Gå til innhold

Informatikk eller Datateknikk


Anbefalte innlegg

That's the question.

 

Etter mye om og menn har jeg bestemt meg for hva jeg vil gjøre her i livet. Jeg vil programmere programmer.

Men, jeg har lenge tenkt å bli Dataingeniør, men etter å ha drevet litt reasearch om studiene har jeg begynt å lure på om det virkelig er det rette for meg.

 

(Alt dette er Høgskolen i Vestfold)

 

Informatikk

 

1. år: Databaser og programmering 1 og 2, Nettverk, Operativsystemer, Webteknologi, Webprogrammering

 

2. år: Algoritmer og datastrukturer, Databaser 2, Nettverk og datakommunikasjon (DA3-fag), Objektorientert systemutvikling 1 og 2, Programmering under .NET-rammeverket

 

3. år: Bacheloroppgave, Mobile applikasjoner, Realisering av software patterns, Optimering, Valgfag

 

 

Ingeniør i Datateknikk

1. år: Nyskaping, datateknikk, objektorientert programmering, digitalteknikk, elektrisitetslære, kjemi og miljø, matematikk og fysikk.

 

2. år: Datastruktur og algoritmer, database, brukergrensesnitt, mikrokontrollere, operativsystemer, statistikk, bedriftsøkonomi, matematikk B.

 

3. år: Nettverk og kommunikasjon, systemutvikling, grafisk databehandling, nettverk operativsystemer, valgfag, hovedprosjekt.

 

Altså, jeg er ikke interesert i å lodde microchipper. Jeg liker å jobbe med software, og bare software.

Så, hvor burde jeg gå? Burde jeg ta Datateknikk, fordi det er bedre å gå ingeniør linjen? Eller burde jeg gå informatikk, og fordype meg i programmering?

 

På egenhånd har jeg lært java, så jeg kan allerede en god del programmering.

Fint om noen fra begge studiene kunne komme med inspill (hvis noen leser dette da..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vurderer også å søke på informatikk uio, ut ifra de informatikk programmene på uio så virker mest den som er bare informatikk best for meg ut ifra det jeg har lest og er interessert i.

 

hvor mye datakunnskap forventes det at man kan? forventes det at man har basis programmeringskunnskaper?

 

kan ikke noe programmering :p men har tenkt å lære meg noe uansett i sommer.

Lenke til kommentar

Om det er programvare man i hovedsak er interessert i vil jeg anbefale informatikk.

 

Datateknikk er både programvare og maskinvare, men datateknikk fokuserer mer på nyutvikling og innovasjon av alt som kan styres med datamaskiner, alt fra roboter som bygger biler til datasentraler uti Nordsjøen til bærbare musikkspillere. Datateknikk legger altså fokuset bredere enn informatikk siden man trenger kunnskap om både programmering, kretser, mikrokontrollere, fysikk/mekanikk, osv., på de områdene datateknikk er tenkt å utfylle.

 

Informatikk derimot fokuserer mer på å lage programvare i hovedsak for datamaskiner, servere og integrerte systemer. Her lærer man ikke om fysikk, mekanikk, kjemi, og om man kommer borti elektronikk, kretser, mikrokontrollere så er dette nok bare mer overfladisk i forhold til datateknikk.

 

PS. Har ingen personlig erfaring med noen av linjene.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at Informatikk spisser deg mer mot utvikling og problemløsing. Det kan være både en fordel og en ulempe. Det er bra å ta med seg så mye erfaring og mønstre som mulig på vei fra skolen. Du står bedre rustet til å møte problemer og løse disse under utviklingen. Ulempen er at du går veldig spisst ut. Du lærer å løse et problem ut fra et progmatisk synspunkt. Det sitter mange geniale programmerer der ute som ikke klarer å lage brukbare programmer fordi de ikke kan nok om resten av verdenen til å løse problemet ut fra brukernes synspunkt. Den progmatiske løsningen kan være så genial den bare vil hvis programmet ikke klarer å formidle dette godt nok til brukerne ut fra deres forutsetninger.

