Gå til innhold

HTC Touch Dual eller HTC Touch Cruise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år som Nokia bruker vil jeg teste noe annet og da har valget falt på HTC. Er absolutt ikke misfornøyd med Nokia, men jeg vil bare teste noe nytt og siden jobben skal sponse meg med en ny mobil så var dette det perfekte tidspunktet.

Har etter lang tenktetid falt ned på to valg; HTC Touch Dual og HTC Touch Cruise, og vil gjerne høre folks erfaringer og råd om de to telefonene.

Jeg ser at Touch Dual dessverre mangler Wi-Fi, noe som jeg veldig gjerne ønsket. Men i motsetning til Cruise har den vanlig talltaster. Er dette noe man merker forskjell på når begge telefonene i hovedsak er touch telefoner?

Hvor stor minnekort kan man bruke på telefonene? Mener å ha lest at det er 2GB på Dual og "bare" 1 GB på Cruise. Stemmer det?

Vil gjerne bruke telefonen som MP3 spiller også. Hvordan er HTC på det området? Er ikke så veldig kresen på lyd, men batteritiden er litt viktig i den sammenheng.

Setter stor pris på hjelp/tips/erfaringer da jeg skal gå til innkjøp en gang neste uke :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen av nevnte modeller, men har tytn2.

Det viktigste med den, er at den har trådløst nettverk og telefondelen.

Det er også et pluss at den har gps:)

Jeg kan dessverre ikke anbefale noen av de pga ingen erfaring.

Med jeg ville ikke hatt en versjon uten trådløst nettverk.

Jeg har 8 gb minnekort på min(microsdhc).

Så jeg tror de andre burde klare det og?

Skrevet

Hmm, vanskelig å bestemme meg. Cruise har mer ting å by på, men f.eks. hvor ofte kommer jeg til å bruke WLAN. Og designmessig er Dual mye finere. Pluss at den har vanlig talltastatur, men igjen...kommer jeg til å bruke det mye når det er en touch telefon?

Må nok i butikken igjen og holde begge i hendene og få en feeling av de.

Men er HTC Touch telefonene regnet som PDA telefoner eller Smartphones?

Skrevet

Har de trykkskjerm, så er de pocket-pc.

Jeg vet ikke hvordan du vil bruke din, men jeg bruker kun trådløst nettverk når jeg er hjemme. Da pleier jeg ofte nå å sjekke ting på nettet, sjekke/sende epost, bruke messenger og se på youtube-videoer.

Det viktigste er at du blir fornøyd :)

Derfor må du jo ta valget selv og.

Skrevet

jeg har hatt qtek 8310, 9100 og htc S730.. og har nå touch dual..

alle utenom siste med wlan. og dette var det eneste jeg var bekymret for før jeg byttet. men finner ut at det ikke er noe jeg savner egentlig. er jeg på farten bruker jeg edge/3g/hsdpa, og er jeg hjemme er den tilkoblet med kabel..

min mening er at du bør ha et fysisk tastatur, noe som cruise ikke har.. umulig å skrive meldinger osv på buss/bil med skjermtastatur om det er litt humpete, bybusser osv. så om du ikke absolutt skal ha wifi og gps.. så mener jeg touch dual er det beste valget..

jeg er i alle fall kjempefornøyd med min Touch Dual!

Skrevet

snillekim: Jeg kommer nok ikke til å bruke telefonen til å surfe, maile og den slags. Da sitter jeg heller forran PCen. Det er mest når jeg er ute og f.eks. venter på bussen eller kjeder meg at jeg surfer litt eller sjekker mailen. Men som royrov sier, man har alltids EDGE, 3G osv. Det koster vel ikke all verdens å bruke det i 5-10 minutter heller(?). Uansett...er jobben som betaler regninga også :)

royrov: Hvordan er mediafunksjonene på Dualen? Tenker først og fremst på spille musikk/MP3. Sluker den masse batteri når man hører på musikk eller er den forholdsvis grei? En annen ting er bildegalleriet. Hvis du sjekker ut den demovideon av Cruisen her: http://www.amobil.no/artikler/htc_touch_cruise/47976/1 så ser du en ganske kul bildegalleri hvor man også kan snu telefonen horisontalt, zoome bilder, dra bilder osv. Samme med nettleseren. Er dette en funksjon som er på Dualen også?

