Gå til innhold

Amobil.no: Amobils 10 på topp liste


Anbefalte innlegg

Det har ikke slått deg at de som velger telefonmodell avhengig av om den har RDS-radio allerede har SonyEricsson? Begge to? :p

 

Ikke for å gjøre dette til en persondebatt, men du troller faktisk i de fleste tråder her inne. Din mening er opphøyd til en sannhet. Hvordan du mener en mobil skal være, burde alle mene.

 

De siste 3-4 årene har jeg brukt og testet godt over 200 ulike mobiltelefoner. Både i jobbsammenheng og for egen fornøyelse. Gjennom det har jeg gjort meg opp klare tanker om hva som er viktig for meg når jeg skal ha en telefon. Avstanden mellom hva jeg vil ha og hva du messer om til det kjedsommelige i utallige tråder her inne er utrolig stor.

 

Det er ingen hemmelighet at jeg er svak for Nokia. Spesielt gjelder det Series 60. Ikke fordi det er så fantastisk bra, men fordi mobilverdenen idag mangler gode alternativer (kanskje med unntak av iPhone). Blackberry og Windows Mobile klarer jeg rett og slett ikke å bli fortrolig med, men det er likevel å foretrekke foran Palm og UIQ.

 

Batterikapasitet er sjelden og aldri noe problem for meg. Samtidig har ting blitt mye bedre, selv om myten om dårlig batterikapasitet fortsatt henger igjen for Series 60. Touch screen er sikkert vel og bra, men det er vel egentlig bare Apple som har fått til dette fullt ut når det gjelder mobiler. Når det kommer til stykket er det design av OS/UI som avgjør nødvendigheten av touch screen. Jeg har til dags dato ikke savnet touch screen på min N82, men mener samtidig at det så absolutt er å foretrekke på Windows Mobile devicer. Det hadde nok kanskje gjort seg på Blackberry også. Når det gjelder UIQ, så mener jeg de har bommet totalt. Å kunne operere en telefon til det fulle med en hånd burde være et minstekrav. Motorola Z8/Z10 er vel unntaket når det gjelder UIQ. Her får man gjort hva man trenger med en hånd, men jeg føler at disse telefonene lider under at UIQ altfor lenge har fokusert på flittig bruk av stylus.

 

Husker jeg ikke helt feil, har du også ofte påpekt at det er en mangel når telefoner ikke har full QWERTY. Igjen så er dette smak og behag. Jeg skriver nok mer enn gjennomsnittet på mobiltelefoner og det er ikke uvanlig at jeg er innom 4-5 ulike keyboard layouts i løpet av en dag. Jeg foretrekker god, gammeldags multitap any day. Det skriver jeg raskest på, mens jeg kan fokusere på andre ting samtidig. Selvsagt med T9 avskrudd.

 

For meg, og mange andre, virker det som du har en agenda mot Nokia og deres produkter. De er ikke perfekte, men det er det heller ikke andre telefoner som er. Et rikt utvalg av modeller gjør at det er lett og finne en modell som passer for hver enkelt. Forskjellen mellom alle modeller er nødvendigvis ikke så store, derfor er det naturlig at flere modeller kommer godt ut i tester hvis en gjør det. Samtidig gjør mangfoldet i modeller statistikken som er gjengitt tidligere i denne tråden verdiløs.

 

Det norske mobilmarkedet er uansett ganske utakknemlig for produsentene. Lukrativt, men aggressiv "sponsing" fra operatørene samt feil fokus fra selgere har medført at altfor mange har endt opp med feil telefon for sitt bruk. Media (deriblant Amobil) skal også ha sin del av skylden for dette. "Teknobomber" som f.eks. Nokia 6630 i sin tid blir hausset opp med strålende testresultater. Utrolig mange som bruker telefonen til bare ringing og SMS legger merke til slikt. Hva som står i testen går nok likevel mange hus forbi. Modellen har man likevel hørt om og husker i det man plutselig står overfor en selger på f.eks. Elkjøp som kan tilby denne testvinneren for en svært hyggelig pris mot at man binder seg mot en operatør for 12 mnd. Resultatet er en kunde som har en telefon de hverken kan eller ønsker å lære seg å bruke, som er helt feil for kundens bruksområder, og på toppen av det hele er man gjerne bundet til et dyrt abbonnement. Jeg har full forståelse for at veldig mange har negative opplevelser med f.eks. tidlige Series 60-telefoner. Ikke fordi telefonene var dårlige, men fordi de var feil telefon.

