Gå til innhold

Brukererfaringer for ny Pentax fast teleoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikkje ikkje høyrt om problemer med dette objektivet. Det einaste som enkelte har fått problem med, er SDM generelt pga objektivbytte uten å slå av kamera. Om en er skikkeleg uheldig då, kan det bli ei kortslutting, slik at ikkje SDM virker. SÅ SKRU AV KAMERA VED OBJEKTIVBYTTE. (Dette står også i brukarmanual) Eg har nok gløymt dette mange ganger, men har vel vore heldig.. :whistle:

 

DA*300/4 ligg godt over 16-50 og 50-135 i byggkvalitet, og er eit veldig godt objektiv. Anbefales..

Høres bra ut. Takk takk

Da kan jeg krysse av for det på lista over ting som skal sjekkes ut.

Har også gått inn i meg selv til å forsvare et kjøp økonomisk, men det jeg lurer på er om jeg virkelig har bruk for det? Men hver gang jeg er ute så tenker jeg jo egentlig at, "om jeg bare hadde hatt 100mm ekstra brennvidde og autofokus her så hadde det bildet blitt SÅ mye bedre." 70-210mm min står jo omtrent bare på 210mm fra før av så ehh.

Lenke til kommentar
Høres bra ut. Takk takk

Da kan jeg krysse av for det på lista over ting som skal sjekkes ut.

Har også gått inn i meg selv til å forsvare et kjøp økonomisk, men det jeg lurer på er om jeg virkelig har bruk for det? Men hver gang jeg er ute så tenker jeg jo egentlig at, "om jeg bare hadde hatt 100mm ekstra brennvidde og autofokus her så hadde det bildet blitt SÅ mye bedre." 70-210mm min står jo omtrent bare på 210mm fra før av så ehh.

 

Vil nok tru at du vil sakne litt ekstra brennvidde om du går for 300 mm også, men sper du på med TC med tid og stunder, hjelper det nok på. Sakner sjølv litt ekstra på 600mm min innimellom, men det er vel slik det skal vere..Ein får aldri nok. :)

Lenke til kommentar

Er jo selvsagt klar over det, men at det blir bedre er jeg sikker på, har nemlig fått relativt mange bilder jeg er nokså fornøyd med, men som enten blir cropet akkurat litt for mye, eller som ikke er helt i fokus.

 

Hvor mye og hva bruker du egentlig 600mm, den er jo svær, og ikke noe man "tilfeldigvis" stapper i sekken fordi man har litt ekstra plass. :p

 

Ellers så er vel kvalitetslys og brennvidde noe en fotograf aldri kan få nok av.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Er jo selvsagt klar over det, men at det blir bedre er jeg sikker på, har nemlig fått relativt mange bilder jeg er nokså fornøyd med, men som enten blir cropet akkurat litt for mye, eller som ikke er helt i fokus.

 

Hvor mye og hva bruker du egentlig 600mm, den er jo svær, og ikke noe man "tilfeldigvis" stapper i sekken fordi man har litt ekstra plass. :p

 

Ellers så er vel kvalitetslys og brennvidde noe en fotograf aldri kan få nok av.

600 mm er svær ja, og i lag med stativet er det definitivt ikkje noko ein har med seg på ein tilfeldig tur. Eg bruker den til fugler og dyr, på planlagde turer. Har og nokre faste plassar i nærområdet, som eg benytter ofte vår, sommar og haust. Det er ikkje kvar tur som er like innbringende, men ein får mykje god kvalitetstid og naturopplevingar i planlegging, rekonosering av nye områder, og i venting i skjul eller camo, med dette objektivet.

Lenke til kommentar

Eg stussar litt over at det er få omtaler av DA*200mm/f2,8. Det virkar som dei aller fleste her på forumet kjøper DA* 300mm/f4,0. Det synest eg er litt merkeleg då DA*200mm/2,8 vil være eit meir egna objektiv til all-round fotografering, eg tenker då på hallidrett, bryllaupsfotografering og naturfotografering i og med det har beire lysstyrke. Ved å montere på den komande telekonverteren til pentax, eller tilsvarane frå andre produsentar (Utan SDM) får man 280mm/f4,0. Ikke misforstå meg DA* 300mm/f4 er nok eit knakande bra objektiv, men 300mm er vel litt i det kortaste laget for dyr/fuglefotografering og litt for lite lyssterk til fotografering i moderat lys i td kirke eller idrettshallar. Nokre innspel på dette???. Eg har sjølv den gamle versjonen ein 2003mod (FA*200mm/2,8). Eg er veldig fornøgd med den å vurderer i desse dager å kjøpe ein Kenko TC 1,5x for å få meir tele. Har lest meg fram til at billedkvaliteten blir litt dårligare, men fullt overkomeleg. Med Kenko TC får eg også behalde autofokus på alle objektiv med f2,8 eller beire.

