Gå til innhold

Første SLR, komplett kjøpsanbefaling i Singapore


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal til Singapore om et par uker, og vurderer å handle speilrefleks når jeg først er der.

Jeg har ingen til kameramerke, og er åpen for det meste. Jeg har ikke så mange krav, men de jeg kommer på er hurtighet, batteritid, vekt, og brukervennlighet (innbakt ligger da tilgjengelighet og pris på utstyr).

 

Alle kompisene sverger til diverse Canon SLR, men jeg vet ikke om det bare er "in", eller om det er fordi de er best.

 

De jeg så vidt har kikket på er vel 450D, 30D, D80, og K10D.

(kort, muligens dumt spørsmål: Far min har en del pentax objektiv fra tidlig 80-tall. Passer de på k10D???)

 

Det jeg håper på, er en kjøpsanbefaling for en Singaporetur. Hva er lurt å kjøpe, kanskje noen vet hvor, hvilke priser burde jeg forvente (pruteråd), osv osv.

 

Per i dag tar jeg masse bilder med et lite casio exilim z850. det jeg liker med det er batterikapasiteten, og hurtigheten.

 

Hva tror dere? (Uten dere må jeg stole på Canon-kompisen min ;) )

 

Mvh

 

Feanor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle objektiver med K-fatning vil fungere på K10D/K20D/K200D.

 

Dersom de har M42 fatning må du ha en adapter for at de skal fungere, men denne koster ikke mer enn noen hundrelapper.

 

Det er enkelt og greit ikke noe speilreflekskamera som er 'best' i den forstand. Canon og Nikon har lenge hatt en dominerende rolle i markedet, på samme måte som Pentax var dominerende før i tiden.

 

Det beste kameraet for deg er nok det som ligger best i hånden, og som føles best for deg. Men så sant det lar seg gjøre vil nok Pentax og Canon være 2 gode valg for deg. Pentax da du kan stjele din far sin gamle optikk, og Canon fordi du kanskje kan låne optikk fra vennene dine.

 

Pris på optikk og ekstrastasj til Pentax er relativt hyggelig, dessverre er ikke tilgjengeligheten i fotosjappen på hjørnet alltid den beste. Dette er nok i bedring etter som Pentax selger mer og mer. På internet, bl.a. Scandinavian Photo har de en god del Pentax utstyr til hyggelige priser, eller kan man også bestille direkte fra Fovi (Pentax Norge) dersom man ikke skulle få tak i det man ønsker andre steder.

 

Nikon og Canon har den fordelen at de er tilgjengelige i nesten hver eneste (om ikke alle) fotobutikkene.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Siden du har et såpass godt kompaktkamera (seriøst ment), så trenger du vel ikke tenke for mye på størrelse. I og med at din far har en del Pentax fra 80-tallet, så er det best avhengig av kvaliteten på din fars optikk. Det er neppe M42, hvis det var kjøpt nytt på åttitallet.

 

Canon er heller ingen dum ide, men det forutsetter også at den optikken du kan disponere er av god kvalitet. Hvis kompisene dine kun har kitzoomer og billige telezoomer så er det ingenting å vinne på å dilte etter dine fanboy-venner.

Lenke til kommentar

Hmmm.

Jeg heller litt til Pentax etter å ha lest litt rundt omkring. Jeg har store hender, så et godt "handtak" er et stort pluss. integrert bilde stabilisator må jo være en stor fordel, og objektivene må vel bli billigere? Jeg har ikke snakka med fattern enda, så jeg vet ikke hva slags objektiv han har. Det jeg har lagt merke til er vel egentlig den feite 500mm han har.. Kanskje ikke så anvendelig men den kuleste å se på da jeg var liten.. ;-)

Skal se om jeg får tak i specs så noen kyndige her kan vurdere.

 

Anyways. Hvis jeg nå skal kjøpe dette i Singapore, hva bør jeg da kjøpe i tillegg? Hva bør prisen være før det er verdt potenielt garantitrøbbel? Je gser prisen ligger på rundt 6000 for huset (med eller uten 18-55mm).

 

Han ene canon-kompisen min er sånn småseriøs kamerakis (kameramann i NRK), men jeg er vel i utgangspunktet litt skeptisk til å låne utstyr av han... men å "arve" er jo en annen sak...

 

Feanor

Lenke til kommentar

Hmmm, ja hvis prisen er veldig god vil jeg nok vurdere K20d ja.

 

Etter å ha intervjuet far min over telefon, fant jeg ut at han har et Pentax MF ( http://www.photoethnography.com/ClassicCam....html~mainFrame ) som ser ut til å være et av de første med K innfestning, så da kan jeg jo bruke de linsene han har.. Nå vet jeg ikke om de er noe å trakte etter men men... ( en 500mm f8 + et standard lite zoom)

 

Ellers så håper jeg at noen har en butikkanbefaling fra Singapore, og/eller noen ca-priser. (har lest den fra hong kong). Dere som evt. har handlet i Singapore, anbefaler dere SimLim, eller skal en finne en mindre plass?? Prutetaktikker?

 

mvh

 

Feanor

Lenke til kommentar

Jeg var i Singapore i november 2007 og handlet inn en D80 med noe utstyr. Jeg sparte ca 30% på det jeg handlet etter å ha prutet en masse. Jeg fikk med veske, vidvinkeltilsats, minnekort, stativ, filtre og ekstra batteri + en del gadgets. Hvis jeg trekker fra et ubrukelig stativ, en nesten ubruklelig vidvinkeltilsats og helt ubrukelig 3parts ekstrabatteri, blir ikke gevinsten så stor.

