Gå til innhold

vil ha 2 12v vifter til å gå ca 10min vær time?hvordan?


Anbefalte innlegg

har 2stk 12v vifter som jeg vil ha til å gå vær time i noen min,hvordan kan jeg gjøre dette?

 

nå har jeg ordnet strømforsyning,men trenger et styresystem.

kan man få kjøpt 12volts tidsreler? hvor i såfall?

jeg vil også kunne styre hastigheten,er det mulig med et potensiometer av noe slag eller fås disse kun i 5 volt?

akkurat nå prøvde jeg trafo til 12v spotlamper og en dimmer,måtte bare se om det fungerte,men dette virket ikke optimalt.vifta går ikke noe særlig bra på full hastighet..går ut i fra det har noe med at trafoen gir ut vekselspenning og vifta skal ha likespenning

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132
har 2 12v vifter som jeg vil ha til å gå vær time i noen min,hvordan kan jeg gjøre dette?

nå har jeg ordnet strømforsyning,men trenger et styresystem. kan man få kjøpt 12volts tidsreler? hvor i såfall?jeg vil også kunne styre hastigheten? er det mulig med et potensiometer av noe slag eller fås disse kun i 5 volt?

akkurat nå prøvde jeg trafo til 12v spotlamper og en dimmer,måtte bare se om det fungerte,men dette virket ikke optimalt.vifta går ikke noe særlig bra på full hastighet..går ut i fra det har noe med at trafoen gir ut vekselspenning og vifta skal ha likespenning

 

Hei.

 

Reeler kan du få kjøpt hos elfa. Berre søk på releer. Er ikkje sikker på om desse kan brukast til å regulere spenninga, men du kan lage ein krets før eller etter releet som styrer spenninga. Dette kan du gjere med eit potensiometer ja, ved hjelp av spenningsdeling.

 

:)

Lenke til kommentar

så var det valg av riktig potensiometer.. Panelpotentiometer typ RA30Y var vel det kraftigste jeg fant på 2.5w http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6429.htm. men regna ut at bare den ene vifta trekker 36 watt .12 volt 3 amp.

trekker virkelig en 120mm x 120mm pc vifte 3 amp? står nå ivertfall det på vifta.

men dette potensiometeret regulerer vel spenninga til vifta eller tar jeg feil nå?

må den kansje kjøres utenom hovedstrømmen på en eller annen måte?

 

edit: når jeg tenker meg om regulerer den ikke spenninga men gir mer eller mindre montstand,slik at vifta får mer eller mindre spenning?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

den jeg har trekke ivertfall 3 amp,børsteløs motor å greier i vifta.om jeg tar den direkte på 12volt letter den nesten opp fra bakken..

men ingen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? fant noen tidreler til 12v på elfa

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2011169.htm. disse er kansje mulig å bruke?

men hva kan jeg regulere vifta med?

du sier man ikke kan bruke potmeter alene,hva mer trenger jeg?

Lenke til kommentar

Du har altså ei Deltavifte altså.

Får å få til dette så anbefaler jeg at du skaffer deg ei justerbar DC strømforsyning.

En mascot 8421 er justerbar fra 6 til 15V DC og tåler denne vifta.

Når det er gjort kan du jo begynne å tukle med releer og timere får å få viftene til å gå slik du ønsker.

Bare vær obs på at Delta vifta gir fra seg en ekkel hylelyd når den går på lave turtall.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som adresselinjelinkene i ELFA er representative for hva som vises, det som dukker opp med den linken der er "Tidrelä, multifunktion, för DIN-skenesockel Fabr Omron"

Det kan uansett ikke brukes, gir kun opptil 10min på/ 10min av.

 

Du tenkte vel på disse her, under Byggsatser/Moduler/Energistyrning:

"Timer 1 sek – 3 min, gångtid - paus Fabr Cebek"

"Timer 20 min – 2,5 h, gångtid - paus Fabr Cebek"

De er like bortsett fra et par komponentverdier.

Begge må modifiseres for å få passende tidsområder; dvs. bytte et par kondensatorer. Reléet er på bare 5A og må omsider byttes ut til et krafigere, men det holder nok en god stund.

 

Fant ikke noen ferdig reguleringskrets hos ELFA. Du må nok bruke en såkalt PWM regulator til såpass kraftige vifter for å unngå mye varmetap. Et pot alene holder kanskje til 0,3A men ikke til 6A.

