Gå til innhold

Canal digital... Fiber?


Anbefalte innlegg

Viken bygger ut fiber i området mitt nå. Jeg har blitt kontaktet, og synes tilbudet er interessant. Problemet er at kostnaden ligger på 3900 for legging av fiber, så 800+ for å opprette et abonnement, og så 800 per mnd. Altså over 4,5 k før man har startet å få nett engang.

 

Samtidig får vi et brev i posten fra canal digital. (I bærum forøvrig) Der står det at de driver å planlegger fibertilknytning i området mitt. Når jeg kontakter de sier de at de allerede har lagt fiberen i gata, og at jeg ved hjelp av mitt kabeltv nett vil få fiber inn til huset, det eneste de kommer til å gjøre er å endre på noen av boksene og annlegget inne i huset. Dette skal de gjøre gratis.

 

Viken på sin side velger å slå fast at dette er 'min eneste sjanse til å få fiber', og at det vil koste '50 000 kroner eller mer å legge seg på i et senere tidspunkt'.

 

Spørsmålet mitt er som følger;

 

- Er det riktig som Canal Digital sier, at jeg kan få fiber med tiden igjennom deres nett? De hevder at det allerede ligger i bakken, men at noe utstyr i huset må oppgraderes.

 

(Jeg har forøvrig NGT ADSL2+, og er fornøyd med hastigheten. Har ingen trang til å bytte over til 50 mb linjen til en fiberleverandør. Min problemstilling er kun om jeg dersom jeg sier nei til Viken nå, kan risikere å aldri få fiber... :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at Canal Digital tilbyr fiber er noe nytt for meg..Har ikke hørt det før men kan godt stemme at de skal begynne..

 

Viken er litt dyr å legge inn ja, men på en annen side så har du da fiber rett i huset ditt og er uten tvil fremtidsrettet.

 

Men ser ikke noe som skiller seg så ut, Så begge tilbudene virker bra på sine områder.

Personlig har jeg fiber og vil ikke flytte en plass hvor de ikke har fiber(uten å sutre:P) Men jeg er NERD:P

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

800,- pr mnd er vel inkludert en TV-pakke, skal de levere fiber fra CD så må de enten ha hybridkabler med fiber i eller legge nye. Det de kan mene er at de har fiber frem til området og at de skal bruke det gamle nettet sitt derfra.

Jeg hadde uten tvil valgt fiber fra Viken nå som du har tilbudet.

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke kvaliteten på linja som er essensiellt her. Kan godt hende at viken er bedre leverandør enn CD, men jeg er litt redd for om viken er 'min mulighet til å få fiber'. Selv om CD hevder at de skal bygge ut fiber. Noen som vet noe om CD's fiberteknologi?

Lenke til kommentar
Er egentlig ikke kvaliteten på linja som er essensiellt her. Kan godt hende at viken er bedre leverandør enn CD, men jeg er litt redd for om viken er 'min mulighet til å få fiber'. Selv om CD hevder at de skal bygge ut fiber. Noen som vet noe om CD's fiberteknologi?

 

Dette dreier seg sansynligvis om et fiber/koax hybridnett, som har vært installert i Stavanger i flere år nå. DVS at de legger fiber til et område, og går på koax den siste biten inn til kundene.

 

Vet at Telenor legger hybridkabler til nye bygg for tiden, men om fiberbiten kommer til å gå som canaldigital har jeg ikke peil på. Telenor har begynt å teste på østlandsområdet vet jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

JAJA en veldig gammal tråd dette men...Er det noen som vet mer om CD sin fiber i dag?

 

Eneste jeg finner på hjemmesiden dems om fiber er at de var først ute med fiber og har mange kunder.

 

Mine foreldre har akkurat fått fiber fra viken. Da min mor spurte naboen om de hadde slengt seg på, svarte naboen at her har CD slengt fiber på baksiden så de gadd ikke å kaste seg på tilbudet fra viken

 

CD er så ekstremt anonyme om sin fiber at det er til å grine av, og hvorfor i svarte H******* har de slengt ut "fiber" uten å spørre nabolaget om de vil slenge seg på å benytte seg av det? Tror de MISTET ekstremt mange kunder da viken har virkelig bygd ut i omerådet der mine foreldre bor. Tipper det er mindre enn 1 promille som vet at canal digital allerede har noe fiber liggende.

 

Enda værre spør du meg er at i blokka jeg bor har CD nylig oppgradert kabler og slikt så vi kan alle få sett på HD tv og surfe rundt på 70/5 linje uten problemer. MEN i 2009 da han kladden skulle informere oss om utbyggningen ble det ikke engang nevnt ordet fiber :no:

 

Har ingen tro på at CD satser på fiber, men er det noen som vet annet så gjerne del med oss :yes:

 

Mine forledre sitter fra 01.01.11 med 30/30 alle TV1000 kanaler ink. i grunnpakka + ip tlf til ca. 1000 spenn i måneden. Eneste minuset er de har ikke pr. i dag like mange HD kanaler som CD har, men det kommer seg vel vil jeg tro

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Det kan være mulighet for at CD ikke legger innfiber til husene i ditt område, hvis viken har kapret den største delen av kundene.

Det er ihvertfall slik hos oss, den kostnaden med fiber må du nok ta uansett.

Lenke til kommentar

Eneste jeg ikke forstår meg på er at CD har lagt ut fiber uten og informere noen om det :confused: Men nå har jeg gitt muttern i oppdrag å høre med naboen hvordan han vet at CD har lagt fiber bak huset hans og når dette ble gjort.

 

Hvis det har vært fiber 10 meter unna huset i f.eks 2 år da, hvorfor har dem ikke prøvd å kapre kunder med det? Nå er det jo for sent for nå har nok over 90% flyttet seg over til viken.

 

JAJA nå håper jeg det kommer fiber en vakker dag til blokka mi, men trenger ikke før om 2 år da vi har bundet oss til CD og denne løsning de gav oss i 2 år til.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

CD er vel ikke de ivrigste på å levere fiber?.

 

De leverer FTTH i det stille ved nye utbygginger, ellers går det javnt og trutt i HFC, det er jo tross alt koaksnettet kabel-TV-delen av selskapet lever av.

 

De må forsvare installert base, og derfor må de jo ha en passe lunken holdning til fiber for å møte konkurransen fra Viken og andre som vil strekke ny kabel der CD vil tyne koaksen mange år til.

 

Ref. saken over - sørg for å overtale styret til å tegne kontrakt så har de inntekter på 2 år til uten å gjøre så mye.

 

Og det skulle tatt seg ut om CD selv innrømmet at fiber er så mye bedre enn koaks. Da vil jo alle kundene kreve ombygging eller gå til Viken :)

 

Get har det på samme måte ift. Homebase, de lager ikke akkurat noe stort nummer ut av at de har FTTH i porteføljen, og offisielt forsvarer de HFC selv om de godt vet at det går mot FTTH på sikt.

 

Både CD og Get kommer vel gradvis nærmere og nærmere med fiberen så "HFC" blir til "F". :)

 

Men klart det tar tid - det er hverken billig eller særlig "grønt" å rive relativt ny, velfungerende koaks og legge fiberkabler i stedet, og langt de fleste merker jo ikke forskjell på veldrevet HFC i god stand og fibernett uansett.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...