Gå til innhold

Problem med BIOS/Prosessor


Osiric

Anbefalte innlegg

Hei. Har akkurat fått meg AMD Athlon 6400+. Jeg har et k9n sli Platinum hovedkort. Jeg fikk prosessoren på plass, men nå når jeg slår på maskinen kommer det med en gang opp "The processor installed in your system are of unknown revision".

 

Har søkt litt på internettet og i følge noen forums står det at jeg må oppdatere bios (flashe den). Problemet er at jeg ikke får til å gjøre dette. Har prøvd å lage en iso med de nødvendige oppdateringene og deretter adde en boot-image, og deretter brenne det på denne DVD-RW (4.7gb)-plata jeg hadde liggende. Når jeg satte den i fungerte det ikke, ingenting skjedde i det hele tatt, har prøvd flere metoder.

 

Senere idag prøvde jeg å koble til en diskettstasjon sånn at jeg kunne flashe biosen med den, men det fungerte såklart ikke, da fikk jeg opp "Primary Master Drive - ATAPI incompatible. Jeg prøvde faktisk to forskjellige diskettstasjoner, men til ingen nytte.

 

Så tenker dere såklart at jeg må inn i BIOS for å enable ett eller annet, men der er det enda et problem; jeg kommer ikke engang inn i BIOS. Uansett om jeg lar det gå av seg selv, eller om jeg trykker delete, så kommer jeg til den samme siden som sier (unknown revision). Jeg har også prøvd å ta ut batteriet til BIOS'en og satt den inn igjen, men det hjalp lite.

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Må jeg kjøpe nytt hovedkort? Tenkte å bestille Asus M3A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner bare med du er klar over at hvis du har bytta fra en eldre AM2-cpu, så kan du bruke den gamle til å flashe med? Hva med å låne en?

 

Ser ihvertfall ut til at det er veien å gå. Fordi kortet støtter 'Athlon 64 x2 6400+ (F3, 125W) sample' siden Version 1.A som er siste BIOS.

 

Mht. Asus M3A (AM2+), 6400+ vil funke, men ikke bra nok. Dvs. flere av spesifikasjonene som gjelder ytelse o.a. vil ikke komme til sin rett uten en Phenom CPU. (HyperTransport 3.0, Native DDR2 1066 Support, PCIe 2.0 support m.m.) Ser ut som du har havnet mellom barken og veden, dessverre.

 

Hvis du ikke får tak i en gammel AM2 cpu, så blir det vel en avveining om det lønner seg å satse på M3A nå og evt. en CPU oppgradering seinere. Eller om det lønner seg å kjøpe en billig Sempron

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at den gamle prosessorn som jeg bytta ut ikke fungerer lengre, har vel greid å ødelegge den. Og 6400+ er en grei prosessor med tanke på at jeg bruker den til spilling, og ikke mye multitasking. Jeg kjøpte bare denne nå fordi jeg trengte en grei prosessor til at Age of Connan kommer ut, og gidder ikke å gå over til Intel sine quad-prosessorer.

 

Uansett så har jeg bestilt M3A nå og tror jeg skal greie å fikse dette :)

Lenke til kommentar

Kanskje det vil hjelpe å ta ut midlertidig den ene 2GB rambrikken også :hmm:

 

Forøvrig synes jeg det virker rart om floppystasjon skulle være disablet by default i BIOS. Er vel en god stund til ennå før det blir standard?

 

edit; vær obs på å bruke kun kontakten på enden av floppy-kabelen (etter "vrien") og den røde stripen på flatkabel skal vende innover mot midten av diskettstasjon.

post-10740-1207914467_thumb.jpg

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...