 

Av en eller annen merkelig grunn står SonyEricsson sterkt her til lands. Dels skyldes det nærhet til Sverige og svensk media (svenskene er voldsomt sjalue på sine naboer i øst når det gjelder mobilindustri), noe vil jeg som sagt tilskrive operatører/selgere/media, men også Nokia har hatt sine blemmer. Det ferskeste eksempelet er vel "skandalemodellen" 6280. Hvorvidt det var Nokias skyld alene, vet jeg faktisk ikke. Var vel først og fremst Telenor-brandingen som var skyld i de fleste problemene? Operatøren 3 hadde enerett på å selge 6280 i en periode. Noe som gjorde at den den i mange markeder var tilgjengelig lenge før den kom hit til Norge. Uten at man så særlig til problemene som skapte ramaskrik i Norge. Husker jeg ikke helt feil, ga vel også Amobil terningskast 6 når de testet sitt ubrandete eksemplar.

 

Ble et langt innlegg fullt av vas dette. Men tenkte jeg skulle lufte noen tanker om fremtiden før jeg gir meg (er jo uansett off topic). Alle vi som er glade i mobiltelefoner og mobil teknologi går helt sikkert spennende tider i møte. Dette gjelder også på produsentsiden. Lanseringen av iPhone er definitivt det beste som kunne ha skjedd da det vil virke som en katalysator på utviklingen. Jeg føler meg sikker på at Nokia har noen kort i ermet og at det vil komme en hel rekke godbiter fremover. Samsung selger av en eller annen merkelig grunn fortsatt bra. Jeg har lite til overs for telefonene deres, men de har noen tanker jeg liker. Først og fremst ved å lansere "like" telefoner med forskjellig OS. Valgmuligheter er definitivt bra.

 

Motorola sliter som kjent og jeg er litt bekymret for SonyEricssons fremtid også. Salget deres virker å ha stagnert, markedsandelen går ned og de er nå også passert av LG hva salgstall gjelder. Samtidig er det vel varslet masseoppsigelser i Sverige. Her må det definitivt nytenking til. De bommet kraftig i det de ikke viet mer fokus på lavprismodeller for nye markeder, samtidig er ikke profftelefonene verdt å la seg begeistre av. Igjen sitter man med en hel del modeller som er hverken fugl eller fisk. Hva pris gjelder, er vel ikke SonyEricsson særlig konkurransedyktig. Samtidig synker gjennomsnittsprisen for solgte mobiltelefoner jevnt og trutt. Forspranget man hadde når det gjaldt kamera- og musikkmodeller er langt på vei spist opp, og det vil fremover bli stadig mindre som skiller ulike modeller og produsenter hva multimedia gjelder (sett bort fra tjenester som det virker som Nokia har et forsprang på).

 

Selv om jeg nok aldri blir noen fan av SonyEricsson, håper jeg at de går en lys fremtid i møte. Mangfold er viktig for konkurransen. De kan jo hvis de vil og er nødvendigvis dyktige forretningsfolk (siden de klarte å selge 50% av UIQ til Motorola :p ). Håper bare de ligger unna Android. Magefølelsen min sier nemlig at Android flopper i markeder som vest-Europa og Asia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har da slettes ingenting imot Nokia, kun enkelte modeller, slik jeg også missliker enkelte SE-modeller.

