Pozzolan Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Satt meg i dag ned og tenkt på om det var mulig å lage en ~lydløs server. Kom da til å tenke på å kjøpe ett eller annet VIA kort og koble det sammen med to 2,5 tommers HDer, eventuelt to stillegående 3,5 tommere. Hvor sterk strømforsyning vil jeg trenge til noe slikt, og finnes det en uten vifte? Serveren vil brukes som standard filserver, FTP med maks 3 brukere og som webserver for å få tilgang de stedene der FTP er blokkert. Altså ingen spillserver e.l. Har planer om å bruke en lett linuxdistro til oppgaven. Hvor mye vil en slik boks koste uten kabinett?
Jann - Ove Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Kjører noe slikt selv 667mhz c3 med en bråkete 3.5"-er drevet av en 60watts passiv seasonic strømforsyning fra carputer.no. 8GB CF venter på å ta over som root-disk, men mangler enda adapteren...
kpolberg Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 (endret) Absolutt kraftig nok, min VIA C3 800MHz, kjører ett lass med tjenester. VPN--Fast VPN mot 3 lokasjoner. Mailserver--postfix,med spam filtrering osv. Apache Routing--I tillegg router den glatt all trafikken, jeg har 25/15 linje fra lyse. Den har noen flere tjenester som jeg ikke kommer på i farten, men jeg er egentlig imponert over hvor mye en 800MHz faktisk klarer å gjøre. I utgangspunktet skal det vel være mulig å få tak i VIA kort som ikke trenger noe annet enn 12V inn, og disse mener jeg er rimelig gjerrige. Vil tro at du kan få tak i ett relativt lite og greit adapter hos clasohlson som fint klarer å levere 60W. 60W vil jeg faktisk regne med holder, hvis du går for 2.5" disker, og ett lite VIA kort(mener å huske CPUen trekker så lite som 7W full-load). Hmm, ser ut til at du må ned på pico-itx nivå, videre ser det ut til at det er en option den 12V modulen. carputer.no er jeg ikke helt sikker på hvordan det går med for tiden. Vet eieren tenkte på å selge. Endret 16. april 2008 av kpolberg
Pozzolan Skrevet 16. april 2008 Forfatter Skrevet 16. april 2008 Det var godt å høre! Hadde faktisk ikke forventet at det gikk... Så hvis jeg kjøper følgende: VIA EPIA-CN10000EG Kingston ValueRAM DDR2-533 1GB + to 2,5 disker Er det da noen som har forslag til en passiv PSU? Skal helst ikke koste skjorta! Takker for all hjelp hittil
kpolberg Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Hvis du finner en butikk som selger noe liknende dette http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...07c2a514bc30b75 så trenger du bare en standard laptop lader utenom.
fUuGeL Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Noe slikt + en slik? Ja vil tro det lar seg ordne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå