Gå til innhold

Pentax seriefotografering vs. AF.C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg anser ikke en 1D for å være en entusiastmodell, Gissan. ;) 40D hadde vært interessant i denne sammenhengen.

Too late.. :whistle:

Det er vanskelig å svare på dette uten å se ut som om man ypper til merkekrig, men det du beskriver er jo forbløffende likt nettopp D200. Den viktigste forskjellen (med forbehold om at jeg kun har skumlest...) er at D200 har dedikerte AF-ON og AE/AF-L knapper (løsningen på 1D er den samme som på Nikon D40...:whistle:), og at man ikke kan velge å spotmåle i sentrum når andre punkter er valgt.

 

Jeg er fortsatt veldig nysjerrig på mulighetene i 40D... Ikke for å yppe, men fordi jeg er oppriktig nysjerrig på hvordan andre merker fungerer i praksis.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Som anew sier så er det vanskelig å utveksle erfaringeer rundt dette uten at det hele utvikler seg til merkekrig.

Men jeg tar sjansen på å beskrive K20D sine autofokusfunksjoner.

 

Sammenlignet med det Gissan beskriver så er den nok ganske primitiv.

 

Først så har vi noe som heter Quick Shift. Ikke ulikt det Gissan beskriver, så kan autofokus overstyres med alle DA objektiver (med et unntak, 18-250) Svært nyttig, spør du meg. Pentax har løst dette rent mekanisk, i objektivet, så det er uavhengig av kamerahus. Dette virker til en hver tid, og er ikke programerbart.

 

Så kan vi mekanisk, på huset velge mellom, AF-S og AF-C. Vi kan og med en bryter på huset velge mellom om kamera skal velge fokuspunkt automatisk, om du skal velge, eller tvangsstyrt til senterpunktet. K20D har forresten 11 kryssfølsomme AF punkt. Det er ikke mulig å koble ut noen. Håper det kommer med en høyere modell.

 

AF styres enten av halveis nedtrykket utløser, eller eventuelt en egen AF knapp.

 

Dette var basisfunksjonene. I tillegg er det fire (eller egentlig fem) customfunksjoner, altså funksjoner du må ned i menyene for å styre.

 

AF knappen kan konfigureres til

a. Slå på AF. b. Slå av AF. Eller c. Tvangsstyre AF til senterpunktet.

Dette gir nok noe av den samme fleksibiliteten som Gissan beskriver. Du kan kanselere AF, altså låse AF. Uavhengig av eksponering.

 

Videre kan du programmere om AF skal aktiveres av utløser eller ikke.

 

Den tredje funksjonen er ganske banal. Du kan bestemme om brukt eller brukte AF punkt skal vises i søker eller ikke.

 

Den fjerde er nesten like banal. Nemlig om fjernuløser skal utløse AF eller ikke.

 

K20D har en femte småmorsom mulighet. Nemlig Catsh in Fokus, som jeg har beskrevet tidligere i tråden.

 

I følge ryktene i forkant skulle vi få mulighet til å slå av dobbeltsjekken av fokus, for dermed å øke hastighet på bekostning av nøyaktighet. Men den gang ei.

Jeg har forresten nettopp snakka med Kaffilars på telefonen. Han har heller ikke funnet dette. Så jeg tror vi kan konstatere at det ikke finnes. La oss håpe det duker opp ved en firmware oppdatering.

 

K20D har altså små muligheter til å fintrimme autofokus. Så på dette området henger den litt etter i forhold til de andre entusiastmodellene. Til tross for dette er den ganske funksjonell, etter mitt syn. Du trenger ikke teknisk høyskole for å fokusere med K20D.

Ikke trenger du å dra med deg PC-en i skogen heller ;)

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Så til saken. Dette med at K20D kan slå av bobbeltsjekken stemmer faktsik ikke.
Tror det var Kaffilars som skrev det - han anser jeg i hvert fall som pålitelig nok.

Takker for tiliten.

Har nok muligens skrevet dette i en tråd rundt lanseringa av K20D, og det stemmer nok som FotoTim skriver at den ikkje finnes. Så eg beklager at det i ettertid kan ha ført til missforståelse.

Det er nok den berømmelege fjæra som vart til 5 høns, då personer og beta-testare, som hadde prøvd kamera før lansering, og funnet ut at AF var raskere, og i samme sleng sett en ny funksjon som var kalt Catch i Focus, og "tenkt" at dette må vere årsaken, uten å sjekke kva egentilg CIF var.

