Gå til innhold

Pentax seriefotografering vs. AF.C


Anbefalte innlegg

Fra K200d / K100d manual under "Continuous shooting:

 

"Note that the shutter will be released even if the focus is not complete"

 

Betyr det at kameraet ikke venter på at objektet er i fokus under seriefotografering og tracking??

 

Er ikke dette hele poenget med den funksjonen...?

 

Det må da finnes en funksjon som gjør at kamera venter med å ta bilde til objekt er i fokus?

 

Er evt. dette det samme på K10d/K20d og andre DSLR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra K200d / K100d manual under "Continuous shooting:

 

"Note that the shutter will be released even if the focus is not complete"

 

Betyr det at kameraet ikke venter på at objektet er i fokus under seriefotografering og tracking??

 

Er ikke dette hele poenget med den funksjonen...?

 

Det må da finnes en funksjon som gjør at kamera venter med å ta bilde til objekt er i fokus?

Det er dette som skiller S-AF og C-AF. Poenget er at man skal få et bilde selv om motivet ikke er i fokus. Noen ganger er det viktigere å faktisk få et bilde enn at fokus sitter 100%. Fordi fokus oppdaterer seg kontinuerlig (derav continous AF), vil du sjelden være mye ute av fokus med mindre noe beveger seg mye fortere enn fokus klarer å forflytte seg. Men da har du ikke sjans likevel...
Lenke til kommentar

Ja dette gjelder alle kamera med følgefokus.

Følgefokus gir ikke garanti for skarpe bilder på motiv i bevegelse. Det er bare en funksjon som gjør sitt beste for å følge bevegelser i motivet. Dette er en såpass vanskelig oppgave at det går ut over nøyaktigheten.

 

Men som k-ryeng er inne på. Det er ofte bedre med halvskarpe bilder, enn ingen bilder.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Så det altså forholdet mellom autofokushastighet og seriebildehastighet som avgjør om kamera rekker å fokusere før bildet er tatt?

 

Hvor reelt er dette problemet ved f.eks en syklist/hund etc. som kommer i 30km/t på skrått mot deg?

 

Kan evt mindre blender/større dybdeskarphet øke sjansen for skarpt bilde da eller?

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg vurderer et K200d med Pentax 18-250 og skal bruke det til noe sportsfotografering fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Ja dette gjelder alle kamera med følgefokus.

Nei. Jeg vet ikke hvordan det er med andre produsenter, men på Nikon kan du på D200 og oppover velge mellom 3 ulike innstillinger i AF-C:

FPS Rate (AF gjør så godt den kan, men bildet tas uansett)

FPS + focus (seriebildehastigheten reduseres om nødvenig for å bidra til å holde subjektet i fokus)

focus priority (bildet tas ikke om ikke subjektet er i fokus)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ja dette gjelder alle kamera med følgefokus.

Nei. Jeg vet ikke hvordan det er med andre produsenter, men på Nikon kan du på D200 og oppover velge mellom 3 ulike innstillinger i AF-C:

FPS Rate (AF gjør så godt den kan, men bildet tas uansett)

FPS + focus (seriebildehastigheten reduseres om nødvenig for å bidra til å holde subjektet i fokus)

focus priority (bildet tas ikke om ikke subjektet er i fokus)

 

Jøss, virker jo som en svært nyttig funksjon. Dette er det bare Nikon Dxxx serien som har??

Lenke til kommentar
Fra K200d / K100d manual under "Continuous shooting:

 

"Note that the shutter will be released even if the focus is not complete"

 

Betyr det at kameraet ikke venter på at objektet er i fokus under seriefotografering og tracking??

 

Er ikke dette hele poenget med den funksjonen...?

 

Det må da finnes en funksjon som gjør at kamera venter med å ta bilde til objekt er i fokus?

Poenget er at man skal få et bilde selv om motivet ikke er i fokus. Noen ganger er det viktigere å faktisk få et bilde enn at fokus sitter 100%.

