Gå til innhold

CDON bryter forbrukerkjøpsloven §30


Gjest Slettet+12983741234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+12983741234

Kjære forum,

jeg kjøpte en telefon fra CDON i desember.

Inngående og utgående samtaler, samt meldinger virker de første minuttene telefonen er slått på, men ellers er telefonen ubrukelig.

Jeg kontaktet CDON som sendte en ferdig frankert konvolutt adressert til reperatørverkstedet de benytter.

Deretter ble telefonen sendt.

Etter en uke purret jeg på CDON, og spurte om jeg kunne få en lånetelefon.

De skrev de at de ikke hadde.

 

Med søkefunksjonen i forumet fant jeg følgende:

FAQ rundt feil på telefoner og dine rettigheter

Som sier blant annet: Har jeg krav på et låneprodukt?

 

 

Forbrukerkjøpsloven §30

Ja, som det står i §30 ovenfor har du krav på et låneprodukt dersom telefonen er over 7 dager på verksted. Det er veldig sjelden en reperasjon går såpass kjapt og det vet forhandlerne. Ofte får du tilbud om en lånetelefon på stedet. Men forhandleren kan faktisk også avvise forespørselen om lånetelefon hvis alle er utlåne f.eks. Det kan da ses på som en urimelig kostnad å måtte ta en ny telefon og selge den med tap i etterkant.

 

 

Jeg har også sett på Oversikt over gjeldende lovverk., Åpent kjøp, angrerett, forbrukerkjøpsloven etc.

 

Videre fant jeg følgende artikkel fra Amobil.no:

Ventet 15 uker på reparasjon

Hvor det står følgende:

(Produktsjef for hjemmeelektronikk hos CDON, Fredrik Svensson)

... tilbakeviser at CDON ikke har lånetelefoner, men påpeker at få kunder er interessert i dette, på grunn av prosedyrene for å få slike telefoner.

 

Jeg sendte derfor en forespørsel tilbake til CDON og spurte om jeg kunne få kontakt med Fredrik Svensson. Som svar fikk jeg at han ikke lengre jobber i CDON, og at CDON aldri har hatt lånetelefoner.

 

Spørsmålet mitt blir derfor om dette er brudd på forbrukerkjøpsloven §30, og om jeg burde benytte kredittkjøpsloven ved å rette krav om heving direkte til kortselskapet som håndterte transaksjonen.

Kredittkjøpsloven - dine rettigheter som hentet fra Forbrukerportalen, sier: Krav mot annen kredittyter enn selger

 

Hvis kredittyteren er en annen enn selgeren, kan du velge å rette dine krav til ham. Kravet til kredittyteren kan du komme med samtidig eller rett etter at det viser seg at selger ikke aksepterer kravet. Denne rettigheten er særlig praktisk dersom det viser seg at selger mangler vilje eller evne til å oppfylle sine forpliktelser. Retten gjelder for alle forbrukerkredittkjøp av varer og tjenester. Grunnlaget for kravet ditt må ha sammenheng med kjøpet, for eksempel kontraktsbrudd (mangel eller forsinkelse), ugyldig avtale eller angrerett.

 

 

 

Setter stor pris på all tilbakemelding.

Endret av Slettet+12983741234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nettbutikker, som ikke låner ut lånegjenstander, påberoper seg at det er en vesentlig kostnad for dem å låne ut telefoner. For dem koster det penger å sende telefoner fram og tilbake i posten ++.

 

dessverre så er ikke "vesentlig kostnad" definert i loven og det har heller ikke kommet noen dommer på det. Er dessverre ikke så mye å gjøre enn å kalle det for dårlig service :(

Lenke til kommentar

Dersom det går for lang tid uten lånetelefon kan du be om å få kjøpet hevet. Dette ville kanskje være greiest for deg? De kan ihvertfall ikke skylde på at de er en nettbutikk mht. lånetelefoner. Det er et krav uansett at servicen skal være utført innen rimelig tid. Dersom det går over to uker er "rimelig tid" å anse som overtrått. Ihvertfall dersom det går tre uker.

 

Har det gått 3 måneder så skal du kreve å få heve kjøpet!

Lenke til kommentar
Det er et krav uansett at servicen skal være utført innen rimelig tid. Dersom det går over to uker er "rimelig tid" å anse som overtrått. Ihvertfall dersom det går tre uker.

 

Hva som er "rimelig tid" er ikke fastslått. Det står kun rimelig tid i forbrukerkjøpsloven. I butikken jeg jobber har vi 21 virkedager som rimelig tid.

Verkstedet vi bruker til service på mobiltelefoner får inn mellom 2 og 3 tusen telefoner hver eneste ukedag, og det tilhører skjeldenhetene at service tar 2 uker dessverre.

Lenke til kommentar
Verkstedet vi bruker til service på mobiltelefoner får inn mellom 2 og 3 tusen telefoner hver eneste ukedag,

 

Det må stå dårlig til med telefonkvaliteten her, når dette ene verkstedet alene får inn ca 65.000 telefoner hver måned til reparasjon....

 

Dette burde forresten de videregånede skolene bli gjort oppmerksom på, slik at elevene blir klar over dette "gyldene yrkesvalget" Det må jo være et enormt behov for mobiltelefonreparatører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...