Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oldschool VW Golf GTI


crea

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldingene! Det settes pris på! :blush:

 

Fikk jo plutselig tak i en gammel poletta. Var faktisk freebie, og ingenting er jo bedre enn ting som er gratis! Eneste som jeg måtte koste på meg var noen nye hjul, da gummien på den forrige var rett og slett smuldra vekk. Og tro meg er ikke bare bare å få tak 12" dekk. Men jeg fant heldigvis til slutt en suzuki med 12" hjul. Og en kompis har dekkomleggingsmaskin, så da fikk jeg den med meg hjem til slutt. Her er polettaen, og delepolettan som jeg tilfeldigvis fant i nabolaget. Fin hvis man kjører rat-look som en kompis sa :p

polettaer.jpg

 

Så begynte tankene å surre.. Hmm.. Hvordan kan jeg få vogna og bilen til å stå i stil? Man må jo ihvertfall ha like felger! Så jeg fikk kjøpt disse to til en hyggelig pris. Litt mindre kant på 6" :)

118mk1.jpg

 

Siden jeg hadde tenkt å kaste meg på oldskewl stilen, så var det en ting på bilen som plaga meg. Og det var baklyktene.. De som kjenner til golf 1 vet at de gode gamle hadde små baklykter, mens de nyere har de store. Jeg hadde de store. Så fikk jeg tak i swallowtail bakplater. Swallowtail kom kun på den aller første modellen av golf.

108mk1.jpg

 

Hadde vært grisekult å fått det på plass. Men som dere ser så er det bare et lite stykke han har skåret ut, så de var egentlig ubrukelige. Jeg har ikke så peil på karosseri at jeg klarer å bygge opp resten på frihånd. Så jeg dro og skjærte ut en "vanlig" bakplate med små lykter. Her har jeg sandblåst det jeg fant av rust (noe som det var en del av :/) Nederste bildet så er den prøvemontert så får dere et inntrykk ihvertfall.

110mk1.jpg

119mk1.jpg

Lenke til kommentar
Campingvogn? Dette kan jo bare ikke bli feil! :D

 

Hehe.. Jeg tror det kan bli bra! :) Vogna er jo omtrent like stor som bilen. Såvidt jeg kan snu meg inne i den :p Tror vogna er 100 kg lettere enn bilen. Og bilen er jo ikke akkurat tung:

einserlft.gif

 

 

113mk1.jpg

 

Her er høyre hjulbue byttet også. Litt mye rust på denne bilen. Men det minker sakte men sikkert! Men jeg tror at neste gang så legger jeg litt mer penger i et bra karosseri. Karosseriarbeid er ikke spesielt moro ;)

111mk1.jpg

116mk1.jpg

 

Så etter å ha jobba en stund med bakplata så fant jeg ut jeg rett og slett ikke klarte å gjøre dette på egenhånd. I tillegg så tok skole/jobb/dame mye av tida. Så jeg satte det bort til en fyr som har litt mer peiling på å bytte slike ting. Noe jeg kom til angre på senere.. Men kommer til det senere. Han fikk ihvertfall ordna kanal og bakplata for meg.

120mk1.jpg

Endelig små lykter :D

121mk1.jpg

 

Nå skal bilen være temmelig rustfri. Med tanke på at jeg har byttet:

Venstre/Høyre kanal

Venstre/Høyre hjulbue

Bakplate

Frontplate

Bakluke

Ventre/Høyre forskjerm

og litt av gulvet.

 

Så ble bilen stående sånn en stund. Nå var det jo MYE sparkling og pussing som gjenstod. Men en dag så kom det plutselig en lakkerer på middag og han tok en titt og sa "Jeg kommer og henter den imorra jeg". Splitte mine bramseil. Da fikk jeg det rimelig travelt med å fikse alle småting så den var klar for å bli henta dagen etter. En zillion ting som måtte sjekkes og ordnes for å få sendt den avgårde. Men den ble henta, og et par dager etter dro jeg for å ta en titt på arbeidet :)

122mk1.jpg

123mk1.jpg

129mk1.jpg

133mk1.jpg

135mk1.jpg

136mk1.jpg

137mk1.jpg

 

Nærmer seg lakk :D

Lenke til kommentar
Oioioi! Her skjer det ting! :cool: Hvilken farge går du for?

