

Strenge krav for å ha førerkortet med 160-kode som det kalles. Dog skal det sies at selv om du har epilepsi nå, og du er under behandling vil mange nevrologiske avdelinger behandle deg i to år før du evt. forsøker å slutte med medisinene. Om du da ikke får anfall igjen, så har du ikke lenger diagnosen. Og da vil du være kvalifisert til førerkortklasse C (mange ambulanser er store og tunge) med 160-kode.

 

Men inntil videre, desverre, bør du vurdere muligheten for å jobbe med akutt syke pasienter på andre måter. Mitt råd ville vært sykepleier, gjerne i akuttmottak. Evt. intensivsykepleie eller anestesisykepleie. Du vil nok hanskes med mange flere alvorlige syke pasienter der. Noe av selvstendigheten og "actionen" i ambulanseyrket vil mangle. Men dog - du vil være meget godt kvalifisert og trent til å håndtere de samme problemstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...