Gå til innhold

Test: Gigabyte EP35-DS4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er også meget godt fornøyd med mine 2 siste Gigabyte kort (DS3 965 og DS3P P35). Har mistet helt sans for Asus, de ser ut til å være mer opptatt av å lage mange forsjellige kort, istedetfor å lage bioser som virker ordentlig.

 

Jeg får vond smak i munnen av Asus - jeg hadde både Asus P5N-E SLI og Striker Extreme fra de kom på markedet - tok nesten to år før de nærmet seg brukbare (altså ikke krasjet av seg selv o.l), men nå er egentlig ikke det Asus sin feil, men Nvidia.

Lenke til kommentar
X48 er vel ikke akkurat noen stor oppdatering fra X38, Gigabyte X38-DQ6 har faktisk samme bios som X48-DQ6 (iflg Gigabyte X38-DQ6 tråden på xtremesystems), og etter det jeg har sett er de helt identiske.

 

Abit iX38 er et meget bra kort btw - helt klart mitt 2ndre valg ;-)

Såvidt jeg har fått med meg etter å ha lest på xs etc. så er jo x48 bare x38 chipsett som garantert klarer 1600fsb. Og derfor er klare for å kunne brukes med de nye 1600fsb cpuene. Men det er jo mange eldre hk. som støtter 1600fsb med en bios oppgradering. Dog så viser eldre chipsett enn p35 ofte store svakheter i overklokking når man setter i en quadcore og prøver å presse fsb. Mitt forrige hk. Asus p5wdh-dlx klarte ikke mye over 350fsb med min forrige q6600 b3. Gigabyte tror jeg muligens blir mitt neste merke på hk. når jeg bytter ut Asus sli søppla mi når den ryker(er vel kun spm. om tid om man ser på forumene).

Lenke til kommentar
Hvordan kan dere benytte deres anbefalt-stempel på ett produkt dere ikke selv har testet?! Jeg vet at det er utbredt praksis, men ser allikevel ikke helt hvordan det kan forsvares...

 

Det skulle tatt seg ut om alle brukerne oversatte engelske reviews og la dem inn på forumet under brukertester-kategorien :) (satt litt på spissen da selvfølgelig..)

 

Synes det er litt synd at HW må ta reviews fra andre for å fylle opp den tomme plassen, det er jo minimalt med hovedkort som blir testet for tiden.

 

Kanksje dere burde ha lest følgende.

 

Testen er skrevet av Öjvind Karlsson fra SweClockers.com. Som et ledd i et redaksjonelt samarbeid er den oversatt og tilrettelagt for Hardware.no.

 

Denne type samarbeid er helt vanlig innen mediaverdenen, og er en god måte å øke tilgjengelig stoffmengde til leserene. Det har intet med å kopiere reviews/tester å gjøre. Håper faktisk hardware.no viderefører et slikt samarbeid, gjerne med flere aktører også.

 

Ellers må jeg si meg enig i at Gigabyte virker som meget bra kort. Har anbefalt de for flere og alle er godt fornøyde.

Lenke til kommentar

Sli med sitt nvidia brikkesett har vel ikke vært noe å satse på de siste månedene. Utrolig at den alliansen lever videre igrunn. Lever varmt videre. Hva med to kjerner på x48 brikkesett? Skjønner ikke denne fetisjen med fire kjerner når den enda, og ikke kommer til å bli på lenge, lønner seg. Ta to kjerner som er raskere sier jeg. Den diskusjonen var opphetet i ett halvt år før crysis kom, og hva skjedde? Jo Crysis var dårlig kodet for en maskin med en kjerne. x38/48 for en x2 maskin, det er mitt tips.

Lenke til kommentar
når jeg bytter ut Asus sli søppla mi når den ryker(er vel kun spm. om tid om man ser på forumene).

 

Kvitt deg med skrotet, det er et utdatert chipset også.

Jeg blir helt sjokkert når oppegående folk anbefaler helt ferske pc-byggere å gå for Nforce kort - "det er bare å følge den og den guiden, og lese de 5678 postene på xtremesystems.... så funker det fint...." Og stakkarene kjøper - de skal jo kjøre SLI!! Mange får ikke installert Windows engang, og får de det så kan man regne med at hovedkortet plutselig får det for seg at det vil korruptere harddisken din litt, eller vise deg noen fine nv***.sys BSOD´er osv.....

