Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

 

Jeg prøver å skrive et program som skal simulere Conway's game of life og plotte dette via pgplot. Jeg har skrevet programmet i c++ med blitz++ og installert pgplot (som forøvrig først og fremst for fortran og c). Jeg vet ganske lite om c++ som språk uten om å bruke det til å skrive små regnebaserte programmer og jeg kan heller ikke særlig mye om kompilering og denslags.

 

Jeg har uansett skrevet programmet og inkludert cpgplot.h. Når jeg prøver å kompilere (slik jeg pleier å gjøre uten pgplot) skjer følgende:

 

$ c++ -O3 -o test.o test.cpp

/tmp/ccsFZtYb.o: In function `main':

test.cpp:(.text+0x2706): undefined reference to `cpgopen'

test.cpp:(.text+0x2734): undefined reference to `cpgenv'

collect2: ld returned 1 exit status

Noen gode ideer for hva som går galt? Jeg har prøvd med options som "-lcpgplot", men det hjelper ikke stort.

Jeg har lagt ved hele fila som test.txt (.cpp) og et bilbliotek lib.txt (.hpp) (ettersom jeg ikke får lov til å legge ved .cpp-/hpp-filer av en eller annen grunn).

Info om pgplot og dets funksjoner kan leses her.

Alle kommentarer settes pris på. :)

test.txt

lib.txt

Endret av simes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Finn ut hvilke lib som pgplot installerer.

2) Sjekk om lib ender med .so/.a... Hvis det ender med .so.VERSJON, så må du lage en symlink til .so

3) Pass på at du har med katalogen der libfilen ligger i som -Lpath-til-lib

 

Litt OT: De første gangene du lager et program, kan det være lurt å droppe optimaliseringer, da noen optimaliseringsrutiner hos kompilatoren kan introdusere diverse uønska features.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...