Tja.. Skal jeg røpe det da? :p Hehe.. Ble ikke noen revolusjonerende fargevalg. Jeg har vært gjennom det meste av farger til bilen. Mange forskjellige gråfarger, sølv, panamabrun, sennepsgul, brun, lysegul, orange, rød, mørkerød. Noe av det vanskeligste er igrunn å bestemme seg for en farge. Men jeg endte opp med hvit. Men ble ikke den orginale hvitfargen. Men hvit metallic :) Det er jo litt in fortsatt, og er i tillegg mye enklere å fikse litt på selv. Samtidig så tror jeg at det blir litt kult med kontrasten med de svarte senterne på hjula og diverse andre svarte detaljer. Også er jo campingvogna hvit da. Dere har kanskje lyst på et lite teaser bilde?

 

 

128mk1.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei, da kommer noen bilder av bilen og lakken. Er dessverre en skikkelig kjip nyhet.. men den kan vi ta til slutt. Her er ihvertfall bilen nylakkert og fin fra lakkereren:

 

140mk1.jpg

141mk1.jpg

 

Luka ble ganske fin syns jeg :)

142mk1.jpg

143mk1.jpg

144mk1.jpg

145mk1.jpg

146mk1.jpg

148mk1.jpg

149mk1.jpg

 

Så til det kjipe... :(

Som jeg har nevnt før i posten her så satte jeg bort den siste kanalen og bakplata til en annen fyr.. Men det som viste seg nå er at døra ikke passer! Kanalen er sveisa for langt opp kan det se ut som.. Jævla nedtur. Jeg tenkte aldri på å sjekke om den faktisk passa. Han har jo holdt på med dette i mange år han kisen liksom.. så jess. Nå som jeg er i full jobb+dame. Så blir det lite tid til å få fiksa dette selv. Så venter på at en annen fyr skal ordne det for meg.. men det suger jo mildt sagt masse :(

Lenke til kommentar
Aww.. utrolig synd. :( Hva skjer nå da?

 

Ja, det var skikkelig deprimerende og ikke minst demotiverende. Hadde lyst til å legge meg ned å grine :cry: Jeg skal prøve å montere så mye som mulig. Har fått tak i splitter nytt svart taktrekk fra usa som skal inn. Bare det er vel en liten ufordring. Alt på førersiden, og bak kan jo også monteres. Så håper jeg bare at han har mulighet til å ta kanalen snart. Er bare delen i døråpningen som må byttes + tilpassing da. Heldigvis så får jeg lakken billig (mulig gratis). Men egentlig skulle bilen være ferdig nå.

 

Jeg håper litt montering gir fart på humøret igjen.

Endret av crea
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Leit å høre angående kanalen. Men du skal ha det at dette prosjektet har virkelig godt fremover, så jeg satser på at du fortsetter videre! ;)

 

VACN Treff på Rudskogen i midten/slutten av August. Du rekker den;)

Ja, jeg kommer til å fortsette. Har hørt litt rundt om folk som kan ta kanalen. Men er som regel ganske dyrt. Men, det skal nok ordne seg! :)

 

Nå holder jeg på med taktrekket. Fikk jo kjøpt et splitter nytt taktrekk som har liggi på lager siden the 80's engang. Noen som vet hva slags lim man skal bruke på det? Er noe skai lignende stoff.

Lenke til kommentar

Hehe.. Ja, jeg hadde veldig lyst på panamabrun og beige en lang lang stund. Men så fant jeg ut at jeg gikk for hvit siden det er lettere å vedlikeholde + at motorrommet var hvitt osv. Pluss at jeg syns hvit er grisegromt da ;) Men jeg er enig i at 70-talls stuk er skikkelig gromt! Sånn som dette ville jeg lenge at den skulle se ut:

 

dubmod1.jpg

 

Skal jobbe med taket nå, men syns det er stress. Men den skal nok bli ferdig til slutt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan jeg spørre hvor mye du sånn omtrent har brukt på bilen hittil?

 

Hehe.. tja.. for å være helt ærlig så har jeg ikke peiling. Det meste har nok gått til verktøy som jeg ikke har hatt fra før. Man kan ikke telle kroner når det er en hobby vet du :) Men skal jeg tippe på hvor mye jeg har brukt på deler og selve bilen (ikke verktøy). Så er det muligens rundt 20-30 000. Da kosta selve bilen 2000 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...