Lenke til kommentar
Har D200 mulighet for å velge sensitivitet på AF'en slik mk.II har? Igjen, kun fordi jeg er nysgjerrig på samme måte som deg.

Vi har jo tidligere drodlet litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=861920

 

På D200 har det du kaller "sensitivitet" (Lock-on på Nikonesisk) fire trinn: off->short->normal->long.

 

Jeg bruker normalt "off", fordi det passer min type fotografering. I gitte situasjoner (typisk action) har jeg imidlertid brukt "long" med stort hell. Jeg bruker alltid AF-C. Autofokus på AF-ON-knappen, halv-press av utløseren er AE-lås så lenge den er nedtrykket og AE-L er konfigurert til å holde låsen til jeg trykker den inn på nytt.

 

Man kan la grupper samarbeide på ulike måter (om det er senterpunktet i gruppen som i utgangspunktet er "sjef", eller om det første punktet som finner noe å låse på er "sjef") og i to ulike mønstre , velge å slå sammen AF-punkter så man går fra 11 til 7 osv.

 

Nå er jo MultiCAM-3500, som sitter i de nye husene enda mer avansert, så dette er nesten litt redundant... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
The Terminator.

Dette er din tråd, og jeg må vel ta en del av ansvaret for at den spora av. Håper du har fått svar på det du lurte om allikevel.

Jeg vil faktisk ikke si at den har sporet av. Den har sporet av i forhold til bare Pentax, men trådstarter spurte jo også om andre merker, og han har fått svar på det han spurte om før det femte innlegget eller noe sånt. Jeg synes faktisk denne tråden har vært usedvanlig bra innenfor tittelen, og at man får svar som kanskje er litt mer teknisk utdypende enn man kunne forvente, så lenge man har fått de enkle svarene også, er greit synes jeg. For å være helt ærlig har dette vært en av de mer interessante diskusjonene på _lenge_ :-)
Lenke til kommentar
The Terminator.

Dette er din tråd, og jeg må vel ta en del av ansvaret for at den spora av. Håper du har fått svar på det du lurte om allikevel.

Jeg vil faktisk ikke si at den har sporet av. Den har sporet av i forhold til bare Pentax, men trådstarter spurte jo også om andre merker, og han har fått svar på det han spurte om før det femte innlegget eller noe sånt. Jeg synes faktisk denne tråden har vært usedvanlig bra innenfor tittelen, og at man får svar som kanskje er litt mer teknisk utdypende enn man kunne forvente, så lenge man har fått de enkle svarene også, er greit synes jeg. For å være helt ærlig har dette vært en av de mer interessante diskusjonene på _lenge_ :-)

Egentlig helt enig k-ryeng. Jeg er enig i at bebatten har vært både lærerik og fin. Og trådstarter har trolig fått de svar han trengte og litt til.

Men jeg forsøker å være en høflig mann :) Og, tenkte det var ryddig å å være eksplisitt på at vi ikke ønsker å fortrenge ham.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
The Terminator.

Dette er din tråd, og jeg må vel ta en del av ansvaret for at den spora av. Håper du har fått svar på det du lurte om allikevel.

Jeg vil faktisk ikke si at den har sporet av. Den har sporet av i forhold til bare Pentax, men trådstarter spurte jo også om andre merker, og han har fått svar på det han spurte om før det femte innlegget eller noe sånt. Jeg synes faktisk denne tråden har vært usedvanlig bra innenfor tittelen, og at man får svar som kanskje er litt mer teknisk utdypende enn man kunne forvente, så lenge man har fått de enkle svarene også, er greit synes jeg. For å være helt ærlig har dette vært en av de mer interessante diskusjonene på _lenge_ :-)

Egentlig helt enig k-ryeng. Jeg er enig i at bebatten har vært både lærerik og fin. Og trådstarter har trolig fått de svar han trengte og litt til.

Men jeg forsøker å være en høflig mann :) Og, tenkte det var ryddig å å være eksplisitt på at vi ikke ønsker å fortrenge ham.

 

MaritimTim

 

Ja dette har vært svært lærerikt. Det eneste jeg føler er ubesvart er hva jeg konkret kan forvente av Pentax modellene -om jeg rett og slett må se etter andre modeller. Men dette må man vel nesten ha testet under forskjellige forhold og med forskjellige linser for å vite. Takk så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...