Gå til innhold

Hvor mye veier en 16 fots Nordkapp?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i februar en 16 fots Nordkapp fra 1984 som jeg skal pusse opp innvendig og bruke i sommer. Sitter da også å skal finne motor til denne skjønnheten, men jeg aner jo ikke hvor stor motor den faktisk tåler. Regner med at den tåler 70hk uten noe problem, men hva er maks på denne? Frister litt å få tak i en V4 90hk eller noe slikt å sette på :love:

 

Så noen som vet hvor stor motor disse båtene tåler? Er ikke noe problem å forsterke, men greit å vite hva den tåler uten forsterkning :)

 

 

Legger ved bilde av båten så dere kan se hvilken modell det er :)

 

3883626_520x0.jpg

 

 

Noen som vet hvor mye disse veier forresten?

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror den tåler 70 hk uten problemer ihvertfall, er en veldig lik nordkapp her, bare med kabin... den har en 70 hk suzuki.

 

Du har nok en Nordkapp 17 HT tenker jeg. Som jeg sa selv, så regner jeg med at den tåler fint 70, noe jeg har sett flere like båter med. Men hvor mye tåler den egentlig som maks?

Lenke til kommentar
Kan jo hende den tåler 70 HK maks, hvis alle andre har det?

 

Kan jo godt hende det går ann å forsterke, så hiver du på en 90 hk.

 

Alle andre har det ikke:P Har sett en båt til salgs som har hatt 90 hk, men ellers så har de fleste jeg har sett blitt solgt med 50, 60 og 70hk. Dette er nok fordi båten går ganske bra med 50hk og går veldig bra med 70 hk, så er vel ikke behov for mer, men jeg er ute etter litt lek og moro :innocent:

Lenke til kommentar
ikke noen jeg kjenner som eier:P

 

men båten er utrolig ustødig da, det har ihvertfall jeg merket

 

Hmm. Kanskje noe galt med skroget eller montering av motor eller noe? Jeg har bare hørt og erfart godt om båten :S Ikke akkurat den jeg eier nå, men en kompis hadde maken tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil merke særlig høyere toppfart med 90 hk iforhold til 70 hk, men du vil komme mye fortere opp i plan, og den vil holde god fart selvom du er flere i båten.

 

Så du må nesten veie fordelene mot ulempene selv :p

 

Ulempene er jo at det koster med, og du må (mest sannsynlig) forsterke. (+ litt høyere bensinforbruk da :p)

 

Fordelene er vell de jeg skrev ovenfor.

Lenke til kommentar
hvis du kjøper 90 kan jo faktisk forbruket gå ned i forhold til 70 hk, for da slipper du å holde så høy fart, båten vil jo gå lettere og når den har lavere turtall bråker det jo mindre

 

Lest tankene mine eller? :O :p

 

Er sant det du sier. En grunn til at jeg tenker på å kjøpe 90hk er også fordi det er flere 90hker på markedet rundt den årsmodellen jeg kunne tenke meg, så har litt med penger å gjøre. Gidder ikke kjøpe en 70hk fra 85 hvis jeg har råd til en 90hk fra 96, men er ikke så mye 60-70hker rundt 94-00 akkurat nå. Fordelene er jo lavere forbruk ved samme fart samt at det er alltid greit å ha litt ekstra krefter når man fyller opp båten med mennesker:P

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Har selv en gammal Rana 16 Line, nå uten motor da den er solgt (sto en Mariner 50HK 97 mod på den).

 

Kjøpte nylig en 2001 mod Mariner 90HK 2T til båten. Satser på at det vil gå unna med riktig SS prop. til neste år. Håper på 42-43 knop, men kanskje litt ønsketenking.. 

 

Har vurdert å beholde motor, men selge båt. Den ser OK ut, og har fungert veldig bra til prisen jeg fikk den for. Sikler litt på en Wesling 16. 

 

post-319721-0-18477100-1480259730_thumb.jpg (Med gml 30HK som følgte med når jeg kjøpte båten..)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...