 

Før man vurderer Nforce skulle det vært pålagt å lese supportforumet til det aktuelle kortet - da hadde nok salget sviktet relativt brått ;-)

Det hjelper heller ikke at de som faktisk får kortene til å virke, eller ikke vet bedre sier "tull, mitt P5N-E SLI (f.eks) er det beste kortet jeg har hatt azz..." - sannsynligvis er det det eneste kortet de har hatt også...

 

Det var dagens OT utbrudd :innocent:

Lenke til kommentar

Må bare forsvare P5N-E litt, har hatt 3 stk, og når man først har lært seg alle feilene i bios, samt funnet fsb-hull, montert ekstra kjøling på både NB og SB (rev 1), lært seg å ikke innstallere nvidia disk drivere, så er kortet faktisk litt sjarmerende - først og fremst fordi de er billige (mine var/er demo kort).

 

Men, anbefaler ingen å kjøpe det nå - det finnes mange andre bedre kort nå.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

He he, ja - du er klar over din forsvarstale egentlig ikke er noen reklame for kortet :thumbup:

 

Men hvis man liker å fikle i all evighet og koste på noe som i utgangspunktet er et rimelig o genkelt kort flere hundre kroner ekstra i kjøling - ja for all del... he he :!:

 

 

PS! Jeg har også hatt 3 av dem, men det var pga av at de to første døde ;-)

Lenke til kommentar

Flott test :)

 

Det er nå sikkert 2 år siden jeg bytta ut ASUS med Gigabyte og angrer ikke et sekund på det. Sitter nå på et "gammelt" P35-DS3P kort, kjører Q6600 (G0) stabilt på 4ghz på luft med den nye Gigabyte G-power II kjøleren. 2 andre jeg spiller med sitter med ASUS kort og samme CPU, men klarer ikke komme over 3,6. Vi har også forsøkt å bytte CPU med min.

 

Jeg er imponert over Gigabyte!

Lenke til kommentar
Hvordan kan dere benytte deres anbefalt-stempel på ett produkt dere ikke selv har testet?! Jeg vet at det er utbredt praksis, men ser allikevel ikke helt hvordan det kan forsvares...

 

...

 

Kanksje dere burde ha lest følgende.

 

Testen er skrevet av Öjvind Karlsson fra SweClockers.com. Som et ledd i et redaksjonelt samarbeid er den oversatt og tilrettelagt for Hardware.no.

 

Denne type samarbeid er helt vanlig innen mediaverdenen, og er en god måte å øke tilgjengelig stoffmengde til leserene. Det har intet med å kopiere reviews/tester å gjøre. Håper faktisk hardware.no viderefører et slikt samarbeid, gjerne med flere aktører også.

 

...

 

Så klart jeg leste det (ellers hadde jeg ikke fått det med meg at de ikke hadde utført testen selv). Problemet slik jeg ser det er ikke at de har oversatt testen, men at de stempler resultatet med sin logo (og da spesielt "anbefalt av hardware.no"-merket)! De har da pokker meg ikke testet det selv, det er noen andres meninger de bringer videre (med mindre jeg har misforstått helt hva som foregår her, men så vidt jeg skjønner har de selv aldri tatt i kortet)!

 

Ser du/dere ikke problemet i det? Hos komplett.no med venner havner "anbefalt av hardware.no" garantert på produktbeskrivelsen, og du kan banne på at det da ikke står noe om at det er noen svensker som egentlig har gjort testen. Ikke noe katastrofe, ok, men du skal ikke se bort fra at de smeller til med "anbefalt av SweClockers.com" også (selv om det i dette tilfellet ikke er så sansynlig dukker det nok opp scenarioer hvor det er det). Og plutselig virker det som ett trygt kjøp til tross for at det kun er snakk om en persons test og meninger!

 

At det er helt vanlig er jeg klar over (jeg nevnte det i mitt opprinnelige innlegg), VG for eksempel driver med det i stor stil (da gjerne tester skrevet av Amobil). Allikevel er det i mine øyne både uforsvarlig og i gråsonen etisk sett, men du kan selvfølgelig få være uenig med meg :) .