Jeg skal stikke i butikken nå og ta en titt på de igjen. Klarer enda ikke å bestemme meg for talltast eller bare touch :S

Skrevet (endret)

det er ikke noe jeg kan uttale meg om egentlig.. har en iTouch som jeg bruker til slikt bruk..

men bildegalleriet er det samme..

oppdatering: når det gjelder webleser så er det den samme på begge.. men jeg anbefaler Opera Mobile.. koster et par hundre kroner.. men er verdt det!

Endret av royrov
Skrevet
god og tøff telefon.. men uten noe som helst fysisk tastatur kan den være litt ekkel å håndtere i enkelte situasjoner..

Som f.eks når man er på fylla.. Hehe.. Da skal du holde tungen rett i munnen!

Skrevet (endret)

ja steike.. umulig.. er ganske greit med den funksjonen med å dra fingeren opp på skjermen og trykke på en kontakt for å ringe for å si det sånn... smser har jeg gitt opp på touchscreen :)

hipphurra for tvillingsim på en SE T68i til fylla:)

Endret av royrov
Skrevet

Personlig så skriver jeg ikke så mye SMSer. Uansett har jeg hørt bra ting om den Touchkeypad og Touchkeyboard funksjonen. Men å gå fra en telefon med talltastatur til kun touch vil nok være en stor forskjell ja.

Skrevet
Personlig så skriver jeg ikke så mye SMSer. Uansett har jeg hørt bra ting om den Touchkeypad og Touchkeyboard funksjonen. Men å gå fra en telefon med talltastatur til kun touch vil nok være en stor forskjell ja.

Jeg gikk fra Nokia E61 med qwerty-tastatur til HTC Touch. Fra 50 taster til en håndfull. Heheh.. Men meldingsskriving på skjermtastaturet fungerer fint etter litt trening. Men er man på farten, så er det enklere å ringe. Med mindre du liker å bli frustrert :p

Skrevet (endret)

Hei Cyrus :-)

Jeg har brukt både Cruise og Touch Dual, og var mest fornøyd med sistnevnte. Hvis du skriver en del meldinger (evt. e-post), så vil jeg anbefale deg å ha en telefon som har vanlig mobiltastatur. Cruise har riktignok et slags virtuelt mobiltastatur på skjermen, men det fungerer etter min mening dårligere enn vanlige taster (tregt og litt mindre brukervennlig enn skikkelige taster).

Når det gjelder musikk, så sluker det naturlig nok like mye strøm på begge telefone. Generelt er ikke HTC-telefoner særlig batterivennlige, men hvis du har en Nokia fra før er du antageligvis vant med å måtte lade den litt ofte ;-)

Så lenge ikke trådløst nett er et must, er Touch Dual etter min mening en bedre investering. Internettbruk er ikke så veldig kostbart uansett, og hastighetene er helt greie om man for eksempel bruker Opera Mini eller Opera Mobile kombinert med 3G.

Se forøvrig min erfaring av HTC Touch Dual her.

Lykke til,

mvh Pål

Endret av cnil
Skrevet

Takk cnil! Det var interessant å lese. Føler du Dual var bedre kun pga. talltastaturet eller var det noe annet som gjorde at du anbefalte den?

Skrevet

Mja. Ikke så mye som er annerledes egentlig, bortsett fra designet -- som du allerede har nevnt. I motsetning til deg syns jeg Cruise ser vel så pen ut som Touch Dual, men så er jo Touch'en mindre. Hvilken telefon som er "best" på design er vel opp til hver enkelt av oss uansett.

For meg er SMS og e-post så viktig at jeg hadde valgt Touch Dual kun pga. det!

Hvis du har flere spørsmål kan du gjerne stille dem på mobilbloggen.no, da jeg sjekker oftere innom der :-)

Ha en fin kveld,

mvh Pål

• 2 uker senere...
Skrevet

Vel, da har jeg fått min HTC Touch Dual. Driver fremdeles å leker/tester litt med den. Noe uvant telefon og par ting jeg ikke helt skjønner enda. Noen ganger så blir 3G skrudd på helt av seg selv. Må alltid klikke på ikonet og koble fra. Tror jeg tilsammen har vært pålogget i 13 timer eller no uten å vite det. Hva kommer det av?

Og den standard alarmen lager lyd bare én gang. Den gjentar det ikke selv om jeg har krysset av på det. Skikkelig irriterende siden jeg bruker mobilen som vekkerklokke. Om jeg ikke hørere den første gangen så bare forsover jeg meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...