Og bruker man liten blenderåpning, kort brennvidde og har stor avstand fra motivet er det stor sjanse for at motivet havner et eller annet sted innenfor DOF'en.

 

Ja dette gjelder alle kamera med følgefokus.

Følgefokus gir ikke garanti for skarpe bilder på motiv i bevegelse. Det er bare en funksjon som gjør sitt beste for å følge bevegelser i motivet. Dette er en såpass vanskelig oppgave at det går ut over nøyaktigheten.

Man kan gjøre slik at kameraet ikke eksponerer bildet før motivet er i fokus. Dette er for å sikre skarpe bilder, men hvis fokusmotoren ikke klarer å forflytte seg fort nok til at motivet havner i fokus - vil du heller ikke få noen bilder, ikke engang ufokuserte.

Lenke til kommentar

Ja mindre blender gir deg litt mer å gå på. Så sjansene for å treffe er større. Prisen du betaler er at du da ikke får bakgrunnen uskarp. Uskarp bakgrunn er en fin måte å framheve motivet på, men det er bedre enn at alt er uskarpt. Men kanskje viktigere. Bruker du mindre blender, får du lengre lukkertid. Det betyr at det kan være vanskelig å fryse motiver som beveger seg raskt i dårlig lys.

 

Du nevner K200D og 18-250. Dette er ikke en kombinasjon jeg vil anbefale til rask sport, som f.eks fotball. Til det er dette objektivet for lyssvakt. Ikke at kombinasjonen er dårlig sånn alt tatt i betraktning, men ikke en typisk sportskombo.

 

I godt vær, kan det gjøre jobben, men i dårlig vær blir det mer bob bob.

Objektivet blir for seint. Ideelt sett bør du ha fast f:4 eller enda bedre f:2,8 til slikt bruk. Dette både i forhold til å gi autofokus gode arbeidsbetingelseer, men og i forhold til å fryse bevegelsene.

 

Jeg fraråder på ingen måte denne kombinasjonen sånn generelt. Jeg bruker selv K20D og 18-250 en god del, og trives bra med det.

Men, ikke til sportsfoto. Kanskje til nød, men da bare ved godt lys. Enda tydeligere vil dette bli for deg, siden K200D har mindre guffe på autofokusen (pga svakere batteri), og dårligere støyegenskaper.

 

Skal du drive med sportsfoto du bør nok opp på DA* 60-250/4 eller lignende. K10D har foresten bedre batteri, og og dermed mer fart på autofokusen. I tillegg har den større buffer, og bedre søker. Så hvis sportsfoto er viktig for deg, bør du kanskje heller kikke på den. Men da bør du være rask til å bestemme deg. Tror hyllene er i ferd med å tømmes.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ja dette gjelder alle kamera med følgefokus.

Nei. Jeg vet ikke hvordan det er med andre produsenter, men på Nikon kan du på D200 og oppover velge mellom 3 ulike innstillinger i AF-C:

FPS Rate (AF gjør så godt den kan, men bildet tas uansett)

FPS + focus (seriebildehastigheten reduseres om nødvenig for å bidra til å holde subjektet i fokus)

focus priority (bildet tas ikke om ikke subjektet er i fokus)

Dette var nytt for meg. Og det høres ut som funksjoner som kanne være nyttige, for avanserte brukere.

 

Men jeg får lyst til å stille et litt filosofisk spørsmål her.

Når er objektet egentlig i fokus? Vi sier at et objekt er i fokus når bildet er "skarpest mulig" ikke 100% skarpt. Men poenget er at autofokussystemer har en tolleranse for fokus. Hvor stor tolleransen er vil variere fra kamera til kamera og fra fabrikat til fabrikat. Så vidt meg bekjent er det ingen systemer som opererer med null tolleranse for fokus.