Hvilke SE telefoner er det som får 6 på amobil, mens ingen andre gir dem det?

For å si det på en litt enklere måte. Når trakk amobil en Nokiatelefon for mangelen av RDS radio?

Du får det til å virke sånn når du i hver eneste test jeg har sett deg kommentere av en nokia-tlf som fikk bra karakter alltid mener dette er for bra og trekker inn andre tlfer som konkurrenter på tross av at disse mangler endel vesentlige ting. Jeg kan moderere meg litt ift at "alle" andre enn amobil ikke gir seksere, men en rask kikk på k800i og k850i gir meg følgende karakterer på disse som fikk 6 hos amobil. Hos mobilen får disse 6ere, greit nok, men hos dinside får de 5ere pga ting de klart bør trekkes for, hos forbruker.no får de henholdsvis 5 og 4. Jeg mener RDS-radio er noe som en bør trekkes for, helt klart, nå er det imidlertid en gjenganger i mange amobil-tester: Det er mest interessant hvorvidt en tlf har radio men ikke hvor god den er. Jeg kan skrive under på at jeg har hatlånt både nokia og SE-mobiler med både meget god og meget dårlig radio, noe som burde kommet fram bedre i en test.

Lenke til kommentar
Jeg har da slettes ingenting imot Nokia, kun enkelte modeller, slik jeg også missliker enkelte SE-modeller.

Hvilke SE telefoner er det som får 6 på amobil, mens ingen andre gir dem det?

For å si det på en litt enklere måte. Når trakk amobil en Nokiatelefon for mangelen av RDS radio?

Du får det til å virke sånn når du i hver eneste test jeg har sett deg kommentere av en nokia-tlf som fikk bra karakter alltid mener dette er for bra og trekker inn andre tlfer som konkurrenter på tross av at disse mangler endel vesentlige ting. Jeg kan moderere meg litt ift at "alle" andre enn amobil ikke gir seksere, men en rask kikk på k800i og k850i gir meg følgende karakterer på disse som fikk 6 hos amobil. Hos mobilen får disse 6ere, greit nok, men hos dinside får de 5ere pga ting de klart bør trekkes for, hos forbruker.no får de henholdsvis 5 og 4. Jeg mener RDS-radio er noe som en bør trekkes for, helt klart, nå er det imidlertid en gjenganger i mange amobil-tester: Det er mest interessant hvorvidt en tlf har radio men ikke hvor god den er. Jeg kan skrive under på at jeg har hatlånt både nokia og SE-mobiler med både meget god og meget dårlig radio, noe som burde kommet fram bedre i en test.

 

Angående RDS-funksjonen så er det ikke noe jeg personlig vektlegger, men når amobil trekker i sine tester for mangelen av funksjoner, så er det vel på sin plass at de er konsekvente og trekker når Nokia mangler noe? Enn trykkfølsom skjerm på smart-telefoner? Enda en funksjon som Nokia mangler, men som amobil velger å overse. Slik kan man holde på. Inkonsekvente og partiske.

Les gjerne tester på mobilen.no og mobil.se, så får du se et mye mer nyansert bilde på tester og karrakterer. At en telefon får 5 eller 6, er uvesentlig, da det sikkert grunner i personlige preferanser. Men når man skrur terningen ned til 4, og man får inntrykk av det er ene og alene pga. at det ikke står Nokia på den, da blir det feil. Og verre blir det når amobil ikke tar til seg kritikk i det hele tatt, men møter enhver kritikk med kverulering opphøyd i 10 potens. Og når jeg skriver på dette forumet, så legger jeg meg rett og slett helt på linje med arrogansen i amobil sin redaksjon.

Lenke til kommentar
Jeg har da slettes ingenting imot Nokia, kun enkelte modeller, slik jeg også missliker enkelte SE-modeller.

Hvilke SE telefoner er det som får 6 på amobil, mens ingen andre gir dem det?

For å si det på en litt enklere måte. Når trakk amobil en Nokiatelefon for mangelen av RDS radio?

