Gå til innhold

Jævlig bra historie fra Mes... Hardt såret måtte Svein drepe to Taliban-soldater for å berge livet


40mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste den historien der i magasinet på lørdag, som tatt ut av en hvilken som helst actionfilm! Masse folk som skyter på hovedpersonen, mens han, selv om han har alvorlige skader, rolig og kontrollert plaffer ned én etter én.

 

Ganske enkelt utrolig! (ikke ironi, for de som trodde det...)

Lenke til kommentar
Viser kvalitetsforskjellen på talibansoldater og norske professionelle soldater.

Nå skal jeg prøve å beskrive hvor god de fleste norske soldatene er iforhold til taliban (nei de fleste er ikke spessjegere ol.)

 

Norsk soldat kan skyte på blink, taliban har KANSKJE prøvd å skyte på blink, men fant ut at AK47 ikke er noe presisjonsvåpen.

 

Med andre ord, den gjennomsnittlige norsk soldat i utlandet er ikke noe supermann. Etter min mening er de norske soldatene generelt sett alt for dårlig trent og utstyrt for slike operasjoner.

Lenke til kommentar
Viser kvalitetsforskjellen på talibansoldater og norske professionelle soldater.

Nå skal jeg prøve å beskrive hvor god de fleste norske soldatene er iforhold til taliban (nei de fleste er ikke spessjegere ol.)

 

Norsk soldat kan skyte på blink, taliban har KANSKJE prøvd å skyte på blink, men fant ut at AK47 ikke er noe presisjonsvåpen.

 

Med andre ord, den gjennomsnittlige norsk soldat i utlandet er ikke noe supermann. Etter min mening er de norske soldatene generelt sett alt for dårlig trent og utstyrt for slike operasjoner.

 

Og det sier du på grunnlag av hva?

 

Norge sender ut sine soldater med noe av det beste av optikk til våpen, og kroppspansring.

AG'en er et våpen som fungerer bra under forhold man har i afganistan.

Så utstyret er det ikke noe i veien med, men det kan alltids bli bedre, nye vester kommer om ikke så alt for lenge som beskytter overkroppen 360 grader. Nytt våpen kommer jo, et våpen som jeg anser som å være det beste man får på markedet i dag. HK416

 

Norske soldater klarer å skyte på blink, ja er man godt til det og har gode grunnleggende skyterferdigheter, som riktig stilling og avtrekk sp har man mye bedre forutsettinger for å treffe en person enn en taliban kriger som fyrer av en AK på fullauto.

Lenke til kommentar
Viser kvalitetsforskjellen på talibansoldater og norske professionelle soldater.

Nå skal jeg prøve å beskrive hvor god de fleste norske soldatene er iforhold til taliban (nei de fleste er ikke spessjegere ol.)

 

Norsk soldat kan skyte på blink, taliban har KANSKJE prøvd å skyte på blink, men fant ut at AK47 ikke er noe presisjonsvåpen.

 

Med andre ord, den gjennomsnittlige norsk soldat i utlandet er ikke noe supermann. Etter min mening er de norske soldatene generelt sett alt for dårlig trent og utstyrt for slike operasjoner.

 

Og det sier du på grunnlag av hva?

 

Norge sender ut sine soldater med noe av det beste av optikk til våpen, og kroppspansring.

AG'en er et våpen som fungerer bra under forhold man har i afganistan.

Så utstyret er det ikke noe i veien med, men det kan alltids bli bedre, nye vester kommer om ikke så alt for lenge som beskytter overkroppen 360 grader. Nytt våpen kommer jo, et våpen som jeg anser som å være det beste man får på markedet i dag. HK416

 

Norske soldater klarer å skyte på blink, ja er man godt til det og har gode grunnleggende skyterferdigheter, som riktig stilling og avtrekk sp har man mye bedre forutsettinger for å treffe en person enn en taliban kriger som fyrer av en AK på fullauto.

 

Vel, jeg er i en avdeling som sender mye folk til utlandet og har veldig god peiling på hva Intops satsen bla. inneholder.

 

Det er ikke lenge siden en Bear west ikke akkurat var standar. Mange soldater bruker veldig mye penger på ekstrautstyr fordi de ikke får alt de trenger. HK416 er ikke i aktiv tjeneste enda og kommer sannsynligvis ikke i aktivt bruk ihvertfall før til neste år (feil på de som ble levert forsinker det litt).

 

Mange blir sendt ut uten san nivå 3 og ellers dårlig kompetasne. Det jeg reagerer mest på er nok det at opplæringen ofte er mangelfull. Ting som illdhåndgrep, tilbaketrekkningsdriller og det å faktisk skyte nok og bli Jævlig god til å skyte er ikke så veldig høyt prioritet. De sender 2. bat. folk som bare har førstegangstjeneste bak seg som minner mer om barnehage enn proffisjonell soldatutdannelse. Millitæret har for lite penger og de som bare har førstegangstjenesten bak seg er ikke godt nok rustet til utlandet når de ikke engang får ting som burde være obligatorisk som sanitet nivå3 eller høyere.