 

MaritimTim

 

PS: Dette er ikke ment som innledning til noen en heftig debatt, mer som noe som kan være verdt å tenke litt over.

Lenke til kommentar

Uten at dette er mitt aller sterkeste felt, vil jeg tro de ulike produsentene / modellene har stort sett lik toleranse og "syn" på hva som betegnes som skarphet. At fokussystemene er konstruert på mer eller mindre lik måte gjør at "fokus" betegnes likt.

 

Et annet problem er jo at fokussystemer som ikke er så "kresen på fokus" (at det regnes som "fokusert" i et større område enn andre systemer) vil oppleves å ha "raskere autofokus".

Lenke til kommentar
Når er objektet egentlig i fokus? Vi sier at et objekt er i fokus når bildet er "skarpest mulig" ikke 100% skarpt. Men poenget er at autofokussystemer har en tolleranse for fokus. Hvor stor tolleransen er vil variere fra kamera til kamera og fra fabrikat til fabrikat. Så vidt meg bekjent er det ingen systemer som opererer med null tolleranse for fokus.

Uten å påberope meg for mye kunnskap om toleranser, så vil en autofokusmodul si at bildet er i fokus når de to speilvendte "kurvene" den ser verden som, er i full fase. Som vi begge to åpenbart er smertefullt klar over, er det imidlertid en hel del svart magi i disse systemene, som vi vanlige dødelige ikke helt forstår.

 

AF-C på D200+ er enormt konfigurerbar, ikke bare ifht. prioriteringene jeg beskrev over, men også ifht. hvordan følgefokusen jobber ellers. Med et litt bevisst forhold til hvordan man bruker den, gir det gode muligheter til å tilpasse seg ulike situasjoner. Selv om f.eks D80 i bunn og grunn har den samme AF-modulen som D200, så mangler den alle disse konfigurasjonsmulighetene. Det hadde vært interessant om brukere som er godt kjent med autofokusen i sine entusiastmodeller fra andre produsenter (Canon, Sony, Oly) kunne sagt noe mer om hvordan disse jobber.

 

Edit: jeg har f.eks aldri sett noe om konfigurerbarhet i AF på EOS XXD - er det fordi det ikke er noen, eller fordi jeg ikke leser Canon-tester så nøye?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Uten å påberope meg for mye kunnskap om toleranser, så vil en autofokusmodul si at bildet er i fokus når de to speilvendte "kurvene" den ser verden som, er i full fase.
Det vil likevel være en toleransegrense for hva som er "i full fase" eller koherent som jeg ville sagt. Det er nærmest garantert en eller annen form for PLL (Phase Locked Loop) som benyttes, og i den må man spesifisere presisjon ved produksjon, altså om den låser ved 95% lik fase, 95%, 99.999% etc. Kompromisset blir selvfølgelig mellom beregningshastighet og kostnad, og i kostnad også regnekraft. D3 har mer regnekraft til AF enn D300, selv om selve modulen er den samme, går ut fra at det gjelder andre produsenter også. Pentax K10D og K20D har høyere presisjon enn bl.a. tilsvarende Nikon og Canon, men det går på bekostning av hurtigheten. K20D kan skru av dobbeltsjekken, slik at den bytter hastighet mot dårligere presisjon.
Lenke til kommentar
K20D kan skru av dobbeltsjekken, slik at den bytter hastighet mot dårligere presisjon.
La meg først gjenta at jeg ikke stilte dette filosofiske spørsmålet for å framprovosere noen heftig debatt. Men det allikevel hyggelig å konstatere at det utløser noen tanker og refleksjoner :)

 

Så til saken. Dette med at K20D kan slå av bobbeltsjekken stemmer faktsik ikke.

Jeg har i hvert fall ikke greid å finne noe meynvalg for dette. Om noen har funnet det, så ville jeg satt pris på et lite hint. Mulig at det var på prototypene som var ute til testing, men at det har falt ut av firmware på de endelige versjonene.