 

Grunnen til eg spør er at det er gode sjanser for at Pentax kjem til å lansere ein DA*400mm/f?? å då vil spranget fra 200mm til 400mm passe MEG mykje beire en frå 300mmm til 400mm. I Mellomtida får eg heller leve med lavare billedkvallitet ved bruk av TC eller Cropping dei gongane eg har bruk for ekstra tele. :)

Endret av bjordal
Lenke til kommentar

Tja, for meg var ikke 200 aktuell, da det er riktig som du sier at 300 er litt lite til dyr/fugl, men det var det eneste alternativet, og når man da snart kan få en orginal TC 1,4 til Pentax så blir den lang nok tror jeg. Prisforskjellen var jo også med, men den er så liten som ca kr.1000,-, jeg ville heller vurdert en god zoom i 70-200 klassen, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt Bjordal.

 

For mitt vedkommende ligger nok svaret i at 300/4 er bedre til smygjakt og fotografering fra kamuflasje enn 200/2,8. I tillegg har jeg jo faktisk og lengre alternativer. Det samme gjelder Kaffilars.

I de tilfellene hvor jeg trenger lenger rekkevidde, kan jeg bruke både 300/2,8 og 500/4,5. Men jeg bruker de faktisk sjelden, siden kvaliteten ofte blir bedre med 300/4 x 1,7.

 

Ut fra det med smygjakt jeg vil trolig kunne forsvare å beholde 300/4 om jeg en gang i framtida investerer i noe nyere lenger optikk. Ingen vet om og/eller når det kommer, eller hva det blir. Så det blir litt for usikkert planleggingsgrunnlag for meg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
jeg ville heller vurdert en god zoom i 70-200 klassen, men det er min mening.

 

Der er jeg helt enig med deg Acer, hadde Penax lansert en DA*70-200/f2,8 hadde jeg kjøpt den tvert. Istaden so lanserer dei DA*60-250mm/f4,0 ??????. Den meiner eg kunne kome på eit seinare tidspunk og heller satsa på eit objektiv som var ein meir naturleg oppfølgar til DA*50-135/f2,8 Tippar det er fleire en eg som har tenkt i same bane.

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt Bjordal.

 

For mitt vedkommende ligger nok svaret i at 300/4 er bedre til smygjakt og fotografering fra kamuflasje enn 200/2,8. I tillegg har jeg jo faktisk og lengre alternativer. Det samme gjelder Kaffilars.

I de tilfellene hvor jeg trenger lenger rekkevidde, kan jeg bruke både 300/2,8 og 500/4,5. Men jeg bruker de faktisk sjelden, siden kvaliteten ofte blir bedre med 300/4 x 1,7.

 

Ut fra det med smygjakt jeg vil trolig kunne forsvare å beholde 300/4 om jeg en gang i framtida investerer i noe nyere lenger optikk. Ingen vet om og/eller når det kommer, eller hva det blir. Så det blir litt for usikkert planleggingsgrunnlag for meg.

 

Enig. Det du nevner med smygjakt og treng lang rekkevidde er nok 300mm eit bedre valg, dersom dette er hovedsakelig bruksområdet til objektivet. Eg har sjølv veldig lyst på DA*300/f4,0 men snart kjem 15mm limited samt DA* 55/f1,4 er nett komen på markedet, dette blir vanskelig prioritering.

Lenke til kommentar
Eg stussar litt over at det er få omtaler av DA*200mm/f2,8. Det virkar som dei aller fleste her på forumet kjøper DA* 300mm/f4,0. Det synest eg er litt merkeleg då DA*200mm/2,8 vil være eit meir egna objektiv til all-round fotografering, eg tenker då på hallidrett, bryllaupsfotografering og naturfotografering i og med det har beire lysstyrke. Ved å montere på den komande telekonverteren til pentax, eller tilsvarane frå andre produsentar (Utan SDM) får man 280mm/f4,0. Ikke misforstå meg DA* 300mm/f4 er nok eit knakande bra objektiv, men 300mm er vel litt i det kortaste laget for dyr/fuglefotografering og litt for lite lyssterk til fotografering i moderat lys i td kirke eller idrettshallar. Nokre innspel på dette???. Eg har sjølv den gamle versjonen ein 2003mod (FA*200mm/2,8). Eg er veldig fornøgd med den å vurderer i desse dager å kjøpe ein Kenko TC 1,5x for å få meir tele. Har lest meg fram til at billedkvaliteten blir litt dårligare, men fullt overkomeleg. Med Kenko TC får eg også behalde autofokus på alle objektiv med f2,8 eller beire.

