Gå til innhold

Valideringsfelt i kontaktskjema for å hindre spam


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et kontaktskjema som sender meldinger til min mailadresse. Nå får jeg en drøss av spam fra ulike "personer", hvis meldinger ser helt like ut. De er sendt via kontaktskjemaet.

 

Kunne et valideringsfelt vært tingen? Feks at avsender må legge inn svaret på et spørsmål så kan jeg kontrollsjekke at de har svart riktig? (Hvilken farge har gresset? = grønn/Hva er tre pluss fire? = sju) (vil ha norsk tekst ikke tall)

 

Ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det ikke like trygt. Spørsmål og svar må være forhåndsdefinerte på en eller annen måte og dermed blir antallet begrenset. Da er det simpelt å bare svare på spørsmål helt til man har dekket dem alle, så gjør en bot resten. Halve poenget med CAPTCHA er i tillegg at bilder er vanskelig å tolke av programmer, mens en tekst kan parses på under et millisekkund.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Jeg bruker også kun et enkelt spørsmål. Brukte første "Hva er 5+5", men det var det faktigst noen boter som klarte å lure seg igjennom. Så endret jeg bare spørsmålet til "Hva er fem + fem", og siden har jeg vært fri for spam :)

Endret av alec1
Lenke til kommentar

Slike enkle spørsmål, eller bare "Skriv hei i dette feltet", fungerer fint for små unike sider. De besøkes bare av spam-botter som raser gjennom Internett og fyller ut alle skjema de finner, i håp om at noen av dem blir synlige på en nettside. Derfor fungerer det ofte å bruke litt css eller javascript for å skjule input-felt for vanlige brukere, mens botter fyller dem ut. Så kan du bare ignorere alle innsendte skjemaer som har noe data i det feltet.

 

Skikkelige captcha-løsninger trenger du strengt tatt ikke før du har laget noe som så mange bruker at en spammer vil bruke tid på å tilpasse spam-botten for akkurat din side. Altså slik som phpBB, Gmail, Joomla osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...