 

Du får ha meg unnskylt hvis jeg er ignorant, men helt ærlig. Jeg ville ikke ha reist ut med hvem som helst til utlandet.

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe særlig kjennskap til hvordan det står til i 2 Bat. Men hvis det er slik du sier, så er det ikke bra nok.

 

Men TMBN som har QRF'en i MeS nå, er norges beste soldater på ordinær strid.

Og de har bra nok sats og trening for INTOPS.

 

At du ikke vil reise ut med hvem som helst er bare sunn fornuft, og jeg er fulstending enig med deg der, frister ikke å reise hvis man har en i laget som ikke duger. Og de bør man kunne luke ut i løpet av oppsetningsperioden.

 

Du har rett med tanke på hk416, men den kommer, september var vel de ssite jeg hørte, men jeg har mine tvil om de klarer den fristen.

Lenke til kommentar
Leste den historien der i magasinet på lørdag, som tatt ut av en hvilken som helst actionfilm! Masse folk som skyter på hovedpersonen, mens han, selv om han har alvorlige skader, rolig og kontrollert plaffer ned én etter én.

 

Ganske enkelt utrolig! (ikke ironi, for de som trodde det...)

Hva snakker du om?

Disse soldatene er i verdensklasse. Han er marinejeger, de har trent for dette i mange år, state of the art.

Lenke til kommentar
Leste den historien der i magasinet på lørdag, som tatt ut av en hvilken som helst actionfilm! Masse folk som skyter på hovedpersonen, mens han, selv om han har alvorlige skader, rolig og kontrollert plaffer ned én etter én.

 

Ganske enkelt utrolig! (ikke ironi, for de som trodde det...)

Hva snakker du om?

Disse soldatene er i verdensklasse. Han er marinejeger, de har trent for dette i mange år, state of the art.

 

Kystjeger ikke marinejeger, to forskjellige avdelinger men som begge er trent for å operere i maritime strøk.

Lenke til kommentar
Leste den historien der i magasinet på lørdag, som tatt ut av en hvilken som helst actionfilm! Masse folk som skyter på hovedpersonen, mens han, selv om han har alvorlige skader, rolig og kontrollert plaffer ned én etter én.

 

Ganske enkelt utrolig! (ikke ironi, for de som trodde det...)

Hva snakker du om?

Disse soldatene er i verdensklasse. Han er marinejeger, de har trent for dette i mange år, state of the art.

 

Kystjeger ikke marinejeger, to forskjellige avdelinger men som begge er trent for å operere i maritime strøk.

De har samme opptakskrav og jobber mye sammen i hvertfall

Lenke til kommentar

Marinejegere og kystjegere er to helt forskjellige ting og kan egentlig ikke sammenlignes på andre måter enn at de har hovedfokus på det maritime og at de tilhører marinen. Marinejegere er del av den tredelte spesialstyrken som er spesialisert på å utføre oppdrag i et ekstremt bredt spekter. Kystjegere har et mye lavere kompetansenivå enn en marinejeger og har et mye mer snevrete spekter av av oppdrag.

Endret av Phannyboy
Lenke til kommentar
Edit: Nei

 

 

Jeg har selv lest boka og sitter med delte meniger. Mange av historiene som blir beskrevet syns jeg er spennende lesing, selv om det som blir fortalt ikke i utgangspunktet er nytt. Men for en som vil vite litt mer kan det være en grei bok. Ett stort minus med boka er at den er meget journalistisk skrevet. Forfatteren er journalist i VG, og jeg syns dette ødelegger mye av lesegleden. Ønsker jeg å lese artikler om afghanistan leser jeg heller om det på nettavisene.

 

En annen bok som er verdt å nevne er Afghanistan av Anders Nilsen. Inneholder ikke historier, men er egentlig en fotoreportasje med mye spennende fakta. For personer som f eks ønsker seg en videre til afghanistan etter førstegangstjeneste så kan det jo være nyttig og ha litt bakgrunnsinfo, og det syns jeg denne boka gir.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel! Fortsett med å finne sånt stoff :)

 

Og selv om KJK ikker er MJK så må dere ikke tro at opptaksukene der er lett akkurat, jeg kjener folk som har vært innom begge som sier de er like harde.

 

Og jeg skjønner hva du mener, Andreaz_. Jeg har en venn som var ett år i 2. bat., og reiste ned der rett etter endt fgtj et år. Jeg har ikke sånn veldig mye kjennskap om 2bat, men å sende "vanlige menige" ned der etter et år syntes jeg kanskje er litt risky.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...