 

Ikke vet jeg. Men jeg opplever autofokusen som raskere, uten at det går ut over presisjonen.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Pentax K10D og K20D har høyere presisjon enn bl.a. tilsvarende Nikon og Canon, men det går på bekostning av hurtigheten.

I likhet med "Canon er best på autofokus", så er denne påstanden om Pentax' fantastiske presisjon noe jeg aldri har sett virkelig godt dokumentert. (jeg er ikke ute etter noen merkekrig, men ute etter å lufte noen potensielle myter)

 

Jeg opplever f.eks at min D200 håde trippel og kvadruppelsjekker fokus i dårlig lys (kanskje fordi jeg har AF-S prioritering satt til focus, ikke release) - den hakker litt frem og tilbake (ikke typisk jaging, mer prøving i veldig små steg) før den bestemmer seg.

Lenke til kommentar
I likhet med "Canon er best på autofokus", så er denne påstanden om Pentax' fantastiske presisjon noe jeg aldri har sett virkelig godt dokumentert. (jeg er ikke ute etter noen merkekrig, men ute etter å lufte noen potensielle myter)
Jeg har vel heller aldri sett noen dokumentasjon på det, men erfaringer fra en del brukere som har brukt flere systemer har bekreftet "følelsen". Jeg tror uansett forskjellene er ganske marginale, man klarer kanskje provosere de frem, men i praksis vil nok de fleste oppleves som ganske like, spesielt fordi det varierer hva slags optikk man bruker etc.
Lenke til kommentar
Det hadde vært interessant om brukere som er godt kjent med autofokusen i sine entusiastmodeller fra andre produsenter (Canon, Sony, Oly) kunne sagt noe mer om hvordan disse jobber.

Jeg holder i dette øyeblikk på med en forklaring. Den blir relativt omfattende (Whey, Canon :w00t: ), men den kommer.. ;)

Lenke til kommentar
Så til saken. Dette med at K20D kan slå av bobbeltsjekken stemmer faktsik ikke.
Tror det var Kaffilars som skrev det - han anser jeg i hvert fall som pålitelig nok.

Det gjør jeg og. Kaffilars er en kar som sjelden tar munne for full.

Men jeg tror ikke han heller har funnet denne funksjonen.

Den ble beskrevet før kamera kom, men det har blitt stille om dette etterpå.

 

Min teori er at den ble erstatta med Catch in Focus, en helt annen, men ganske grei funksjon. Med den kan du sette kamera på stativ, forfokusere, og så vente på at objektet skal bevege seg inn i fokusområdet.

 

dessverre ville det være ganske typisk Pentax å legge inn noe nytt, og at det går ut over andre ting som har vært jobba med tidligere i utviklingsprosessen. Det er en del av sjarmen med Pentax, det at de er i stand til å gjøre sånne eksentriske tabber.

 

Jeg skal sjekke dette opp. Må bare spørre meg litt rundt.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
AF-C på D200+ er enormt konfigurerbar, ikke bare ifht. prioriteringene jeg beskrev over, men også ifht. hvordan følgefokusen jobber ellers. Med et litt bevisst forhold til hvordan man bruker den, gir det gode muligheter til å tilpasse seg ulike situasjoner. Selv om f.eks D80 i bunn og grunn har den samme AF-modulen som D200, så mangler den alle disse konfigurasjonsmulighetene. Det hadde vært interessant om brukere som er godt kjent med autofokusen i sine entusiastmodeller fra andre produsenter (Canon, Sony, Oly) kunne sagt noe mer om hvordan disse jobber.

Nå skal ikke jeg påta meg alt for mye kunnskap rundt dette, men jeg har ihvertfall selv en del personlige erfaringer med 1D Mark II. Etter hva jeg vet, har alle 1D-kameraene samme konfigurasjonsmuligheter som mk.II'en min, så jeg snakker vel for alle Canons "profesjonelle modeller".

