Gå til innhold

Trenger hjelp til kosthold+fett trening


Anbefalte innlegg

Hei jeg er da 15 år og har bare lagt på meg mere og mere de siste mnd'ne etter jeg ikke tenkte meg om og være litt sånn som resten av gjengen starta jeg på styrketrening når jeg visste jeg skulle tatt meg av fettet først men det gjorde jeg ikke.. veide da 87kg før jeg starta med styrke trening og var tjukk og relativt svak, brukt Whey proteiner før + etter trening og lagt på meg så jeg veier nesten 93kg og er 1.82 høy, fleste skjønner at jeg ikke er særlig tynn. jeg har full tilgang til trenings studio men vet ikke åssen jeg skal spise og hvordan jeg skal trene for og forbrenne bort det fort! har kjæreste som jeg tror ville vært litt glad for og fått bort sidefleske og magen ganske fort oxo :p

 

Men ja er det noen som kan hjelpe meg ? evt lurer på noe mere ?

 

Takk for alle svar

 

EDIT: Mulighet til og trene så og si hver dag sånn btw :p

Endret av TheEmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei jeg er da 15 år og har bare lagt på meg mere og mere de siste mnd'ne etter jeg ikke tenkte meg om og være litt sånn som resten av gjengen starta jeg på styrketrening når jeg visste jeg skulle tatt meg av fettet først men det gjorde jeg ikke.. veide da 87kg før jeg starta med styrke trening og var tjukk og relativt svak, brukt Whey proteiner før + etter trening og lagt på meg så jeg veier nesten 93kg og er 1.82 høy, fleste skjønner at jeg ikke er særlig tynn. jeg har full tilgang til trenings studio men vet ikke åssen jeg skal spise og hvordan jeg skal trene for og forbrenne bort det fort! har kjæreste som jeg tror ville vært litt glad for og fått bort sidefleske og magen ganske fort oxo :p

 

Men ja er det noen som kan hjelpe meg ? evt lurer på noe mere ?

 

Takk for alle svar

 

EDIT: Mulighet til og trene så og si hver dag sånn btw :p

 

 

Driver sjøl med å bli kvitt noen kilo, men jeg tror nok det er kondisjonstrening som hjelper best, for å få opp forbrenninga, slik at kroppen faktisk forbrenner fett... Ihvertfall det jeg har fått beskjed om!

Går på SATS..Bruker sykkel 20 min, går 5/10 min steinhard trening på stepmaskin, trener ben, korsrygg og mage i tillegg... Har begynt med dette 3. ganger i uka, og håper det gir resultater snart.

I tillegg har jeg kutta ut brus og søtsaker, spiser heller frukt. prøver å lage sunne middager :)

Spiser ikke (eller utrolig sjeldent) noen varer med karbohydrater over 50g.

Lenke til kommentar

En blanding av vekt- og kardio trening samt et godt kosthold er hva du bør satse på her. Spesielt intervalltrening brenner fett veldig effekt. F.eks Gerilja Kardio (google).

 

Kosthold er imdlertid det viktigste. Skriv opp det du spiser i løpet av en dag (så detaljert som overhodet mulig), så vil du få mye mer tilbakemelding. :)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

08:00 Frokost: 2 x grovt knekkbrød + gulost

 

11:00 Eple/Banan/Jogurt

 

14:00[før trening] 1/2 knekkbrød elns

 

17:00 Hva enn mor lager men spiser dobbelt så lite som vanlig for og prøve og ikke få mere kalorier enn mulig :p

 

20:00 banan/eple

 

23:00 2 x grovt knekkebrød med ost elns.

Lenke til kommentar

Å herre... Er det virkelig noe fett å brenne vekk med den mengden der? :ohmy:

 

Jeg er like gammel som deg, men spiser i hvertfall 3 ganger så mye som deg, og er tynn.

Tipper du får i underkant av 1000 kalorier, og om du er svært aktiv, så er anbefalt mengde 3300 for 14-17 åringer. Ossen du kan veie mye med dette kostholdet, får vel noen smartinger svare på, men jeg vil anbefale å kanskje spise mye mer, samtidig som du trener mye mer. Du sier du var svak, som kan kan være litt p.ga kostholdet.

