Gå til innhold

Kirka får velge biskoper selv


Anbefalte innlegg

http://www.krf.no/portal/page?_pageid=33,6...ment_id=3512162

 

KrF provoserer meg kraftig. Hva synes dere? Greit nok at de får velge biskoper, men at de får statlig finansiering til overtroen sin og attpåtil paragrafer i grunnloven, er latterlig. Legg ned monarkiet og la kirka klare seg på egne ben!

 

Du kan jo bli politiker selv og legge ned monarkiet og kaste kristendommen ut av grunnloven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monarkiet er jo greit nok, de kongelige drar inn reklame penger for landet i bøtter og spann, langt mer enn de får tilbake i form av "lønn".

 

 

Men å skille kirke fra stat er jeg enig i... :D Så kan de kristne balle videre med sitt og sine for egne penger...... Blir ikke opplyste kirker fremover da tenker jeg og det er bra. Idiotisk at kirker skal ha flombelysning i 360 grader rundt seg mens veiene vi ALLE kjører på forfaller...

Lenke til kommentar
Least Religious Countries in the World

1. Sweden (up to 85% non-believer, atheist, agnostic)

2. Vietnam

3. Denmark

4. Norway

5. Japan

6. Czech Republic

7. Finland

8. France

9. South Korea

10. Estonia (up to 49% non-believer, atheist, agnostic)

 

 

The survey concluded that "high levels of organic atheism are strongly correlated with high levels of societal health, such as low homicide rates, low poverty rates, low infant mortality rates, and low illiteracy rates, as well as high levels of educational attainment, per capita income, and gender equality. Most nations characterized by high degrees of individual and societal security have the highest rates of organic atheism, and conversely, nations characterized by low degrees of individual and societal security have the lowest rates of organic atheism. In some societies, particularly Europe, atheism is growing. However, throughout much of the world -- particularly nations with high birth rates -- atheism is barely discernable."

 

Dette stemmer jo ikke , ifølge ssb er 82,7 % av den norske befolkningen kristne (medlemmer av statskirken).

 

Jeg er selv ikke medlem noe sted og tror bare på meg selv. Siden nesten alle andre i dette landet er kristne så aksepterer jeg statskirken, men siden staten finansierer organisasjonen deres med mine skattepenger så synes jeg det er rett og rimelig at biskopene og det meste ellers skal bestemmes av regjeringen slik at jeg kan få indirekte innflytelse på hva skattepengene mine brukes på ved å velge riktige politikere. Jeg synes f.eks det er kjempefint når politikerne kun velger å utnevne kvinnelige og homofile biskoper for å fremme likestillingen. Skal stat og kirke skille lag så må også kirken slutte å kreve penger fra staten. Ta heller inngangspenger slik på konsert , utested , kino , standup-show osv...

 

Men bare 40% av befolkningen går til tro og livsynsmøte i løpet av året (kilde)

og færre går på slikt 1/2/3/4 ganger i måneden, så vi er nok ikke et veldig aktivt religiøst land.

og husk at dette var snakk om tros og livssyns møter så Den Norske Kirke, Filladelfia, Synagogen, Humanetisk Forbund (hvis de har møter) og alle slike ting er med, og da blir det enda mindre på DNK.

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar
Tja, du kan jo se på Tyrkia, en gang hovedsetet for den østlige kristendommen og et av de landene der kristendommen først ble spredt til, men i dag i overveldende flertall muslimsk. Dette har å gjøre med ting som har foregått statlig sett. Dersom staten sier at kristendommen ikke er viktig og velger å ikke prioritere kristendommen som religion, så er det jo ikke unaturlig at islam (som er den største religionen i verden) får fotfeste. Men det har vel ikke noe å si på for deg når du kan sitte og klage over at noen kroner i skatten din blir brukt på kirken.

 

Tyrkia var en muslimsk stat (det Ottomanske Riket) i 400 år før de på 1900-tallet fikk ny sekulær grunnlov som stadfester at hvis et politisk parti prøver å fjerne skillet mellom stat og religion skal hæren steppe inn og opprettholde dette skillet. Det kristne østromerske riket falt i 1453 mot muslimske tyrkere. Det østromerske riket innførte ikke på noe tidspunkt et skille mellom kirke og stat.

 

Hvis staten istedenfor å si at kristendom er viktig, sier at sekulære verdier er viktige åpner vel det for at sekulære verdier blir de viktige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...