 

Jeg har en teknisk utdannelse, og synet mitt farges nok litt av det. Skulle jeg valgt igjen ville jeg gjort det samme. Jeg mener man skal starte med bredde for å få litt fortåelse av andre deler av IT. Man kommer garantert til å få igjen for et tverrfaglig tankesett i grunnen når man dykker med i dybden. For min del valgte jeg å gjøre noe annet enn å programmere, selv om det var der jeg fikk de beste karakterene - både på prøver og i reelle prosjekter. Min erfaring med programmering har hjulpet meg en masse i den grenen jeg nå fokuserer - drift. Jeg har ikke skrevet en kodesnutt i et høynivåspråk på flere år, men kommer stadig opp i situasjoner hvor forståelse for bl.a. programmering gir meg en vesentlig støtte i å løse utfordringer. Jeg er sikker på at en programmerer vil ha samme nytte.

 

PS, jeg var også bombesikker påa t programmering var mitt felt da jeg begynte på skolen. Ikke lås deg for mye til ett felt før du ser hvilken bredde en IT-utdannelse kan gi deg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg går Informatikk på UIO. Systemutvikling, altså et masterløp.

 

Det kreves ikke noe datakunnskap utenom det vanlige. Programmeringsdelen begynner helt fra skratch, altså hvordan kompilere og skrive enkle ting ut på skjermen. _litt_ generelle kunnskaper er lurt, men det regner jeg med at du har.

 

Man kan også velge om man vil bruke Linux/Windows. Er to "leirer" så og si.

Lenke til kommentar

Benbjo: Lærer dere skikkelig utskrift ol bruk av IO-stasj, eller brukes bare EasyIO-greiene enda? :)

 

Trådstarter: Ønsker du å programmere bør du klart ta den linjen som gir deg mest studiepoeng med programmering eller relaterte fag. (Siden jeg utdannes ved samme sted som enden holder jeg en knapp på at praktiske fag gjør seg mer enn "unyttig" teori)

Lenke til kommentar
(Siden jeg utdannes ved samme sted som enden holder jeg en knapp på at praktiske fag gjør seg mer enn "unyttig" teori)

Det er faktisk en grunn til at man lærer mye teori på Ifi ved UiO. Evner man ikke å se den grunnen så virker det kanskje håpløst kjedelig. Man merker faktisk en forskjell i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
(Siden jeg utdannes ved samme sted som enden holder jeg en knapp på at praktiske fag gjør seg mer enn "unyttig" teori)

Det er faktisk en grunn til at man lærer mye teori på Ifi ved UiO. Evner man ikke å se den grunnen så virker det kanskje håpløst kjedelig. Man merker faktisk en forskjell i arbeidslivet.

Ja, teoretikere roter seg bort i teorien. Praktikere er flinkere til å sette seg inn i praktiske problemstillinger.

 

Jeg er forsåvidt enig i at det er viktig å ha teorien på plass, men har erfart at det ikke er så mange som evner å tenke praktisk når de kommer fre en teoritung utdannelse. De som derimot gjør det er blant de dyktigste jeg har jobbet med. Dessverre er de i mindretall.

Lenke til kommentar
Ja, teoretikere roter seg bort i teorien. Praktikere er flinkere til å sette seg inn i praktiske problemstillinger.

 

Jeg er forsåvidt enig i at det er viktig å ha teorien på plass, men har erfart at det ikke er så mange som evner å tenke praktisk når de kommer fre en teoritung utdannelse. De som derimot gjør det er blant de dyktigste jeg har jobbet med. Dessverre er de i mindretall.

Du må ha jobbet med TOTALT feil type mennesker :) Min erfaring er at de med lang teoretisk utdannelse er de dyktigste i praktisk; de evner å se andre muligheter og de har den teoretiske bakgrunnen til å forstå hvordan sette det til livs.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg ikke bare trekker mine konklusjoner på utviklere. Jeg jobber langt mer praktisk med drift, men er også innom teoritunge mennesker på denne siden, så vel som utviklere og programvareleverandører. Jeg mener likevel jeg kan trekke klare paraleller til utvikling, da jeg selv spesialiserte meg innen utvikling før jeg "så lyset" (pun intended).