 

De prisene jeg så i de utallige fotoforretningene der nede er i utgangspunktet det samme som her i Norge. Jeg sjekket stort sett dslr av alle merker og det var jevnt over det samme som her i Norge. Du må derfor prute. Prute skikkelig.

 

Jeg kjøpte også et lite videokamera. Etter mye pruting fikk jeg det til 1500 kr og var ganske fornøyd med meg selv. To uker etter at jeg kom hjem fant jeg det her i Norge til 1300. Skikkelig fornøyd :whistle:!!.

 

Dra til Sim Lim Square, som er et varehus med bare elektronikk. Der finner du alt... MEN DU MÅ PRUTE.

 

Lykke til

Endret av stapal
Lenke til kommentar

Fra det jeg har sett på nett, så skulle et K20d koste rundt 6500 kr. (pris USA) Det er jo 3500 kr mindre enn i Norge. Da begynner det kanskje å være vurderbart å kjøpe k20d istedet for k10d. Jeg regner med at en bør kunne prute seg ned på usa-priser i Singapore..?

Hvilket ville dere ha kjøpt? (prisforskjell på 50% minst.. 6000 vs 10000 i Norge, 4400 vs 6500 i usa..)

Er det verdt de ekstra lappene?

 

Hvilken linse ville dere ha kjøpt til? Er kit-objektivet godt nok? Kom gjerne med forslag og bruksområder. (prisleie?)

Lenke til kommentar
Fra det jeg har sett på nett, så skulle et K20d koste rundt 6500 kr. (pris USA) Det er jo 3500 kr mindre enn i Norge. Da begynner det kanskje å være vurderbart å kjøpe k20d istedet for k10d. Jeg regner med at en bør kunne prute seg ned på usa-priser i Singapore..?

Hvilket ville dere ha kjøpt? (prisforskjell på 50% minst.. 6000 vs 10000 i Norge, 4400 vs 6500 i usa..)

Er det verdt de ekstra lappene?

 

Hvilken linse ville dere ha kjøpt til? Er kit-objektivet godt nok? Kom gjerne med forslag og bruksområder. (prisleie?)

 

16-45 f4 og 16-50 f2.8 er jo fine greier.

Jeg tror jeg ville valgt K10D med 16-50 2.8 fremfor K20D med kit.

 

Jeg sendte Cathay Photo en prisforespørsel på e-post, og fikk et godt tilbud.

Du kan jo spørre om de kan tilby gode priser på ulike pakker.

 

Kit-objektivet til Pentax er et av de beste, så du gjør ikke noe galt i å velge det.

Endret av erlingba
Lenke til kommentar

hei igjen.

Da har jeg fått svar fra Cathay photo i Singapore:

 

Thank you for your email enquiry.

 

As requested, we are pleased to offer as follows:

 

Pentax K10D with 18-55 kit lens c/w standard accessories @S$1240.00

 

Free: 2 GB SD card

 

 

Lowepro Bag Topload Zoom 1 @S$23.00

 

 

Pentax K20D with 18-55 kit lens @S$1938.00

 

c/w standard accessories

 

 

2 GB SD card @S$29.00

 

Lowepro Bag TL zoom 1 @S$23.00

 

Singapore dollar står i ca 3.7 for tia, så da blir det 4673 nok for K10d med bag og kort, og 7363 nok for K20d....

 

Jeg håper, og går ut fra at det er litt rom for å prute på disse prisene. Jeg hadde sett for meg ca 1700 S$ som en grei nok pris (6300 nok).

Ut fra prisguiden er billigste k20D med kit sat til 9995,-, så det er momsen jeg evt sparer.

Billigste k10D kit ligger på 6200..

(Prisene fra cathay er uten 7% moms, men den får en igjen på flyplassen regner jeg med)

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Kjøp objektiv og diverse utstyr i Singapore. Go nuts! :p

 

Men det kan lønne seg å kjøpe brukt i Norge, med norsk garanti og norsk reklamasjonsrett. Mange av K10D husene tilsalgs er ikke ett år gammel. Bare husk å få med kvittering og at den er kjøpt i Norge.

 

Gjorde dette selv. Fikk K10D hus, gammelt pentax objektiv og ekstra batteri til 4000kr. Kamera'et var kjøpt i des. 07.

Det er flere brukte til rundt 4000kr

Lenke til kommentar

Da er handelen gjort.. En liten bismak da det ikke ble så billig som jeg hadde tenkt.

 

K20D body med tilbehør

Pentax 18-55 kitlinse (ikke versjon II, den fant jeg ikke noe sted..) :(

Sigma 10-20mm

Lowepre Ex180 kamerabag

Lexus UV filter for 18-55

Sicor UV filter for 10-20

 

Til den nette sum av 10600 ca.. pluss x antall kroner i taxiutgifter.

De fleste tilbudene jeg fikk lå i samme prisleie. Jeg lå an til å få den 300 kr billigere, men knota til det da jeg ikke hadd enok penger på kortet... :S

Det er billigere enn i Norge, men ikke stort mer enn momsen.. Jeg føler meg litt lurt, men men..

Det var forresten dask språk på kameraet.. Går det an å legge inn norsk ved å oppgradere firmware?

Det som skuffet mest var at prisen på sogma 10-20 var nesten det samme som i Norge.. De fleste ville ha 850S$ (kurs 3.84 med skandiabanken visa). Dette blir jo nesten 3300 kr..

 

Bortsett fra det så virker kameraet bra, og 10-20 er digg. :)

 

JEg ser k20D kitet koster 10000 i NOrge nå.. Sparte bittelitt hvertfall..

Nå er neste oppgave å få med seg dette gjennom tollen uten å måtte blø for det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...