Du får det til å virke sånn når du i hver eneste test jeg har sett deg kommentere av en nokia-tlf som fikk bra karakter alltid mener dette er for bra og trekker inn andre tlfer som konkurrenter på tross av at disse mangler endel vesentlige ting. Jeg kan moderere meg litt ift at "alle" andre enn amobil ikke gir seksere, men en rask kikk på k800i og k850i gir meg følgende karakterer på disse som fikk 6 hos amobil. Hos mobilen får disse 6ere, greit nok, men hos dinside får de 5ere pga ting de klart bør trekkes for, hos forbruker.no får de henholdsvis 5 og 4. Jeg mener RDS-radio er noe som en bør trekkes for, helt klart, nå er det imidlertid en gjenganger i mange amobil-tester: Det er mest interessant hvorvidt en tlf har radio men ikke hvor god den er. Jeg kan skrive under på at jeg har hatlånt både nokia og SE-mobiler med både meget god og meget dårlig radio, noe som burde kommet fram bedre i en test.

 

Angående RDS-funksjonen så er det ikke noe jeg personlig vektlegger, men når amobil trekker i sine tester for mangelen av funksjoner, så er det vel på sin plass at de er konsekvente og trekker når Nokia mangler noe? Enn trykkfølsom skjerm på smart-telefoner? Enda en funksjon som Nokia mangler, men som amobil velger å overse. Slik kan man holde på. Inkonsekvente og partiske.

Les gjerne tester på mobilen.no og mobil.se, så får du se et mye mer nyansert bilde på tester og karrakterer. At en telefon får 5 eller 6, er uvesentlig, da det sikkert grunner i personlige preferanser. Men når man skrur terningen ned til 4, og man får inntrykk av det er ene og alene pga. at det ikke står Nokia på den, da blir det feil. Og verre blir det når amobil ikke tar til seg kritikk i det hele tatt, men møter enhver kritikk med kverulering opphøyd i 10 potens. Og når jeg skriver på dette forumet, så legger jeg meg rett og slett helt på linje med arrogansen i amobil sin redaksjon.

 

Nå er jeg verken fan av deg eller amobil redaksjonen, men noen tråder har jeg fulgt med. Jeg syntes faktisk det er litt beundringsverdig hvordan enkelte orker å diskutere (eller som du kaller det, kverulere). Du har jo holdt på med denne nokia vs. sony ericsson og deg vs. amobil i snart et år nå. Sakligheten har ikke blitt noe bedre for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Nå er jeg verken fan av deg eller amobil redaksjonen, men noen tråder har jeg fulgt med. Jeg syntes faktisk det er litt beundringsverdig hvordan enkelte orker å diskutere (eller som du kaller det, kverulere). Du har jo holdt på med denne nokia vs. sony ericsson og deg vs. amobil i snart et år nå. Sakligheten har ikke blitt noe bedre for å si det sånn..

 

Tja, det spørs vel på øyest som ser det....?

Lenke til kommentar

Nok engang poe: Trykkfølsom skjerm er ikke en mangel, det er et alternativt brukergrensesnitt som du og endel liker, mens andre kan ikke fordra det, deriblant meg selv. Om tlfer har både trykkfølsom skjerm og raske muligheter for navigering\oppgavebehandling uten å bruke den trykkfølsomme skjermen så vil jeg såklart se på dette som en bonus, men trykkfølsom skjerm i seg selv er ikke for meg noe som jeg anser som et stort poeng selv om du gjør det.

