Gå til innhold

Makro - 150mm for trangt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg tenker for tiden på ett makrokjøp, å da spesielt på sigma sin 150mm 2.8. men det eg er litt bekymra for er om den blir for trang.

 

Min referanse er canon sin 100-300 skyvezoom fra 80-tallet, som er ca passe rundt 200 +/-.

 

Har registrert at fleire her inne har dette objektivet, så alle kommentarer er bra :p

 

Bruksområdet er alt fra insekter til abstrakte bilder.

 

 

Vegard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden alle vanlige makroer har samme bildevinkel vaed maksimum forstørrelse så vil det være rart å betegne 150 mm som trang til makrobruk. Hvis du mener at arbeidsavstanden blir for lang så kan det også hende, men ikke betydelig verre enn de 200 mm du er vant til hvis du har et Nikon crop camera (tilsvarende 225 mm).

 

Hovedproblemet er at 150 mm f/2.8 er en stor kanon som ikke alle vil være komfortabel med.

Lenke til kommentar
Jo større utstyr jo bedre utstyr! ;)

 

Sigma 150mm f/2.8 er til blomster, litt trang, men til insekter som fluer (Djevelens verk) er den langt ifra for trang.

 

Skal du bruke den til insekter, velg 150mm eller tamron 180mm, men skal du bruke den til blomster, velg noe lavere. Skal du ta begge deler, velg 150mm ;)

 

Hehe, ideelt med 150mm med andre ord :thumbup:

 

tenke nok at litt arbeidsavstand kan vær praktisk. i tillegg har eg bra tele, om enn litt treig fokus.(er ikkje det vanlig med makro?) I alle fall har enn manuell fokus, ofte like greit...

Lenke til kommentar
Et par omtaler:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review

 

Skulle jeg kjøpt denne, ville jeg nok kjøpt den i butikk (i Norge) siden faren for å få en 'bad copy' er der - og at det da vil være betydelig lettere å få byttet/justert enn f.eks ved et kjøp fra USA.

 

Jepp, tenkte å kjøpe her heime, jobber i fotobutikk, så blir "niceprice" + moms.

 

tjener lite på å importere da i tillegg til credo på jobb :thumbup:

ang. det med produktvariasjon er det imponerende lite som kommer inn for justering av sigma. enten er kunsakapsnivået lavt eller at "bestselgerne" er fri for feil stort sett.

Lenke til kommentar
Jo større utstyr jo bedre utstyr! ;)

 

Sigma 150mm f/2.8 er til blomster, litt trang, men til insekter som fluer (Djevelens verk) er den langt ifra for trang.

 

Skal du bruke den til insekter, velg 150mm eller tamron 180mm, men skal du bruke den til blomster, velg noe lavere. Skal du ta begge deler, velg 150mm ;)

Pokker da! Nå får du meg til å tvile igjen Marius. Jeg vet jeg kommer til å drive med både blomster og insekter, men lurer på hvor mye jeg skal drive med portretter. Hva er nærgrensa på Sigma 150mm btw?

Lenke til kommentar

Husk at nærgrensen måles ikke fra fronten av objektivet men fra fokusplanet som er bakerst i kameraet. Det skal være markert på denne måten: http://www.sciencezero.org/files/f/f4/Focalmark.jpg

Dermed blir problemet straks verre siden man kommer betydelig nærmere enn det nærgrensen forespeiler.

 

Vil du vite hvor langt det er fra objektivet til fokuspunktet så se etter "working distance" arbeidsavstand.

 

Store innsekter reagerer som oftest tidligere, øyenstikkere kan bli skvetne på to meters avstand hvis man ikke er forsiktig, da begynner 15-20 cm å bli veldig lite.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Riktig som Kristallo sier her, og når man da tar i betrakting at f.eks Sigma sin 105mm er fysisk lenger enn 150mm på 1:1... så utgjør det en del.

 

Og ang. øyenstikkere.. her er obseravsjon og tålmodighet ett godt tips. De har nemlig faste poster som de kommer tilbake til. Så det lønner seg å bruke tid til å observere mønsteret deres først - så plassere seg nær en av postene til øyenstikkeren mens den er borte, den vil nemlig alltid komme tilbake. Og når du med det første er på plass så er det som oftest en grei sak å fotografere den.

Lenke til kommentar

På'n igjen med dere to ass. :p

 

150mm blir i mange tilfeller en smule lang i mange portrettsituasjoner, men er fullt mulig å få det til, i hvertfall ute. Derfor tror jeg det heller blir en Nikkor 105mm f/2.8 VR Macro på meg, ettersom denne vil være brukbar til portretter, generell nærfoto og produktfoto. Håper også at jeg får til en del insekter med deg. Hvis ikke, får jeg bare skaffe meg en Sigma 150mm i tillegg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...