 

Ok, for å komme til saken...

 

Jeg driver (som sikkert enkelte av dere vet) med fuglefotografering. For meg er det derfor meget vesentlig å kunne følge en fugl i flukt, og fokusen på mk.II'en er suveren til det bruket, synes ihvertfall jeg. Den er meget rask og har god presisjon.

 

Det er mye man kan gjøre for å tilpasse den egne behov, og jeg undrer litt over hvor omfattende jeg skal ta forklaringen. Nå som jeg likevel er i gang, kan jeg ta for meg alt som kan justeres og stilles inn hva fokus (både automatisk og manuell) angår. Fokuspunkt tar jeg også med i forklaringen.

 

Man kan blant annet velge om man vil bruke AEL-knappen (øverst til høyre, merket med en stjerne på dette bildet) til AF.

Da har man 4 alternativ:

 

1. Autofokus ved halvt nedpresset utløser og eksponeringslås på AEL (*).

2. Autofokus ved halvt nedpresset utløser og fokuslås på AEL (*).

3. Autofokus på AEL (*) og eksponeringslås på halvt nedpresset utløser.

4. Autofokus på AEL (*) og ingen funksjon annet enn å vise lukkertid, blender og ISO i søker ved halvt nedpresset utløser.

 

Jeg vil si at dette gir store fordeler for meg som fuglefotograf, men også for alle andre. Det er bra å kunne skille fokus og eksponering, og ved å "flytte" fokuseringen til en egen knapp, kan man eksponere og fokusere akkurat som man vil. Ved alternativ 1 og 2 man fokusere før eksponering, med mindre man har tatt på MF. Mulighet for eksponering- og fokuslås er også meget anvendelig.

 

I tillegg kan man velge hvorvidt fokusringen på objektivet (kun for objektiv med USM) skal fungere i kombinasjon med fokuseringsmekanismen i huset. Da har man 3 valg:

 

1. Fokusringen er aktiv hele tiden. Da kan man finjustere fokus hvis AF ikke fungerer optimalt.

2. Fokusringen er aktiv før AF har oppnådd riktig fokus.

3. Fokusringen er aktiv etter AF oppnådd riktig fokus.

 

Merk dere at dette kun er mulig med USM-optikk.

 

Man kan også velge fokuspunkt på ulike måter:

 

1. Alle de 45 fokuspunktene er aktiv og spotmåling foregår alltid i senter.

2. Antall tilgjengelige fokuspunkt er redusert til 11 og spotmåling foregår alltid i valgt fokuspunkt.

3. Antall tilgjengelige fokuspunkt er redusert til 11 og spotmåling foregår alltid i senter.

4. Antall tilgjengelige fokuspunkt er redusert til 9 og spotmåling foregår alltid i valgt fokuspunkt.

 

Å redusere antall tilgjengelige fokuspunkt til 11 eller 9 gjør det lettere å skifte fort, da man slipper å bla gjennom mange fokuspunkt for å komme til det ønskelige. De 11 eller 9 tilgjengelige fokuspunktene ligger selvfølgelig i senter. De man "går glipp av" er alle fokuspunktene rundt - noe jeg i praksis aldri har brukt før. De 11 tilgjengelige fokuspunktene jeg har, er mer enn nok for å utfylle alle mine behov. Men enkelte liker jo å utnytte alle kameraets funksjoner og så videre.

 

Én av de mer nyttige innstillingene (i mine øyne) man har, er at man kan utvide de valgte fokuspunkt. Her har man 3 valgalternativer:

 

1. Kun ett fokuspunkt kan velges på samme tid. Da vil AFen alltid forholde seg til hvor dette punktet peker.

2. 7 fokuspunkt gjør seg aktive som "hjelpepunkt" rundt det valgte fokuspunktet. Det vi si at hvis motivet flytter seg fra hovedpunktet til noen av hjelpepunktene, vil de gjøre seg aktive og fortsette å fokusere på motivet. Da slipper man at det midte fokuspunkt forflytter seg f.eks. til bakgrunnen og gjør den skarp og ikke motivet.