 

Det jeg synes er snodig er at du er veldig interessert i å lese amobils tester igjen og igjen på tross av at du mener de er dårlige, noe som for meg er ganske forunderlig\selvmotsigende. Jeg pleier elegant å overse et nettsted jeg ikke liker og ikke gnåle om akkurat det samme gang etter gang hvor du får de samme svarene som tidligere men fremdeles ikke blir fornøyd uansett. Samtidig er det påfallende at svært få er enige med deg, såklart står det deg fritt å mene hva du vil, og det er flott at du ytrer deg og er engasjert, men når du gjentar nøyaktig det samme og får de samme svarene gang etter gang begynner jeg å lure på om du bare er et forumtroll hvis eneste mål er å krangle og skape konflikt. Jeg kan ta feil, men hvis så er tilfelle må jeg si du gjør en fortreffelig jobb!

Lenke til kommentar
Nok engang poe: Trykkfølsom skjerm er ikke en mangel, det er et alternativt brukergrensesnitt som du og endel liker, mens andre kan ikke fordra det, deriblant meg selv. Om tlfer har både trykkfølsom skjerm og raske muligheter for navigering\oppgavebehandling uten å bruke den trykkfølsomme skjermen så vil jeg såklart se på dette som en bonus, men trykkfølsom skjerm i seg selv er ikke for meg noe som jeg anser som et stort poeng selv om du gjør det.

 

Det jeg synes er snodig er at du er veldig interessert i å lese amobils tester igjen og igjen på tross av at du mener de er dårlige, noe som for meg er ganske forunderlig\selvmotsigende. Jeg pleier elegant å overse et nettsted jeg ikke liker og ikke gnåle om akkurat det samme gang etter gang hvor du får de samme svarene som tidligere men fremdeles ikke blir fornøyd uansett. Samtidig er det påfallende at svært få er enige med deg, såklart står det deg fritt å mene hva du vil, og det er flott at du ytrer deg og er engasjert, men når du gjentar nøyaktig det samme og får de samme svarene gang etter gang begynner jeg å lure på om du bare er et forumtroll hvis eneste mål er å krangle og skape konflikt. Jeg kan ta feil, men hvis så er tilfelle må jeg si du gjør en fortreffelig jobb!

 

Om telefonen mangler EDGE har aldri vært en faktor for meg eller millioner andre. Men amobil hevder dette er så viktig at man må trekke poeng for slikt. Trykkfølsom skjerm er langt viktigere for meg, og millioner andre, men amobil avfeier dette elegant med "smak og behag". Ser du poenget? Samme med RDS radio. Ser du at amobil gjør forskjell på funksjoner, avhengig av hvem som har dem? Dette er noe mobilen.no eller andre ikke gjør. Der tester de telefonen ut fra hva den er ment å dekke, ikke ut fra hva som er teknisk mulig. Siste skrik fra amobil er å trekke for en påstått mangel i lydkvalitet på enkelte walkman modeller. Rett og slett latterlig.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Og for meg som bruker opera mini MYE er edge utrolig viktig, av den grunn endte jeg på N73 istedet for K800i (da det omtrent ikke finnes 3G-dekning noe sted ejg ferdes), noe jeg ikke angrer på når både jeg og kompisen som har K800i sitter der og surfer og alt tar 3 ganger så lang tid hos han. Noe det virker som du ikke helt skjønner er at avhengig av hvem som tester noe blir utfallet av testen forskjellig. Hadde du skulle testet mobiler her ville sikkert noen blitt veldig fornøyd, mens andre hadde mislikt det sterkt, det samme gjelder om jeg skulle testet. Tester er og blir subjektive, eneste man faktisk kan teste direkte er f.eks bildekvalitet, java-ytelse, musikkvalitet. Bare for åtrekke fram mobilen.no som du stadig refererer til (en nettside jeg også liker) så kommer ikke alltid de heller heldig ut i testene sine, eks W380i hvor de kun omtaler lyden i en delsetning i en test av en musikktlf...