Kan du bygge enkle kretser på Veroboard etter et skjema eller er du avhengig av ferdige moduler?

Lenke til kommentar
Det virker ikke som adresselinjelinkene i ELFA er representative for hva som vises, det som dukker opp med den linken der er "Tidrelä, multifunktion, för DIN-skenesockel Fabr Omron"

Det kan uansett ikke brukes, gir kun opptil 10min på/ 10min av.

 

Du tenkte vel på disse her, under Byggsatser/Moduler/Energistyrning:

"Timer 1 sek – 3 min, gångtid - paus Fabr Cebek"

"Timer 20 min – 2,5 h, gångtid - paus Fabr Cebek"

De er like bortsett fra et par komponentverdier.

Begge må modifiseres for å få passende tidsområder; dvs. bytte et par kondensatorer. Reléet er på bare 5A og må omsider byttes ut til et krafigere, men det holder nok en god stund.

 

Fant ikke noen ferdig reguleringskrets hos ELFA. Du må nok bruke en såkalt PWM regulator til såpass kraftige vifter for å unngå mye varmetap. Et pot alene holder kanskje til 0,3A men ikke til 6A.

Kan du bygge enkle kretser på Veroboard etter et skjema eller er du avhengig av ferdige moduler?

det må da fungere på et vis.

jeg har etset printkort tidligere.tegnet med en spesiel penn\tusj lagt dem i et spesilt stoff.er mange år siden så kan ikke helt huske.. men så lenge jeg har tegninger foran meg vil det nok ikke være noe problem.

det er jo fullt mulig å kjøpe vifter med mindre effekt også,men målene på vifta må være 120x120.jeg hadde aldri kunnet kjøre deltavifta på full fart uansett.høres ut som et helikopter når den går for fullt.

 

vil egentlig også ha styringsystemet og trafoen i så liten boks som mulig. så en mascot 8421 vil vel da være litt i veien på en måte. men om det ikke er noen annen mulighet må jeg nok gå for denne.

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

Da kan du jo bygge en krets som f.eks. denne her:

http://ourworld.compuserve.com/homepages/B....htm#dimmer.gif

Bytt bare ut 2N3055 transistoren med en MOSFET, f.eks. BUZ11 e.l.

Da trenger heller ikke basismotstanden å være på 2W, men kun 1/4W.

Dersom 200Hz frekvensen fra regulatoren lager mye lyd i vifta så kan du prøve å bytte ut 0.1uF kondensatoren med en på 0.47uF som da vil gi ca. 42Hz.

Sett gjerne en diode over også.

Tror du får kjøpt ferdigborrede eksperimentkretskort på ELFA, så slipper du å tegne og etse og borre.

Lenke til kommentar

Hei.

 

For regulering av viftene kan du lage en enkel PWM krets med en digital krets og noen små komponenter utenom. Samt en MOS-transistor til selve switchingen. Om viften ikke liker den høyfrekvente, pulsede spenningen, legger man inn en diode og kondensator for å glatte til likespenning igjen.

 

Hvis du ikke trenger noe nøyaktig tid i forhold til klokken, kan du også lage en enkel styrekrets for tiden med digitale kretser som lager en teller. Kan gjøre slik at den for eks. teller i ca. 50 min, kobler inn viftene i ca. 10 min og starter på nytt igjen.

 

Dette er ganske rimelige løsninger, som ikke bruker noe dyre deler.

 

Kan sikkert hoste opp eksempler på skjema i løpet av helgen om det trengs.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Ja, bedre oppskrift kan du vel knapt ønske deg!

PWM = pulsbreddemodulering. Om du slår en ovn på i ett minutt og av i det neste minuttet så får du en varmeeffekt som er halvparten av påstemplet effekt. Det samme kan man gjøre i mye raskere takt for å styre motorer etc.

Den kretsen med en 4-dobbel op-amp synes jeg er unødig komplisert. Det går å gjøre samme jobb med en enkelt op-amp, men da mister du kick-start muligheten.

Alle 12V vifter kan få problemer med å starte om du går under 5V, det gjelder ikke bare for PWM-regulerte vifter.

 

Man kan ikke glatte utgangen fra en PWM regulator med kun en kondensator (og en diode vil ikke spille noen rolle da).. Det vil fjerne funksjonen til regulatoren, hvis ikke kondensatoren er veldig liten da - og dermed nesten uten betydning for glatting..

