Gå til innhold

gate foto. test bilde


Anbefalte innlegg

Hei. tok dette bilde av en tigger i Bergen By. Ønsker å høre feedback på dette. Gatefoto er noe jeg vil jobbe mer med, men er ekkelt å ta slike bilder for å være ærlig.

 

Objektivet som er brukt er vidvinkel, og har dradd hardt i spakkene for å gi det dramatisk feel.

 

http://picasaweb.google.no/akleppesto/GatefotoTest

 

beklager at jeg ikkje har lært å legge ut bilder. skal få det gjort!!!

 

ps!. klipp på view large pic!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må innrømme at bildet ikke engasjerer meg noe særlig. Det er en tigger i skarpt sollys, og en del asfalt. Til tross for at verden er skjev, er rullestolen trygt plassert så det ikke kan gå utforbakke med tiggeren. Det er et utstillingsvindu bak tiggeren, men man ser hovedsaklig en hylle. Dyre klær som eventuell kontrast til fattigdommen utenfor kommer ikke særlig godt frem. Det er uklart for meg om du prøver å fortelle noen spesiell historie her.

Lenke til kommentar
Må innrømme at bildet ikke engasjerer meg noe særlig. Det er en tigger i skarpt sollys, og en del asfalt. Til tross for at verden er skjev, er rullestolen trygt plassert så det ikke kan gå utforbakke med tiggeren. Det er et utstillingsvindu bak tiggeren, men man ser hovedsaklig en hylle. Dyre klær som eventuell kontrast til fattigdommen utenfor kommer ikke særlig godt frem. Det er uklart for meg om du prøver å fortelle noen spesiell historie her.

 

 

takk for fin feedback mer slakt er ikkje uønsket. !

Lenke til kommentar
Synes ideen er god, men litt overkill med både vidvinkel og skjev plassering?

 

jo takk. bile er tatt på impuls, og som ekte gatefoto spør man ikkje om lov. derfor er nok det tekniske som lider av dette.

 

men jeg likte bilde, men skrev ikkje test for morro skyld. jeg likte ansiktet hans, men hadde vært bedre folk som hadde fine blikk mot han!

Lenke til kommentar
ka er problemmet med det? bare så du vet det. avisen har ofte folk med i bilder uten at de blir spurt. har hendt meg gang på gang selv.

Sjekk http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#limph under "Samtykkekravet" og "Unntak fra samtykkekravet".

 

Jeg oppfatter bildet som et bilde av en tigger, en oppfattelse du tydeligvis deler når du skriver "tok dette bilde av en tigger i Bergen By".

 

Unntak fra samtykkekravet (som profesjonelle fotografer må kunne og forholde seg til) kunne vært:

Avbildningen har aktuell og allmenn interesse

Eh, nei.

 

Avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet

Personen er hovedinnholdet i bildet.

 

Bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse

Nope.

 

Så da er problemet at du har publisert et bilde av en person uten samtykke.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye konstruktivt å komme med når det gjelder selve bildet, men jeg reagerer sterkt på fremgangsmåten her. Hva som er juridisk lovlig er i mine øyne likegylding. Dette handler vel så mye om å vise omtanke og respekt. Har du tenkt over hvordan situasjonen opplevdes for tiggeren? Ved å ikke prate med han viser du jo rett ut at du har null respekt for fyren. Du signaliserer veldig tydelig at "jeg er livredd for å prate med deg" og/eller "hva du mener har null betydning for meg". Er veldig krass i min kritikk nå, men mtp hvor lite respekt du viste denne tiggeren mener jeg dette er noe du bør tåle å høre tilbake. Håper det er siste gang du gjør noe lignende.

Lenke til kommentar

Bildet i seg selv er OK, men noe rotete.

Du synes selv det er ekkelt å ta gatefotografier, sett deg inn i tiggerens situasjon der du kommer og tar bilde av han uten å spørre om lov.

Dette gjelder oss alle som tar bilder, husk å spørre motivet om lov først, det er en fin regel vi alle burde følge slik at folk i fremtiden ikke frykter en hobbyfotofrag på gaten :)

Lenke til kommentar

Ok første ting først. Bilde gir meg ingenting positivt og det er ikke pga. at jeg ikke liker deg (som jeg føler har kommet tydelig frem før). Det første som slo meg når jeg så bilde var at han ikke likte å bli tatt bilde av. Det er ganske tydelig at han han føler seg ukomfortable i situasjonen du presset på han. Dette var før jeg leste at du ikke engang hadde spurt han om lov. Tror du ikke han syntes det er bånn nok å være i rullestol for resten av livet og på toppen av det må tigge for å komme seg gjennom hverdagen? Det du har gjort her er å gå langt over streken for hva som er akseptabelt. Du har behandlet ham som ett dyr i en zoologiskhage. I negativ kontekst så kan man vel vri dette til å være ett sterkt bilde, men da er det ikke det tiggeren som er hovedmotivet men idioten på den andre siden av glasset, det kommer klart og tydelig frem.