3. 13 fokuspunkt gjør seg aktive som "hjelpepunkt" på samme måte som alternativ nr. 2.

 

Denne funksjonen kan godt kombineres med hvordan AFens sensitivitet velges:

 

1. Langsom.

2. Moderat langsom.

3. Middels.

4. Moderat hurtig.

5. Hurtig.

 

Merk at dette kun er mulig med følgefokus aktivert (AI-Servo).

 

For å forklare det hele vil jeg ta i bruk en problemstilling ved fotografering av fugler.

 

Tenk deg at du skal fotografere fugler i flukt. La oss si at det er en måke ved den lokale havna. Måkene er ikke særlig sky, og ikke lenge etter at du har kastet brødbitene utpå, flakser det måker ikke mange meterne unna deg. Bakgrunnen er fjell med trær og berg.

Det du kan gjøre da, er å velge å legge til 7 eller 13 hjelpepunkt rundt det midte hovedpunktet. Du kan også velge "treig" sensitivitet på AFen i huset (ja, det kan virke dramatisk å sette ned AF-sensitiviteten, men det er ikke det).

 

Du prøver så godt du kan å følge måken (helst hodet, for å få øyet skarpt) med kameraet. Da vil måken være i fokus så lenge du klarer å følge den med det midtre punktet. Det er greit. Men henger du litt etter (eller er litt for rask) i kamerabevegelsene, og det midtre fokuspunktet ikke lenger dekker fuglen, kan du takke deg selv for at du valgte "langsom" AF-sensitivitet. Da vil nemlig kameraet skille den hvite måken fra den grønne / brune bakgrunnen, aktivere hjelpepunktene, og opprettholde fokuset på måken.

 

For å forklare litt nærmere dette med AF-sensitivitet. Velger man "langsom" fremfor "hurtig", vil ikke kameraet / objektivet fokusere tregere enn ved "hurtig". Derimot vil det, dersom du har valgt "langsom", bruke lengre tid på å flytte fokus hvis fokuspunktet blir flyttet. Det gjør altså ikke noe med hastigheten på fokuseringen før fokus er satt, men bruke lengre tid på å omjustere fokus dersom fokuspunktet peker et annet sted enn der fokus er.

 

Ved hjelp av disse to kombinasjonene vil hjelpepunktene aktivere seg (og oppretteholde fokus på fuglen) før fokus setter seg på bakgrunnen, noe den ville gjort dersom du hadde valgt "hurtig" som AF-sensitivitet.

 

Genialt, vil jeg si. :)

 

----------------

 

Men det er også mer du kan justere. Du kan nemlig justere fokus- og eksponeringsprioritet ved bruk av følgefokus:

 

1. Kameraet vil ikke eksponere med mindre fokus er satt / oppnådd.

2. Kameraet vil eksponere uansett, og man kan håpe på at DOF'en gjør bildet "skarpt nok" for deg.

 

---------------

 

Dette var bare del én, som kalles "custom functions". Dette er innstillinger man kan gjøre på kameraet.

Kobler man derimot kameraet til PC / Mac ved hjelp av en firewire-kabel, vil man få ytterligere 30 funksjoner å endre. Mange av disse innebærer fokusproblematikken og gjør det enda lettere å finjustere kameraet akkurat slik du ønsker det, og det som passer din fotograferingstype best.

 

 

----------------

 

Alle disse innstillingene kan lagres i forskjellige "sett", slik at man kan ha innstillinger for forskjellige type fotografering. Man kan f.eks. ha ett sett til fugler, ett til portrett og ett til landskap. Dermed kan man fort endre mellom de ulike settene så man slipper å stille inn hver funksjon hver gang man skal ta andre type bilder enn man vanligvis gjør.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...