 

Grunnen til eg spør er at det er gode sjanser for at Pentax kjem til å lansere ein DA*400mm/f?? å då vil spranget fra 200mm til 400mm passe MEG mykje beire en frå 300mmm til 400mm. I Mellomtida får eg heller leve med lavare billedkvallitet ved bruk av TC eller Cropping dei gongane eg har bruk for ekstra tele. :)

Tenkte nok på ei 200/2.8 + konverter løysing eg og, før eg kjøpte DA*300, men i diskusjonane med meg sjølv, fann eg meir behov for ei 300/4 :blush:

Den nye supertela som er annonsert, får en håpe kjem på minimum 400/4, og den vil vel hamne på en plass mellom 2,2 og 2.5 kg, og då kan det nesten kallast eit turobjektiv...Og med dagens kilopris på optikk, vil den kanskje bli under 30 K. Blir det en 400/5.6 vil den bli omtrent som dagens 300/4 både i pris og vekt. Eg vil bli overaska om dei kjem med nok lengre dei første åra.

jeg ville heller vurdert en god zoom i 70-200 klassen, men det er min mening.

 

Der er jeg helt enig med deg Acer, hadde Penax lansert en DA*70-200/f2,8 hadde jeg kjøpt den tvert. Istaden so lanserer dei DA*60-250mm/f4,0 ??????. Den meiner eg kunne kome på eit seinare tidspunk og heller satsa på eit objektiv som var ein meir naturleg oppfølgar til DA*50-135/f2,8 Tippar det er fleire en eg som har tenkt i same bane.

Hadde ei sigma 70-200/2.8 for eit par år tilbake, og det var for sovidt eit greit objektiv, men den var for kort i begge endar for mitt bruk, i tillegg til nærgrensa på 1.8 meter, gjorde til at kvitta meg med det. 50-135 i lag med 300 erstatter dette objektivet no, sjølv om eg av og til kunne ha tenkt meg alt i eit objektiv. Blir 60-250 så bra som eg håper på, blir nok 50-135 erstatta av den med tid og stunder. 300mm vil eg nok beholde..

 

Har også hatt våte tankar om en DA*135-400/4 eller deromkring, men dei har etter kvart begynt å tørke inn.

Lenke til kommentar
Har også hatt våte tankar om en DA*135-400/4 eller deromkring, men dei har etter kvart begynt å tørke inn.
Som du vet Kaffi, så har mine våte drømmer gått mer i retning av en Sigma 120-300/2,8 som vistnok funker bra med 1,4x og til nød med 2x. Mye optikk, for en relativt rimelig penge.

 

Desverre har ikke Sigma fått ut fingeren når det gjelder å levere den med K-fatning.

 

Men nå beveger vi oss OT her. Tråden var tenkt å handle om fastoptikk, ikke zoom.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Til KaffiLars.

 

Du seier: Tenkte nok på ei 200/2.8 + konverter løysing eg og, før eg kjøpte DA*300, men i diskusjonane med meg sjølv, fann eg meir behov for ei 300/4 blush.gif

Den nye supertela som er annonsert, får en håpe kjem på minimum 400/4, og den vil vel hamne på en plass mellom 2,2 og 2.5 kg, og då kan det nesten kallast eit turobjektiv...Og med dagens kilopris på optikk, vil den kanskje bli under 30 K. Blir det en 400/5.6 vil den bli omtrent som dagens 300/4 både i pris og vekt. Eg vil bli overaska om dei kjem med nok lengre dei første åra.

 

 

 

 

 

Eg har gjort meg nokre tankar vedr lysstyrke på neste generasjons DA*400mm/f ?? (vi drøymer om)

 

Pentax lanserer truleg snart k30, eg vil tru iso egenskapane er kraftig forbedret, ialle fall i forhold til min K10. Ved fotografering i dårlege lysforhold kan ein vel til ein viss grad kompansere ved å skru opp iso, Dersom pentax hadde klart dette utan å lage "støy" i bildet hadde det kanske ikkje vore so farlegom det blei ein DA*400/5,6 Billegare og lettare er positivt det og. Med K10 er dette håplaust då iso 400 er maks før støy er synleg

Lenke til kommentar
Desverre har ikke Sigma fått ut fingeren når det gjelder å levere den med K-fatning.
Noen skulle begynt å lage gode telekonvertere med overgang fra K-fatning til Nikon F-fatning f.eks., og gjerne EOS-fatning også. Selvfølgelig trist med all den gode vidvinkel/normal-optikken man ikke kunne brukt, men det ville vært fint for de lange brennviddene. Med en god telekonverter tilpasset annen optikk ville man dessuten få bukt med forskjellig registeravstand på en forholdsvis grei måte...
Lenke til kommentar

bjordal har du sett denne? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=99048

Jeg hadde muligens strekt meg til 8000.- NOK om selger hadde holdt frakten .... om jeg hadde trengt en god pentax tele...

