Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mulig at pc1 spiller av lyden som pc2 sender, over nettverk?


Anbefalte innlegg

jeg har vært ute etter akkurat det samme, men har lagt det på is, siden jeg har som krav å sende lyden tapsfritt over nettverket.

det finnes en driversak til windows tror jeg, som heter viritual audio cable. om den virker, så er det ikke så kjekt for deg, fordi den koster penger hvis

du skal bruke mer enn 2 kanaler.

 

det viritual audio cable gjør er å sende utgangen til inngangen, så kanskje pulseAudio kan ta det videre derifra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det vere vanskelig å sende lyd tapsfritt over et lokalt nett? Jeg ser ikke den teoretiske hindringen for dette, da det lokale nettet er ganske raskt...

 

Mener du at microsoft sin "virtual audio cable" kan hjelpe meg til å bruke pulseaudio? isåfall hvordan?

 

I og med at det står på siden til pulseaudio at det går an å bruke det, burde det vel gå? eneste problemet mitt der var at jeg ikke skjønte hvordan det skulle kjøres. Lastet ned en .rar-fil som jeg pakket ut, og da hadde jeg 20-30 .exe-filer, men fant ikke ut hvilken (om noen) som skulle kjøres...

 

noen av dere som har fått til dette programmet i windows?

 

 

igjen: kom gjerne med andre alternative løsninger :fun:

Lenke til kommentar

En løsning på dette :

 

Ta en jack - jack kabel fra Line out til Line in på lydkortet (pc2). Stream så line in med VLC til pc 1 som motar streamingen.

 

Da får du all lyd som blir spilt av på pc2. Men ulempen her er at det da blir stereo, og det går fra digitalt->analogt->digitalt over wlan -> analogt. Noe som kan lage forsinkelser og støy, avhengig av maskinvare og kvalitet på kabel. Det å streame lyd over en trådløs forbindelse er i utgangspunktet en dårlig ide dersom kvaliteten er avgjørende.

Lenke til kommentar

det er ingen teoretisk begrensning, men man må bruke en egen driver, som alle programmer (og windows selv) kan sende lyden til.

det er dette jeg tror viritual audio cable kan hjelpe med, på den måten at pulseAudio ikke er en driver, men kanskje kan sende lyden videre ifra den

virituelle lydinngangen.

 

grunnen til at pulseAudio ikke kan hjelpe deg alene, er nettopp på grunn av dette driverproblemet. (Jeg spurte på irc kanalen deres.)

jeg vet ikke om drivergrensesnittet til windows (XP) er fritt tilgjengelig heller, men uansett om det er det eller ikke, så burde man kunne få hjelp

hos MSDN hvis man først har fått tak i det, ikke det at jeg tror du er klar til å sette deg ned å programmere noe, det er i allefall ikke jeg.

 

*edit*

ang. pulseaudio programmene du har lastet ned, så må du kjøre dem ifra komandolinja, og så er de veldig utdaterte..

*/edit*

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Dette kan løses med remote desktop connection. Man stiller inn at lyden skal spilles av på den fjernstyrte PC-en, og så logger man på, og blar seg inn der musikken ligger og starter den. Noe tungvint måte, men det funker.

 

Selv med fulle instillinger er lyden over RDP markant dårligere, ihvertfall når jeg har prøvd.

 

Ellers er det underlig det ikke finnes en enkel og grei løsning for dette, skulle jo tro slikt var meget nyttig. Hadde man hatt 10 Gbit kunne man streamet skjermsignaler også, og bare hatt alle PCer i samme server-rom, da snakker vi tynnklient. Men selv lyd har mange gode bruksområder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan jo starte filmen samtidig på begge pcene og håpe at de går relativt likt :) Da får du lyd fra den ene og bilde fra den andre :p hehe...

 

 

Men uansett..... Du kan bare gi opp prosjektet ditt og enten kjøpe en VGA kabel eller digitalt lydkort...

 

hvorfor ... Enkelt, alle forslag over krever buffer...

 

Så lyden vil alltid være forsinket på PC1...

Lenke til kommentar
Du kan jo starte filmen samtidig på begge pcene og håpe at de går relativt likt :) Da får du lyd fra den ene og bilde fra den andre :p hehe...

 

 

Men uansett..... Du kan bare gi opp prosjektet ditt og enten kjøpe en VGA kabel eller digitalt lydkort...

 

hvorfor ... Enkelt, alle forslag over krever buffer...

 

Så lyden vil alltid være forsinket på PC1...

 

Lyd kan fint bufres ned mot 5 ms uten at man får noe særlig hikke, og jeg ser ikke det store problemet med det, selv 50 ms bufring er jo i praksis et ikke-problem til musikkavspilling i mine øyne. 5 ms bufring tilsvarer forsinkelsen ved å sitte 1.7 meter unna høyttalerene.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Alle forslag nåtil kan gjøre seg nytte av det oppsettet med pc1 passiv pc2 aktiv. Les!

 

vel, grunnen til at jeg skrev det, var at wabby skrev

Du kan jo starte filmen samtidig på begge pcene og håpe at de går relativt likt smile.gif Da får du lyd fra den ene og bilde fra den andre tongue.gif hehe...

 

Hvis dette forslaget (som muligens ikke var ment helt serriøst) skulle bli gjennomført, ville det krevd at jeg måtte betjene pc1, og det var derfor jeg skrev det, bare for å være sikker ;) Forsto imidlertid at det ikke var det han mente i posten etterpå...

 

 

Tha stoffi:

Ja, såvidt jeg også har forstått det, fungerer det vlc-greiene bare med "fysiske sanger", og ikke bare lydsignalet fra sangen. Dette vil gjøre at jeg ikke kan gjøre det jeg prøvde å forklare i et eksempel tidligere.

 

Jeg snakker om all den lyden jeg trenger for å kunne høre lyden i surround 5.1...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...