Gå til innhold

VIA som hjemmeserver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt meg i dag ned og tenkt på om det var mulig å lage en ~lydløs server. Kom da til å tenke på å kjøpe ett eller annet VIA kort og koble det sammen med to 2,5 tommers HDer, eventuelt to stillegående 3,5 tommere.

Hvor sterk strømforsyning vil jeg trenge til noe slikt, og finnes det en uten vifte?

Serveren vil brukes som standard filserver, FTP med maks 3 brukere og som webserver for å få tilgang de stedene der FTP er blokkert. Altså ingen spillserver e.l. Har planer om å bruke en lett linuxdistro til oppgaven.

Hvor mye vil en slik boks koste uten kabinett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører noe slikt selv :p 667mhz c3 med en bråkete 3.5"-er drevet av en 60watts passiv seasonic strømforsyning fra carputer.no.

8GB CF venter på å ta over som root-disk, men mangler enda adapteren...

Skrevet (endret)

Absolutt kraftig nok, min VIA C3 800MHz, kjører ett lass med tjenester.

VPN--Fast VPN mot 3 lokasjoner.

Mailserver--postfix,med spam filtrering osv.

Apache

Routing--I tillegg router den glatt all trafikken, jeg har 25/15 linje fra lyse.

Den har noen flere tjenester som jeg ikke kommer på i farten, men jeg er egentlig imponert over hvor mye en 800MHz faktisk klarer å gjøre. I utgangspunktet skal det vel være mulig å få tak i VIA kort som ikke trenger noe annet enn 12V inn, og disse mener jeg er rimelig gjerrige. Vil tro at du kan få tak i ett relativt lite og greit adapter hos clasohlson som fint klarer å levere 60W. 60W vil jeg faktisk regne med holder, hvis du går for 2.5" disker, og ett lite VIA kort(mener å huske CPUen trekker så lite som 7W full-load).

Hmm, ser ut til at du må ned på pico-itx nivå, videre ser det ut til at det er en option den 12V modulen. carputer.no er jeg ikke helt sikker på hvordan det går med for tiden. Vet eieren tenkte på å selge.

Endret av kpolberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...