 

Jeg ser på dette som nok ett steg for hardware.no i retning av tabloid-avisene, og jeg liker det ikke. Jeg tror heller ikke de kommer til å tjene på det på sikt, vi har tross alt ITavisen med familie allerede.

Lenke til kommentar

@eiwoh:

 

Nei, jeg ser intet problem med det. For det første er også anbefalt av hw.no (egne tester) basert på kun en persons vurdering (kan aldri tenke meg at de sitter en 4 - 5 personer og tester det samme produktet). For det andre regner jeg med at et slikt samarbeid klart bygger på felles forståelse av kvalitetskrav og og hvordan man vurderer produkter.

 

Og slikt samarbeid gjøres svært mange andre steder enn i tabloidavisene, faktisk er det ikke engang ledende på denne typen samarbeid.

 

Jeg ser klart problemer med nettbutikker og leverandørers bruk av anbefalt av, men av helt andre grunner. Rett og slett fordi slike anbefalt av i realiteten ikke forteller noe som helst om dette er det rette produktet for deg.

 

Jeg ser en stor fordel i at et slikt samarbeid kan øke antallet tester av god kvalitet. Det vil etter min mening oppveie mange ganger for de mindre ulempene som eksisterer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@eiwoh:

 

Nei, jeg ser intet problem med det. For det første er også anbefalt av hw.no (egne tester) basert på kun en persons vurdering (kan aldri tenke meg at de sitter en 4 - 5 personer og tester det samme produktet). For det andre regner jeg med at et slikt samarbeid klart bygger på felles forståelse av kvalitetskrav og og hvordan man vurderer produkter.

Det tror ikke jeg heller, men 2 personer er tross alt dobbelt så mange som 1...

 

Og slikt samarbeid gjøres svært mange andre steder enn i tabloidavisene, faktisk er det ikke engang ledende på denne typen samarbeid.

Ok, skal si meg enig i det, det er mer utbredt i for eksempel lokalavisene (det er ikke uten grunn enkelte CD-er/DVDer/spill som suger kan skryte av haugevis av 5-ere... Det er jo alle samme anmeldelsen).

 

Jeg ser også nytten av ett slikt sammarbeid, og det vil alltid være mulig å dra ut sitater og si at det er hardware.no som står for dem (dessverre), men hovedproblemet er at man her sier "ANBEFALT AV HARDWARE.NO" når man ikke selv har testet det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Utfordringer og utfordringer fru Blom - jeg tar et stabilt hovedkort som virker ut av boksen any day før ett Nforcekort;-)

 

Du overdriver vel litt når det gjelder "edder og galle" mot nForce for Intel? :)

 

Må jo si at jeg er/har vært enig i det meste når det gjelder ditt syn her, men det er da faktisk mulig å enten ha flaks eller ha kjøpt ett av de faktisk brukbare nForce hk for Intel/S775.

P5N-E SLI er ett av disse.

Til tross for at din feilrate er 66% på akkurat denne modellen. :)

 

Ellers er jeg jo rimelig fornøyd med alle Gigabyte hk jeg har hatt (ikke minst DS3P).

Lenke til kommentar
Du overdriver vel litt når det gjelder "edder og galle" mot nForce for Intel? :)

 

Må jo si at jeg er/har vært enig i det meste når det gjelder ditt syn her, men det er da faktisk mulig å enten ha flaks eller ha kjøpt ett av de faktisk brukbare nForce hk for Intel/S775.

P5N-E SLI er ett av disse.

Til tross for at din feilrate er 66% på akkurat denne modellen. :)

 

Ellers er jeg jo rimelig fornøyd med alle Gigabyte hk jeg har hatt (ikke minst DS3P).

 

Synes faktisk ikke P5N-E SLI er det verste NForce kortet, f.eks Striker Extreme - og ikke minst - superfiasko P5N-T Deluxe tar den æren!

 

Selvfølgelig er det en del som får disse til å funke greit (ikke første revisjon P5N-T da men...), uansett er det urovekkende mange som har hatt og fremdeles sliter med disse kortene - etter så lang tid (P5N-T er nytt da men..) - og hvis du ikke skal kjøre SLI, finnes det noen som helst grunn til å kaste bort penger på disse dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...