 

Sjekk norsk pris:

https://prisguiden.no/product.php?productId=65156

 

Jeg har handlet et par ganger fra denne sida og fått det tilsendt merket for "testing" :whistle:

 

NOK vs SEK kursen er jo god for tida: http://www.x-rates.com/calculator.html

Lenke til kommentar
bjordal har du sett denne? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=99048

Jeg hadde muligens strekt meg til 8000.- NOK om selger hadde holdt frakten .... om jeg hadde trengt en god pentax tele...

Den fristar ja.

vedr merking av pakken "testing", Slepp ein unna 25% mva då?. Det skulle eigentleg berre mangle på eit brukt objektiv der mva er bet frå før av (i Sverige vel og merke), men staten Norge veit å ta seg betalt. Korleis ordnar du det med betaling på netthandel med privatpersonar i Sverige?, forskudd er vel for risikabelt vil eg tru, ved postoppkrav blir det vel automatisk norsk moms i tillegg til pris ?

Lenke til kommentar
bjordal har du sett denne? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=99048

Jeg hadde muligens strekt meg til 8000.- NOK om selger hadde holdt frakten .... om jeg hadde trengt en god pentax tele...

Den fristar ja.

vedr merking av pakken "testing", Slepp ein unna 25% mva då?. Det skulle eigentleg berre mangle på eit brukt objektiv der mva er bet frå før av (i Sverige vel og merke), men staten Norge veit å ta seg betalt. Korleis ordnar du det med betaling på netthandel med privatpersonar i Sverige?, forskudd er vel for risikabelt vil eg tru, ved postoppkrav blir det vel automatisk norsk moms i tillegg til pris ?

Jo overføring av penger til sverige er en enkel sak; man trenger kontonr med IBAN + mottakerbankens swift-adresse. Jeg har selv overtført til sverige og fått penger inn på konto fra island...

 

Første gangen jeg kjøpte fra sverige betalte jeg 1900.- NOK i forskudd etter å ha snakka litt med selgeren; han merka pakken som en "gave". Andre gangen tok jeg sjansen på 7500.- NOK i forskudd da selger er en proff seriøs fotograf, som har solg flere ganger via sida der. Det gikk som forventet veldig bra. Den neste merket pakken med lån for "testing av objektiv". Oppkrav går ikke da kommer moms i tillegg selv om det er brukt...

Lenke til kommentar
bjordal har du sett denne? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=99048

Jeg hadde muligens strekt meg til 8000.- NOK om selger hadde holdt frakten .... om jeg hadde trengt en god pentax tele...

Den fristar ja.

vedr merking av pakken "testing", Slepp ein unna 25% mva då?. Det skulle eigentleg berre mangle på eit brukt objektiv der mva er bet frå før av (i Sverige vel og merke), men staten Norge veit å ta seg betalt. Korleis ordnar du det med betaling på netthandel med privatpersonar i Sverige?, forskudd er vel for risikabelt vil eg tru, ved postoppkrav blir det vel automatisk norsk moms i tillegg til pris ?

Jo overføring av penger til sverige er en enkel sak; man trenger kontonr med IBAN + mottakerbankens swift-adresse. Jeg har selv overtført til sverige og fått penger inn på konto fra island...

 

Første gangen jeg kjøpte fra sverige betalte jeg 1900.- NOK i forskudd etter å ha snakka litt med selgeren; han merka pakken som en "gave". Andre gangen tok jeg sjansen på 7500.- NOK i forskudd da selger er en proff seriøs fotograf, som har solg flere ganger via sida der. Det gikk som forventet veldig bra. Den neste merket pakken med lån for "testing av objektiv". Oppkrav går ikke da kommer moms i tillegg selv om det er brukt...

 

Takk for tips og info, skal følge med på bruktmarkedet til "søta bror" fremover.

Lenke til kommentar

Ikke brukererfaring, men noen er sikkert nysgjerrig på denne Pentax Lens: Primes - Pentax 55mm f/1,4SDM SMC DA*.

"Conclusion

There isn't much to add that we haven't already covered: excellent results for sharpness, great resistance to CA, little to no corner shading or distortion. Quick and silent autofocus; rounded aperture blades; and to top it all off, a great lens hood that you probably won't even need given the lens' shrouded design. Pentax has produced a fantastic lens with the 55mm ƒ/1.4 DA*, however the only sticking point could be its high price point: at over $700, it's one of the most expensive 50mm-style lenses of any manufacturer. Based on our test results however, you definitely get your money's worth."

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...