Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc-en vil ikke starte, er hovedkort problemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Pc-en ville plutselig etter en restart nekte å starte, har resatt den så mange ganger at den gjør det selv snart, men likevel funker det ikke. Har resatt cmos hundrevis av ganger, vært ut med bios batteriet flere ganger, og sjekka skjermkortet flere ganger.

Av og til så kommer den klassiske pipelyden før PC-en starter, og "no signal" på skjermen forsvinner, men den er fremdeles svart. Så dette tyder vel på at den får signal? Får ingen pipemeldinger ellers, men det kan ofte ta opptil 10-12 forsøk før jeg får den ene pipelyden, før PC-en starter opp.

Min første mistanke var hovedkortet, siden jeg hadde fått feilmelding på både minne og cpu i alle fall om hovedkortet hadde fungert. Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Pc-en ville plutselig etter en restart nekte å starte, har resatt den så mange ganger at den gjør det selv snart, men likevel funker det ikke. Har resatt cmos hundrevis av ganger, vært ut med bios batteriet flere ganger, og sjekka skjermkortet flere ganger.

Av og til så kommer den klassiske pipelyden før PC-en starter, og "no signal" på skjermen forsvinner, men den er fremdeles svart. Så dette tyder vel på at den får signal? Får ingen pipemeldinger ellers, men det kan ofte ta opptil 10-12 forsøk før jeg får den ene pipelyden, før PC-en starter opp.

Min første mistanke var hovedkortet, siden jeg hadde fått feilmelding på både minne og cpu i alle fall om hovedkortet hadde fungert. Noen forslag?

jeg tror jeg hadde det samme problemet... er ike helt sikker. Men det jeg gjorde var å sende den inn der jeg kjøpte den til noen eksperter og de sa at jeg måtte formare den.. og det gjorde de og det løste problemet.... så kanskje en formatering er løsningen..? men sjekk litt med folk som har peil først da :)

Skrevet

Viftene går alt fungerer, jeg får også noen ganger etter ørten av og på forsøk, den standard pipelyden før PC-en starter. Men det skjer ikke en drit på skjermen. Ja, jeg er bombesikker på at skjermen ikke er problemet.

Skrevet

Prøvd med andre minnebrikker og minnebrikkene i forskjellige slotter? Samt kun med en brikke?

Prøvd med et annet skjermkort?

Gått over alle kabler?

Prøvd med en annen strømforsyning?

Ville også forsøkt å strippe maskinen ned til det nødvendige og se om du får start. (HK, CPU, 1 stk minnebrkke, skjermkort og PSU) Gjerne utenfor kabinettet. Dropp også alle USB enheter.

Ikke utenkelig at det er hovedkortet, er 650 kortene er litt buggy. Du må nesten prøve med et annet for å bekrefte/avkrefte.

Om du da må sende noe inn så er vel hovetkortet en god kandidat.

Skrevet (endret)

SKal låne skjermkort og prøve nå straks, skal også prøve med kun en brikke. Funker det ikke da, så kjøper jeg nytt hovedkort.

Skal ned i byen og handle et nytt ett i dag etter plana, skal kjøpe det hos mamoz siden de ligger i byen. Hvilket greit hovedkort anbefales derifra som de har på lager?

Skal også ha et kort som ikke er like bugga og sta som det helsikkes kortet jeg har nå, skal gå an å klokke med det. Har tenkt å makse ut E6850'n, derfor har jeg lyst på et kort som klarer dette.

Edit: kjøpte forresten dette hovedkortet hos netshop, er det muligheter for å få pengene tilbake hvis de finner feil på det? Eller får jeg kun nytt eller tilbud om å kjøpe et annet kort hos de?

edit2: Vil Asus P5K fungere bra i tilfellet?

Endret av Brian_N
Skrevet

Har vært og testet nå, resultatet var litt bedre, men fremdeles ubrukelig. Tok ut alle rambrikkene, kjørte med kun en brikke og i forskjellige spor. Prøvde både med det medlånte skjermkortet og mitt eget. Funket med begge kortene, derfor er skjermkortet utelukket. Satte alle fire brikkene inn igjen etterpå, og resultatet var det samme, derfor utelukker jeg også minnet. Derfor satser jeg på at hovedkortet har røket. Kom til innloggingsskjermen to-tre ganger, men det frøs hele tiden, også under post screenen frøs det hele tiden. Fikk altså ikke gjort en drit med problemet.

Så jeg prøver å stikke på mamoz og kjøpe det gigabyte kortet.

Skrevet

Problem solved!

Har nå montert det nye hovedkortet, og alt fungerer som det skal igjen. Så nå må jeg bare sette av to dager med innstallering og ordning av alt av programmer etc. :( Men, fikk nå i alle fall fiksa problemet. Klagemail til netshop neste. :p

Skrevet
Hvordan skal jeg klare å formatere når jeg ikke engang får noe annet enn svart skjermbilde?

send pcen inn der du kjøpte den eller no... det gjorde som sagt jeg.

og de formaterte den... ikke vett jeg hvordan de gjorde det, men.... kjenner du noen som har peiling på pc?

Problem solved!

Har nå montert det nye hovedkortet, og alt fungerer som det skal igjen. Så nå må jeg bare sette av to dager med innstallering og ordning av alt av programmer etc. :( Men, fikk nå i alle fall fiksa problemet. Klagemail til netshop neste. :p

bra at du klarte det til slutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...