Gå til innhold

Rimelig scanner for gamle store s/v negativer


Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en del gamle negativer, det meste i s/h, men noen i farger.

Størrelsen på negativene er (på hukommelse) ca. 10x6cm for sv/h og ca. 6x6cm for farge.

Finnes det rimelige flatbed scannere som klarer dette i en kvalitet passende for det private fotoalbumet? Er det noen med erfaring som vil komme med en anbefaling, helst under 2000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har arvet en del gamle negativer, det meste i s/h, men noen i farger.

Størrelsen på negativene er (på hukommelse) ca. 10x6cm for sv/h og ca. 6x6cm for farge.

Finnes det rimelige flatbed scannere som klarer dette i en kvalitet passende for det private fotoalbumet? Er det noen med erfaring som vil komme med en anbefaling, helst under 2000?

Har ikke noen personlig erfaring ennå, men har kikket litt på Flickr, og hva folk har fått til med scannere der.

 

Canon har CanoScan 8600F og 8800F, som er nokså rimelige scannere med godkjent ytelse. Ellers har Epson sin V500 og 4490, begge yter bra, men er litt dyrere. Mellomformat er faktisk ganske takknemlig å scanne, bortsett fra at det lett blir støv på det. Det vil gjelde uansett merke på scannere. Derfor er det ikke like kritisk, men skal du skanne 135-negativer også, vil valg av scanner fort bli mer avgjørende - det er ikke alle som er like gode på små negativer.

Lenke til kommentar
Jeg har arvet en del gamle negativer, det meste i s/h, men noen i farger.

Størrelsen på negativene er (på hukommelse) ca. 10x6cm for sv/h og ca. 6x6cm for farge.

Finnes det rimelige flatbed scannere som klarer dette i en kvalitet passende for det private fotoalbumet? Er det noen med erfaring som vil komme med en anbefaling, helst under 2000?

Har ikke noen personlig erfaring ennå, men har kikket litt på Flickr, og hva folk har fått til med scannere der.

 

Canon har CanoScan 8600F og 8800F, som er nokså rimelige scannere med godkjent ytelse. Ellers har Epson sin V500 og 4490, begge yter bra, men er litt dyrere. Mellomformat er faktisk ganske takknemlig å scanne, bortsett fra at det lett blir støv på det. Det vil gjelde uansett merke på scannere. Derfor er det ikke like kritisk, men skal du skanne 135-negativer også, vil valg av scanner fort bli mer avgjørende - det er ikke alle som er like gode på små negativer.

Takk for svar! Er det noen som vet om jeg kan legge negativet rett på glassplaten som en papirkopi, eller om det er noen som har pønsket ut noen teknikker som gir bedre resultat? Ved scanning av negativer blir jo negativet gjennomlyst i motsetning til papirkopier. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Takk for svar! Er det noen som vet om jeg kan legge negativet rett på glassplaten som en papirkopi, eller om det er noen som har pønsket ut noen teknikker som gir bedre resultat? Ved scanning av negativer blir jo negativet gjennomlyst i motsetning til papirkopier. Noen innspill?
Til scannerne som er nevnt (som er beregnet på å scanne negativer også) følger det med rammer du setter negativet i.
Lenke til kommentar
For å si det enkelt; Lyskilden ligger i lokket eller i eget adapter som gjennomlyser negativet.

 

Jeg har sett litt på CanoScan 8800F her

og det ser ut til å være et greit valg for meg. Det følger også med ramme til mellomformat, men hvordan scanner jeg inn større negativer. Går det å legge disse rett på glassplaten?

Lenke til kommentar

Ut fra brosjyren til Canon, ser det som det er rammer bare for 6x6. LiD scannerne har lysadapter bare for 35mm film.

Canon hadde før en scanner som het 9900F.

Jeg har denne. Den kan scanne negativer opp til A4 format, da den har lysflate i hele lokket.

Og matriser for 6x6, 6x9, 4x5", 12x17cm.

Se etter en Canon 9900F på bruktmarkedet.

Se en del bilder fra analogt her

http://www.jkklstudio.com/01photo/08_oldphoto/oldphoto.html

Lenke til kommentar
Ut fra brosjyren til Canon, ser det som det er rammer bare for 6x6. LiD scannerne har lysadapter bare for 35mm film.

Canon hadde før en scanner som het 9900F.

Jeg har denne. Den kan scanne negativer opp til A4 format, da den har lysflate i hele lokket.

Og matriser for 6x6, 6x9, 4x5", 12x17cm.

Se etter en Canon 9900F på bruktmarkedet.

Se en del bilder fra analogt her

http://www.jkklstudio.com/01photo/08_oldphoto/oldphoto.html

 

Jeg takker for alle svar, ble litt klokere nå. Fine bilder, ble lettere melankolsk da jeg selv er -61 modell. Tøffe jakke og lueemblemer (STP) som vi gutta kalte Staten Trenger Penger :-)

Lenke til kommentar
Ut fra brosjyren til Canon, ser det som det er rammer bare for 6x6. LiD scannerne har lysadapter bare for 35mm film.]
Mener det stod et sted at den klarer 6x22 cm, altså at den har lysflate i hele bredden, og opptil 6cm. Mulig jeg blander med en Epson-scanner dog.

 

Edit: Er også verdt å merke seg siste setning i testen du refererer til:

It can't quite replace the Epson Perfection V350 on the A List: the Epson offers best-in-class image quality and, after all, that's the most important factor. But the 8800F is a worthy alternative.
Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ut fra brosjyren til Canon, ser det som det er rammer bare for 6x6. LiD scannerne har lysadapter bare for 35mm film.]
Mener det stod et sted at den klarer 6x22 cm, altså at den har lysflate i hele bredden, og opptil 6cm. Mulig jeg blander med en Epson-scanner dog.

 

 

 

Edit: Er også verdt å merke seg siste setning i testen du refererer til:

It can't quite replace the Epson Perfection V350 on the A List: the Epson offers best-in-class image quality and, after all, that's the most important factor. But the 8800F is a worthy alternative.

 

På Canons norske sider står det max 6x22cm.

Livet er fullt av vanskelige valg (samt bedre halvdeler som gjør de ytterligere vanskelige) :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...