Lenke til kommentar
Og for meg som bruker opera mini MYE er edge utrolig viktig, av den grunn endte jeg på N73 istedet for K800i (da det omtrent ikke finnes 3G-dekning noe sted ejg ferdes), noe jeg ikke angrer på når både jeg og kompisen som har K800i sitter der og surfer og alt tar 3 ganger så lang tid hos han. Noe det virker som du ikke helt skjønner er at avhengig av hvem som tester noe blir utfallet av testen forskjellig. Hadde du skulle testet mobiler her ville sikkert noen blitt veldig fornøyd, mens andre hadde mislikt det sterkt, det samme gjelder om jeg skulle testet. Tester er og blir subjektive, eneste man faktisk kan teste direkte er f.eks bildekvalitet, java-ytelse, musikkvalitet. Bare for åtrekke fram mobilen.no som du stadig refererer til (en nettside jeg også liker) så kommer ikke alltid de heller heldig ut i testene sine, eks W380i hvor de kun omtaler lyden i en delsetning i en test av en musikktlf...

 

Lydkvalitet er subjektivt. Hvordan mener du at man eventuelt skulle teste noe slikt? Dette er noe svada amobil har lagt seg på, kun for å ha "ryggdekning" for at telefonene ramler ned på en 4-er og ikke får anbefalt stempel.

Hvis du ser på mobilen.no så vil du se noen som klarer å være tilnærmet objektive i sine anmeldelser, noe amobil ikke er i nærheten av. Jeg føler meg rimelig sikker på at du ser dette, men at du kommer til å innrømme det, ja det er noe annet ;)

Endret av poe
Lenke til kommentar
Lydkvalitet er subjektivt. Hvordan mener du at man eventuelt skulle teste noe slikt? Dette er noe svada amobil har lagt seg på, kun for å ha "ryggdekning" for at telefonene ramler ned på en 4-er og ikke får anbefalt stempel.

Hvis du ser på mobilen.no så vil du se noen som klarer å være tilnærmet objektive i sine anmeldelser, noe amobil ikke er i nærheten av. Jeg føler meg rimelig sikker på at du ser dette, men at du kommer til å innrømme det, ja det er noe annet ;)

Rightmark audio analyzer er da en grei test for å måle lydkvalitet? Såklart vil valg av hodetelefoner og subjektive meninger farge personer som hører på, men det er greit å supplere med et testprogram som leverer resultatene ut ifra hva programmet fakttisk tester og ikke ut ifra personlige preferanser, merker etc. Mobile-review er flinke til å bruke dette i mange av testene sine, jeg synes både amobil og mobilen.no burde vurdere å gjøre det.

 

Jeg liker stort sett testene på mobilen.no godt mulig de er mer objektive, men ofte er de veldig korte og utelater endel info om tlfene, men alt i alt gode tester :) Leser heller testene på mobilen enne f.eks itavisen må jeg si.

Lenke til kommentar
Lydkvalitet er subjektivt. Hvordan mener du at man eventuelt skulle teste noe slikt? Dette er noe svada amobil har lagt seg på, kun for å ha "ryggdekning" for at telefonene ramler ned på en 4-er og ikke får anbefalt stempel.

Hvis du ser på mobilen.no så vil du se noen som klarer å være tilnærmet objektive i sine anmeldelser, noe amobil ikke er i nærheten av. Jeg føler meg rimelig sikker på at du ser dette, men at du kommer til å innrømme det, ja det er noe annet ;)

Rightmark audio analyzer er da en grei test for å måle lydkvalitet? Såklart vil valg av hodetelefoner og subjektive meninger farge personer som hører på, men det er greit å supplere med et testprogram som leverer resultatene ut ifra hva programmet fakttisk tester og ikke ut ifra personlige preferanser, merker etc. Mobile-review er flinke til å bruke dette i mange av testene sine, jeg synes både amobil og mobilen.no burde vurdere å gjøre det.

 

Jeg liker stort sett testene på mobilen.no godt mulig de er mer objektive, men ofte er de veldig korte og utelater endel info om tlfene, men alt i alt gode tester :) Leser heller testene på mobilen enne f.eks itavisen må jeg si.

 

Synes også Din Side kan ha greie tester. Amobil derimot, :no::no::no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...