Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i matte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt tips til deg: Gjør leksene dine til det sitter! Jeg gjorde aldri matteleksene mine og hang langt bak de andre. Dagen før tentamen begynte jeg å gjøre oppgavene mine, og først da begynte jeg å forstå hva jeg faktisk drev med.

Hadde jeg skjønt det litt før kunne det gått mye bedre!

Lenke til kommentar
Mitt tips til deg: Gjør leksene dine til det sitter! Jeg gjorde aldri matteleksene mine og hang langt bak de andre. Dagen før tentamen begynte jeg å gjøre oppgavene mine, og først da begynte jeg å forstå hva jeg faktisk drev med.

Hadde jeg skjønt det litt før kunne det gått mye bedre!

Den fella er jeg i nå... Jevn jobbing (ikke no' skippertak) og følge med i timen tror jeg er løsningen på mattenøtten.

Lenke til kommentar
Jeg prøver så godt jeg kan å følge med i timene, men jeg klarer ikke komme meg gjennom leksene.

Jeg har veldig dårlig karakterer (svak firer), men jeg går jo bare i åttende og kan sikkert forbedre meg..

 

Som andre har sagt, svak firer er ikke dårlig, jeg regner med en 4'er i utgangen av 10'ende klasse, å det syntes jeg er en bra karakter.

 

Jeg anbefaler denne siden som jeg har brukt noen ganger, hvis det er noe læreren forklarte veldig dårlig:

www.matematikk.org

 

For håpe den hjelper deg like mye som den har hjulpet meg :)

 

REDIGERT:

 

Mente selvfølgelig www.matematikk.net :)

Endret av Mr_Petter
Lenke til kommentar

Matte er, i alle fall ifølge en av lærerne våre, det faget der det er størst sammenheng mellom antall oppgaver man har løst og hvilken karakter man får... Så det er nok beste veien.

 

Og ellers går det stort sett i det som allerede er nevnt, som å følge med i timene, og spørre hvis du lurer på noe

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

etter min erfaring er ikke bare gjøre mange oppgaver som hjelper deg mest. de hjelper deg til å huske hvordan du gjør akkurat denne oppg dersom du får det neste gang. det som jeg syns lærer mest, er å forstå de forskjellige temaene. altså og kunne se sammenligninger, slik at du kan gjøre absolut alle oppgaver dersom det kommer.

Lenke til kommentar

du vil forstå de forskjellige temaene ved å fortsette å gjøre mange oppgaver. det var et ganske dumt spørsmål, hehe, fordi nei, du kan ikke bli bedre i matte ved å ikke gjøre mange oppgaver. noen ganger kreves det slit, øvelse gjør mester, etc, etc.

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar

det kan hjelpe deg. men hvis du pugger deg frem til å kunne en drit vanskelig oppg så hjelper det deg ingen ting. du bare vet hvordan du gjør det dersom det kommer den samme oppgaven eller noe lignende. jeg har hatt den samme situasjonen i eksamen. siden eksamen er lagd av andre personer som har andre bøker, så har de andre oppgaver som man kan slite med.

Lenke til kommentar

Først så må du ha en god selvfølelse at så snart du har skjønt dette så går det av seg selv.

At du kommer til å klare dette og ikke tenke "klarer ikke, skjønner ikke, gidder ikke, matte døøøø"

 

Så må du ha en viss interesse for matte. At du ønsker å bli bedre og ikke tenke "Matte e no dritt og kjeeeedelig"

 

kommer du til en oppgave du ikke skjønner, så er det greit å spørre om hjelp. Gjerne venner som har forstått det og kan forklare det sånn at du skjønner det. f.eks. på ditt språk, mål eller slang.

 

Lese regler! Det er alltid huskeregler som du må pugge. Pugg dem, helst utenat. Kan ikke sitte og pugge regler, men at du gjør mange oppgaver som krever den regelen som å kunne løses.

 

Ikke se på deg selv som dårlig, men at du kan bli bedre enn de som er best så lenge du prøver og satser på det uten å gi opp. :)

Lenke til kommentar

Kort sagt: Følg med i timen, gjør leksene og repeter formler etc. et par ganger i uka. Utenom leksene :) Funker fett i alle fag.

 

Har ikke fulgt med i mattetimene siden 10. klasse selv, eller gjort lekser for den saks skyld. Det er veldig deilig helt til dagen før prøva/tentamen når du ikke kan en drit :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...