Lenke til kommentar

Har lite peil på kosthold så har bare prøvd og fokusere på og trene en del og spise lite og sunt da eller det jeg tror er sunt.. er ikke noe svak nå lenger men regner med og bli det etter slankinga, men altså om jeg løper på tredmølle i 20 min står det jeg har forbrent 200 kalorier. jeg har DRIT dårlig kondis og vis jeg må jogge over en time om dagen tror jeg at jeg komme til og stryke med, noen andre ting jeg kan forbrenne mere på ? evt som ikke krever så mye kondis

Lenke til kommentar
Har lite peil på kosthold så har bare prøvd og fokusere på og trene en del og spise lite og sunt da eller det jeg tror er sunt.. er ikke noe svak nå lenger men regner med og bli det etter slankinga, men altså om jeg løper på tredmølle i 20 min står det jeg har forbrent 200 kalorier. jeg har DRIT dårlig kondis og vis jeg må jogge over en time om dagen tror jeg at jeg komme til og stryke med, noen andre ting jeg kan forbrenne mere på ? evt som ikke krever så mye kondis

 

man må ikke spise for lite når man skal gå ned, fordi da "stopper" kroppen forbrenninga for å ta vare på det den faktisk får av næring...

For å forbrenne fett må man få i en ok mengde med fett, såvidt jeg har forstått! Man burde vel holde seg på en 2000 kalorier per dag om man vil gå ned.

 

God kondis = god forbrenning. Jeg tror ikke veien til å gå ned i vekt er å løfte vekter osv, man er nødt å få forbrenninga i gang, og dette skjer ved kondisjonstrening. Det er ihvertfall det jeg har fått høre av treningsveilederen min!

man trenger ikke overdrive kondisjonstreninga, man er jo tross alt nødt å la kroppen få innhente seg, og komme i form. Skal man gjøre det på den sunne og gode måten for kroppen, er det ingen snarveier, og man må jobbe for det.

 

"lynrask" vektnedgang medfører ofte bare at man går opp igjen, og mere til.

Lenke til kommentar
Legger gjerne vektløftinga på hylla under denne perioden.. bare links eller sett opp her et kosthold + trenings opplegg om noen kan det (: litt lei og betale 500,- for det nede på spenst om en her kan det.

 

fordelen å gjøre det på studio er at du er høyt sikret at en som virkelig KAN det hjelper deg med det :)

Lenke til kommentar
Legger gjerne vektløftinga på hylla under denne perioden.. bare links eller sett opp her et kosthold + trenings opplegg om noen kan det (: litt lei og betale 500,- for det nede på spenst om en her kan det.

 

fordelen å gjøre det på studio er at du er høyt sikret at en som virkelig KAN det hjelper deg med det :)

 

det er ikke alltid man er høyt sikret mot det nei... men gidder ikke ta den diskusjonen nå om inkompetente treningsveiledere

Lenke til kommentar
Legger gjerne vektløftinga på hylla under denne perioden.. bare links eller sett opp her et kosthold + trenings opplegg om noen kan det (: litt lei og betale 500,- for det nede på spenst om en her kan det.

 

fordelen å gjøre det på studio er at du er høyt sikret at en som virkelig KAN det hjelper deg med det :)

 

det er ikke alltid man er høyt sikret mot det nei... men gidder ikke ta den diskusjonen nå om inkompetente treningsveiledere

 

Ravenous: That's a load of crap.

 

Men du har rett OZ. It's been done. :p

Lenke til kommentar
Legger gjerne vektløftinga på hylla under denne perioden.. bare links eller sett opp her et kosthold + trenings opplegg om noen kan det (: litt lei og betale 500,- for det nede på spenst om en her kan det.

 

fordelen å gjøre det på studio er at du er høyt sikret at en som virkelig KAN det hjelper deg med det :)

 

det er ikke alltid man er høyt sikret mot det nei... men gidder ikke ta den diskusjonen nå om inkompetente treningsveiledere

 

Ravenous: That's a load of crap.

 

Men du har rett OZ. It's been done. :p

 

Kommer an på studio, dessuten kan du jo forhøre deg med andre medlemmer om hva de mener om veilederne, om de har peiling osv.. Uansett - trening uten veileder kan føre til feil trening, og det mest sannsynlig vil du ha et fucka kosthold om du lager program sjøl, uten å ha peiling.

 

Men siden det er så mye crap, så regner jeg med at dere to kommer med et bra kostholdsprogram, siden dere vet alt så mye bedre :-)

Lenke til kommentar

gidder ikke dra denne for langt men okay... kommer somregel ikke ann på stedet man trener men på folka som jobber der.. og har jeg sagt at jeg har såååå god peiling? det er faktisk ikke så veldig stort problem og bli treningsveileder som jeg har forstått det.. snakk om noen kurs nå og da, sier seg selv at man ikke kan få nok grunnlag da, hvis man ikke har noe særlig treningsbakgrunn..