Derimot kan man koble inn en diode, en spole, og en kondensator. Men man må da også øke PWM-frekvensen for å kunne holde spolen på en vettug størrelse.

Men bruk gjerne bare en diode over viften.

Lenke til kommentar

takker.da får jeg bestilt inn noen komponenter og prøve meg..hvilken burde jeg prøve meg på? når jeg nå vet hvordan jeg skal bygge selve reguleringa,hvordan skal jeg da bygge på timer? er vel kansje mulig og bygge på samme printkort.

finner nesten ikke noene av komponentene på elfa..finnes det andre nettsider jeg kan bestille?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

De er vel omtrent like enkle begge to, valget er ditt. Elfa har da alt du trenger av komponenter. Ikke se deg blind på delelister, det er funksjonen som er viktig. 555=CA555=NE555=UA555=MC1455 etc., samme med 324. IRF530 er bra og billig nok men gir deg 3W effekttap ved 6A så den må kjøles, bruk heller f.eks. IRFZ44V eller IRFZ48V som koster 2-3 kroner mer men gir kun 0,5W effekttap så du slipper kjøleribbe.

Istedenfor BD140 eller TIP 126 er det bedre å bruke en P-kanal Mosfet, f.eks. IRF4905 som gir deg kun 0,7W effekttap. Den koster imidlertid 3-4 ganger mer, dvs. 45.- kroner.

Elfa hadde jo ferdigbygd timer med relé, du kobler bare regulator & vifte inn på reléutgangen der.

Fant ikke noe åpenbart brukbart på Futurlec, bortsett fra et godt tilbud på 1W Luxeon LEDs m.m.. :)

Endret av Trosterud
Lenke til kommentar
.......

Man kan ikke glatte utgangen fra en PWM regulator med kun en kondensator (og en diode vil ikke spille noen rolle da).. Det vil fjerne funksjonen til regulatoren, hvis ikke kondensatoren er veldig liten da - og dermed nesten uten betydning for glatting..

Derimot kan man koble inn en diode, en spole, og en kondensator. Men man må da også øke PWM-frekvensen for å kunne holde spolen på en vettug størrelse.

Men bruk gjerne bare en diode over viften.

 

Selvfølgelig kan man glatte spenningen fra en PWM regulator med en diode og en kondensator.

Hvordan tror du ellers alle switcheregulatorer virker?

Bredden på de positive pulsene vil avgjøre hvor høy den likerettede spenningen blir.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Glemte å si at her er et eksempel på den pulsbredde reguleringen jeg nevnte tidligere med logiske kretser.

Hvis viftene lager støy grunnet switchefrekvensen, kan denne økes ved å minke verdien på C1.

Den er her på ca. 1kHz, som kan være ganske hørbar. Selv foretrekker jeg over 20kHz slik at det normalt ikke er hørbart.

 

Tidsstyringen er en helt annen sak.

Du kan bruke den samme IC-kretsen for å lage en klokkepuls med, og så linke sammen et par tellere for å få den tiden du trenger.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan man glatte spenningen fra en PWM regulator med en diode og en kondensator.

Hvordan tror du ellers alle switcheregulatorer virker?

Bredden på de positive pulsene vil avgjøre hvor høy den likerettede spenningen blir.

 

Niks, ikke i dette tilfellet, med en "forward" regulator.

Med (diode og) kondensator her får du kun ut toppverdien av innspenningen uansett pulsbredde.

Med diode, spole, og kondis (i nevnte rekkefølge) får du ut gjennomsnittsspenningen.

Anbefaler derfor å bruke kun diode her. Spolene i viften vil fungere som glatting i seg selv. (Akkurat som det gjøres og sies på siden du linket til.)

 

I "flyback" regulatorer bruker man derimot kun diode og kondis til glatting.

Dette fungerer da det er en (pulsbredde)bestemt "energipakke" som overføres etter hver puls.

 

Når man går opp mot 20kHz så begynner det å bli kritisk hvilke komponenter man bruker og hvordan man gjør "layouten". Anbefaler derfor en nybegynner som her å holde seg under 200Hz.

1-4kHz må vel være den mest hørbare frekvensen man kan velge..

 

Den regulatorkretsen du linket til var jo forresten veldig enkel og effektiv, likte den. Jeg ville imidlertid som sagt først prøvd å kjøre under 100Hz,dvs. gått opp til 100-220nF på C1.

Endret av Trosterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...