Lenke til kommentar

Informatikk hvis du kun vil jobbe med software. Merk at en universitetsutdanning gir deg mye fritid og fleksibilitet, derfor må man ta tak og programmere mye i fritiden i tillegg. Høyskole så har du mer eller mindre klasseromstimer typ VGS har jeg inntrykk av.

 

Velg det du synes virker best. :)

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Stemmer det. Universitet er det mye selvdisiplin (pluss ex. phil og ex. fac). Høyskole har mye klasseromsundervisning uten ex. phil og ex. fac.

 

Jeg er snart ferdig med min Master/Siv.ing Datateknikk og jeg kan ikke si at det har vært noe særlig mye elektronikk. Eneste var et fag i 1. som tok for seg hvordan datamaskinen fungerte på grunnleggende nivå (binære tall, transistorer osv). Selvsagt har det vært mye matematikk og litt fysikk og kjemi, men det er ting som hører til alle ingeniørutdanninger.

 

Du må også sjekke om studiet gir deg en "ekte" ingeniørgrad. Det er forskjell på Master og Sivilingeniør og Bachelor og Ingeniør. Master og Bachelor har ikke _så_ store krav som Siv.ing og Ingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk påstå at det spiller faktisk ingen rolle hvilken utdannelse av de to du ender opp med å ta, da sluttresultatet er stort sett det samme. Det er omtrentlig likt omfang på innholdet i IT-fagene, og den største forskjellen kommer rundt den bredden man får på de forskjellige studieretningene.

 

Når du kommer ut i arbeidslivet så kan du i stor grad selv velge hva du vil spesialisere deg innenfor, og da spiller ikke utdannelsen en så stor rolle lenger. Du vil kunne programmere som både dataingeniør og informatiker. Det er mulig du enklere får jobb som programmerer med en dataingeniørutdannelse, da arbeidsgivere ofte har en oppfatning av ingeniører som bedre tilrettelagt for en programmeringshverdag - pluss at det matematiske grunnlaget en får som dataingeniør er bedre enn IT.

 

Nå er det heller intet som heter "sivilingeniør" i norge lengre - etter 2002 (kvalitetsreformen) så er alt sammen "Master of Science": det er tittelen man får på vitnemålet (med unntak av NTNU, som fortsatt også fører på sivilingeniør i tillegg til den nye tittelen). Sivilingeniør var tidligere en beskyttet tittel, men er det ikke nå lengre. Ingeniør var ikke en beskyttet tittel, men er likevel nå erstattet med en bachelor-tittel. Så man kan per kvalitetsreformen i dag ikke utdanne seg som ingeniør eller sivilingeniør, man blir bachelor eller master.

 

 

Når det gjelger praksis vs teori: det er ulemper og fordeler ved begge. For en teoretiker trengs det en større innkjøringsperiode i spesifikke vertkøy, men til gjengjeld har teoretikeren større bakgrunn for å kunne være fleksibel, og er "plattformagnostisk" - det er ikke verktøyet eller språket som er viktig, det er metoden for å komme frem til en løsning som er viktig. Verktøyet er bare hjelpemiddelet for å løse et problem. På den andre side så er en praktiker rask å sette i drift, men kan vise seg å være vanskeligere å introdusere nye metoder og verktøy enn hva praktikeren er vant med.

Lenke til kommentar
Jeg ser at Informatikk har mye lavere grense normalt for å komme inn. Siden så mange dropper ut av Datateknikk den første tiden, vil det være mulig å hoppe over fra Informatikk til Datateknikk med de rette tilleggsfagene?

 

Svarer til meg selv her :p Snakket med en studentkontakt, og det er mulig å bytte over, så lenge man har de rette fagene. Regner med at det holder å velge matte og fysikk til informatikk. Da kan man bytte med en av de som dropper ut av Datateknikk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...