Lenke til kommentar
gidder ikke dra denne for langt men okay... kommer somregel ikke ann på stedet man trener men på folka som jobber der.. og har jeg sagt at jeg har såååå god peiling? det er faktisk ikke så veldig stort problem og bli treningsveileder som jeg har forstått det.. snakk om noen kurs nå og da, sier seg selv at man ikke kan få nok grunnlag da, hvis man ikke har noe særlig treningsbakgrunn..

 

Nei greit, du har et poeng. Har bare sjøl vært borti veldig flinke treningsveiledere, så.

trekker "høyt sikret" tilbake. MEN det er lov å spørre en veileder, forhåpentligvis har vedkommende vett nok til å ikke sette opp noe hvis de ikke kan noe...Selv om det finnes mange teite mennesker ute i verden...

MEN i mellomtiden, mens TS venter på noen som kan legge opp et kostholdsprogram, så vil jeg fraråde småsping, legge godterier og brus på hylla. Tenke litt over hva man putter i munnen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har ikke vært lubben på en stund, men som stian89 sier er Gerilja kardio helt sinnsykt.. Har gjort dette prog i 3 uker nå, og faen så det funker. Kjørte 1 time x2 i uka i 7 uker før dette, føler faktisk at jeg ser bedre resultat av GK i løpet av 3 uker... Det er beinhardt, men kort og effektivt og man disiplinerer virkelig seg selv ved å kjøre slike programmer. Både sundt for kropp og psyke.

 

For uten om det, prøv å unngå brus, pizza (eller generel junkfood), godis og pottis. Spis 5 måltider hver dag og noter ned hvor ofte du trener, hva du har trent osv. Dette hjelper deg til å holde oversikt over treninga og gir en psykologisk boost når det har gått noen uker. Når jeg selv begynte med å trene aktivt, kjøpte jeg meg en kalender og kryssa av hver dag jeg trente.Etter 3-4 uker så man hvirkelig resultat både på kalenderen og i speilet.

 

 

Prøv i første omgang å kjøre kardio økter 3 ganger i uka. Dette er for å bli kvitt fett. Personlig (min mening) er det bedre å brenne bort en del av fettet og heller tilføye mer senere hvis du ønsker å bygge mer muskelmasse. Fokuser på 2/4 muskelgrupper når du først trener styrke (for heller å yte maks på de).

 

Det med mat er en tilvenningssak og noe man kommer inn i etter hvert. Ikke vær helt diktator på dietten, men sett sannsynlige mål. (feks. det er lov å spise litt godis og ta seg en brus på lørdag eller søndag, bare ikke overdriv). Spis knekkebrød eller havregryn til morgen + jucie eller melk (hvis knekkebrød, magert kjøttpålegg, for å få i deg proteiner), ta med deg 3 grove skiver med brød og peis på noe godt og magert til lunch på skolen. Når du er hjemme, ta deg en banan, eple, litt grønnt eller noe annet for å drepe sulten til middag kommer. Når middag kommer, prøv å unngå det verste greine, og spis deg mett, ikke overmett. Etter trening ta deg en shake og en banan, dette hjelper både for bygging av muskler og energi. ta deg litt havregryn eller frukt/grønnt til kvelds og et glass melk. generelt gjennom dagen; DRIKK VANN! Verdens beste leskedrikk. Drikk gjerne en kopp kaffe eller to hvis du liker det (hjelper forbrenning). Til å begynne med prøv å holde godis til en gang i uka, og ikke overdriv. Etter hvert vil suget etter godis enkelt og greit forsvinne, og er det ille i ukedagene, ta deg noe frukt.

 

 

oooooog, protein shake: Ikke overdriv! En typisk nybegynner feil er å proppe i seg en haug av slike shaker uten å være klar over annet kosthold. Dette resulterer i at du blir mer lubben. Husk, ha kontroll over kostholdet ditt, siden du er 1.82 nå ville en sannsynelig vektreduksjon (hvis du trener 3-5 ganger i uka) ligge på 2500-2800 per dag.

 

og en ting til, prøv å spis før kl.23.00.. dette er alt for sent og kroppen din vil ha vansker med å forbrenne maten

Lenke til kommentar
08:00 Frokost: 2 x grovt knekkbrød + gulost

 

11:00 Eple/Banan/Jogurt

 

14:00[før trening] 1/2 knekkbrød elns

 

17:00 Hva enn mor lager men spiser dobbelt så lite som vanlig for og prøve og ikke få mere kalorier enn mulig :p

 

20:00 banan/eple

 

23:00 2 x grovt knekkebrød med ost elns.

 

Dette er alt for lite. Finn ut hvor mye du trenger for å holde deg på en jevn vekt, så legger du deg litt under dette. Gerilja kardio er en god ide. Fortsett med styrketrening og spis mere proteiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...