Gå til innhold

Trening før opptak til marinejeger


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å søke til å bli marinejeger i april neste år. Kravene for å komme inn der er helt sinnsyke, og jeg har ikke supergod form nå - ikke dårlig, men heller ikke supergod.

 

Det jeg trenger hjelp til er treningsplanen min. Jeg har planlagt å trene 4 dager/uke hver uke. Mandag og onsdag er utholdenhet/trening til kravene til marinejeger, mens tirsdag og torsdag er satt av til styrketrening.

 

Per i dag trener jeg styrke mer eller mindre regelmessig(2-3 ggr/uke). Da trener jeg biceps og bryst med manualer, triceps med "nedtrekk" og curl, biceps med curl, bryst med benk(sjeldent), rygg med nedtrekk og jogger 5-10 min. Jeg har planer om å trene styrke i omtrent en time hver gang, og vil trene hele overkroppen. Beina trener jeg vel bra nok på utholdenhetsdagene.

 

Kan noen sette opp forslag til treningsplan som vil gi meg rask fremgang? Utseendemessig er målet mitt å få bort magan(den er ikke veldig stor) og bli litt større overalt ellers.

 

Opptakskravene er forøvrig:

-Løpe 8 km med 22 kg sekk på 49 min

-Løpe 15 km uten sekk på 72 min

-30 km marsj med 22 kg sekk og fullt armygear på 6 timer.

-400 meter svømming på 12 min

-45 pushups

-50 situps på 2 min

-8 hevinger i bom.(armene "feil" vei, i skulderbredde)

-20 rygghevinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptakskravene er så langt ifra sinnsyke. Det er bare en liten grovutskillelse for å fjerne de som tydeligvis ikke har vært nok motivert til å engang passere de fysiske testene. Det som er sinnsykt er alt som kommer etterpå.

 

På mil.no sine sider ligger det noen treninsprogram rettet direkte mot folk som skal søke marinejegeropptak, du kan se på de.

 

Ellers bruk tiden på å bli syk i hodet, les alt, og se alt av materiale som kan syke deg opp og motivere deg, gå massemasse med tung sekk, og ellers tren direkte mot testene. Skal man klare 50 pushups; ja, da tar man pushups. Skal man klare 8 kroppshevninger; ja, da øver man direkte på det også. Tenk spesifisitet. Selvom man bruker samme muskelgrupper i benkpress som i pushups, og i nedtrekk som i kroppshevninger så vil det ikke bli det samme.

 

Men, tren for all del styrke ellers og som variasjon.

 

 

Edit: forøvrig så trener du ikke triceps ved nedtrekk :) Triceps har som hovedoppgave å strekke ut albueleddet, ikke bøye det. (og i liten grad ekstendere/strekke skulderen).

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar

Hadde tenkt til å lage en post om dette selv. Har trent styrkerelatert trening i et og halvt år nå. Tar dobbelte ++++ på alle styrkekravene, 25 hang ups osv.

 

Men kondisen står det utrolig dårlig til med.

 

Trenger en partner viss jeg skal begynne å trene kondis. Men noen som vet om en måte å starte smått med på kondis? Har lyst til å søke marinejeger jeg også.

Lenke til kommentar
Opptakskravene er så langt ifra sinnsyke. Det er bare en liten grovutskillelse for å fjerne de som tydeligvis ikke har vært nok motivert til å engang passere de fysiske testene. Det som er sinnsykt er alt som kommer etterpå.

 

På mil.no sine sider ligger det noen treninsprogram rettet direkte mot folk som skal søke marinejegeropptak, du kan se på de.

 

Ellers bruk tiden på å bli syk i hodet, les alt, og se alt av materiale som kan syke deg opp og motivere deg, gå massemasse med tung sekk, og ellers tren direkte mot testene. Skal man klare 50 pushups; ja, da tar man pushups. Skal man klare 8 kroppshevninger; ja, da øver man direkte på det også. Tenk spesifisitet. Selvom man bruker samme muskelgrupper i benkpress som i pushups, og i nedtrekk som i kroppshevninger så vil det ikke bli det samme.

 

Men, tren for all del styrke ellers og som variasjon.

 

 

Edit: forøvrig så trener du ikke triceps ved nedtrekk :) Triceps har som hovedoppgave å strekke ut albueleddet, ikke bøye det. (og i liten grad ekstendere/strekke skulderen).

 

Derfor jeg sa "nedtrekk". Den der man står bøyd forover med stanga i hendene og dytter ned, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg tok en ganske hard tur med 20 kg sekk i går. 30 min med intervalltrening i oppoverbakke=P

 

@Zeelot: Det er bare å begynne å jogge det. Start veldig rolig og jobb deg oppover(og husk å tøye ut). Det er det jeg gjør nå. Det er noe av det kjedeligste jeg veit om, men skal man nå langt, må man ofre noe!=)

Lenke til kommentar
... Beina trener jeg vel bra nok på utholdenhetsdagene...

 

Neppe. Ikke la noen muskelgrupper slippe unna.

 

 

Du finner treningsopplegg på forsvarets internettsider. Mye brukbart der.

 

Treningsprogram for marinejegeropptak.

 

Treningsprogram for spesialjegeropptak.

 

Tips til trening før opptak til befalsskole.

 

Kos deg :p

 

Takker=D Fant ikke noe om marinejegere på siden deres, så nå hjalp du skikkelig til!

Lenke til kommentar

Etter det eg har lest i Liknande trådar så gjeld det å vere ekstremt seig i kroppen.

Gå lange turar med sekk i skogen og tren deg mykje ved hjelp av din eigen kropp då det er den som er mål for opptakskrava. Trapp opp vekta på sekken du går med roleg slik at du unngår belastningsskadar. Eg anbefalar forresten som folk lenger oppe å følge treningsplanane til militæret, dei gjev nok god trening til nettop det du skal som marinejeger.

LYKKE TIL! :thumbup:

Endret av assbear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...