 

Jeg mener ikke at man ikke skal ta bilde av narkomane, tiggere ol. Men skal man få ett sterkt bilde så slår du ann en prat med den du vil ta bilde av og prøver å skape en kobling. Få forståelse for den du skal ta bilde av og får han/hun til å stole på deg. Da kan man få frem andre føleser enn "hvorfor står den idioten å tar bilder av meg".

 

Det er mer akseptabelt å ta bilde uten å spørre hvis hovedmotivene ikke lett gjenkjennbare. Eks. ett par som sover på en benk med ryggen mot deg. ol. Men skal du gå opp i tryne på folk så sier det seg selv.

Lenke til kommentar
Tiggere er av allmen interesse, det samme er narkomaner.

 

Hvorfor det?

Rusmisbrukere og tiggere's situasjon er av allmenn interesse, ikke enkeltindivider som er i den situasjonen som på bildet ditt.

 

Jeg likte at bildet ditt hadde en dybde, fikk en følelse av å bli trukket inn i det. Men du kan få samme effekten uten å bruke rusmisbrukere som virkemiddel :)

Lenke til kommentar
Tiggere er av allmen interesse, det samme er narkomaner.

 

Hvorfor det?

Rusmisbrukere og tiggere's situasjon er av allmenn interesse, ikke enkeltindivider som er i den situasjonen som på bildet ditt.

 

Jeg likte at bildet ditt hadde en dybde, fikk en følelse av å bli trukket inn i det. Men du kan få samme effekten uten å bruke rusmisbrukere som virkemiddel :)

 

jo takk for det. jeg mener at selv om bilde nok ikkje oppfyller de tekniske kravene dere setter, så har det mer verdi enn drittkjedelige bilder av fugl eller elendig landskap. dere skal få mye mer gatefoto fra meg med min beste venn, vindvinkelen!

Lenke til kommentar
Tiggere er av allmen interesse, det samme er narkomaner.

 

Hvorfor det?

Rusmisbrukere og tiggere's situasjon er av allmenn interesse, ikke enkeltindivider som er i den situasjonen som på bildet ditt.

 

Jeg likte at bildet ditt hadde en dybde, fikk en følelse av å bli trukket inn i det. Men du kan få samme effekten uten å bruke rusmisbrukere som virkemiddel :)

 

 

vel, i mine øyner er dette en tigger. han oppsøker gaten enten under tvang eller frivillig. altså han stiller seg selv på utstilling. Hva med gatemusikere? er det forbudt å ta bilder av dem, og legge ut? hvordan skal jeg kunne gjøre dette enkelt og greit? gå rundt med 100 kontrakter hver gang jeg er ute å knipser? Jeg tror det blir vanskelig.

 

Kjør gjerne debatt om dette emnet dere som kjenner lover og regler. Jeg kjenner kun en ting, lysten til å en dag kunne klare å skildre gode gatebilder. Kneiken opp der er nok bratt, men fult mulig. Men må ha dagen for å i det hele tatt få til noe som helst. Og jeg tror ikkje bilder som dette blir virkelig ekte om man spør først. Ekte gatefoto for meg er å ta ting på sparket, for å fange de ekte følesene

Lenke til kommentar
Hva med gatemusikere? er det forbudt å ta bilder av dem, og legge ut?

I utgangspunktet er det to sider av samme sak; rusmisbruker og gatemusikant. Men motivasjonen for å tjene penger på gata er av to ulike verdener. Gatemusikanter i kraft av hva de gjør, medvirker til at det er mer akseptabelt å ta bilde av disse.

 

Og jeg tror ikkje bilder som dette blir virkelig ekte om man spør først. Ekte gatefoto for meg er å ta ting på sparket, for å fange de ekte følesene

Du har hjertet på rett plass, og har virkelig funnet Entusiasmen. Men en del av å være en god fotograf, er evnen til å ta slike bilder selv etter man har spurt, selv med uromomenter i umiddelbar nærhet. Man skal ikke å få en historie eller situasjon servert på et sølvfat, men evne å lage en hisyorie selv.

 

Mine tanker rundt emnet.

 

Edit: Leif.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

Åpent spørsmål;

 

Hva om bildet ble tatt med et teleobjektiv, slik at tiggeren ikke hadde lagt merke til at han ble avbildet, og dermed ikke blitt "krenket". Hadde det gjort saken bedre?

 

Jeg liker å sitte i Vigelandsparken med mitt Canon S3 med 12x optisk zoom og ta bilder av japanske turister på gruppeutflukter. Gjør dette fordi jeg synes det er morsomt. Turistene vet ikke at jeg sitter og morer meg over dem og tar bilder. Er det verre at jeg også tar bilde av tiggeren med koppen på Karl Johan, også uten at han merker noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...