Gå til innhold

Hjelp til valg av hovedkort med X48-brikkesett.


Onyx

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Det er nå sannelig på tide å oppgradere mitt system og begynner så smått å se på hvilke valg jeg har på hovedkort basert på X48-brikkesettet fra Intel. Emnet sier alt.

 

Det hadde vært veldig fint om noen kunne ta seg tiden til å meddele tester gjort av de forskjellige produsentene som leverer hovedkort med X48-brikkesettet.

 

Har sett på MSI X48C Platinum, Gigabyte GA-X48-DQ6 og Asus Rampage Formula. Jeg er veldig usikker på førstnevnte, da det støtter 2 slots med DDR2-minne og 4 slots med DDR3-minne. Kan jeg da maks bruke 2 DDR2-moduler, eller kan jeg også bruke slottene som er dedikert til DDR3-minne, til DDR2-minne?

 

Til opplysning, skal jeg da bruke DDR2-minne og er allerede bestilt. Hvis noen der ute har erfaring med et av kortene (eller andre kort som jeg har oversett), så kom gjerne med innspill. :)

 

Takk på forhånd.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville personlig gått for kortet fra Asus. Men hvorfor bruke mer penger på X48 når man har X38? Eneste forskjellen er at X48 har offisiell støtte for 1600FSB (fra Intel), noe maaaaaaange X38 kort støtter uoffisielt (altså hovedkort produsentene). Sparer 500-600kr+ på å kjøpe et X38 kort ;)

Lenke til kommentar

For deg tror jeg nok at kortet fra Giganyte er det enkleste, en enekl grei BIOS for nybegynnere og en BIOS du kommer langt med.

For Hardcore overklokkere så er nok rampage formula bedre egnet da den har en ennå mer avansert BIOS som også lett kan forvirre, er også mye lettere å stille å noe feil så det ikke booter.

 

Har du ikke så alt for store krav hadde jeg heller valgt Gigabyte GA-X38-DQ6 eller Abit IX38-GuadGT.

De ligger rundt 1000-1200,-

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt, det blir å kjøpe X48, ellers hadde jeg ikke laget tråden. Det er heller ikke aktuelt med DDR3-minne, da modulene generelt på dette stadiet er veldig dyrt. Et DDR2 4GB-sett fra Mushkin på 1000MHz er allerede bestilt (kostet meg 650,-).

 

Ghost: Ja, til mitt bruk holder Gigabyte GA-X48-DQ6 i massevis. Gigabyte-kort skal visst også ha god og stabil BIOS. Dog er jeg ingen nybegynne på denne fronten (du tenker kanskje rundt Intel-kortene?). :)

 

Vet dere om det er noe store ytelsesforskjeller mellom Asus Striker II Extreme og Asus Rampage Formula?

Lenke til kommentar

Asus Striker II Extreme er jo ddr3.

 

På hovedkort er det generelt veldig lite ytelsesforskjell. Eneste forskjellen som kan telle når det gjelder ytelse er jo OC egenskaper. Ellers er det så lite forskjell at det ikkje er noe å tenke på engang.

 

Ytelsesforskjell som det er vits å prate om ligger i cpu og guu`en

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...