Gå til innhold

Restaurering av gammelt bilde


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over et gammelt bilde av min morfar. Ikke et blide av interesse for andre enn meg. Men jeg har lyst å se hvor langt det er mulig å komme med restaurering.

post-1140-1207081743_thumb.jpg

Slik ser det ut.

 

Jeg har kommet så langt:

post-1140-1207081798_thumb.jpg

 

Og er ærlig talt ikke særlig fornøyd med resultatet. Bildet er blitt hardt og unaturlig. Noen som har lyst til å prøve seg, eller kan komme med gode tips til hvordan man kan justere lyset(Når jeg får bordet og mannen bra blir kantene blå), få frem flere detaljer og i det hele tatt gjøre bildet så bra som mulig?

 

Om noen er flinke i photoshop og har lyst til å prøve seg finnes bildet i stor størrelse her:

http://www.flickr.com/gp/23951047@N07/Xvrx56

Klikk på bildet, deretter all sizes, original og download.

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mrtinnn: Flott jobb med å ta bort flekkene! Takk skal du ha. Men er det ikke mulig å komme videre? Lyset er fortsatt gulnet, det er mange detaljer som er neste borte og bildet er uskarpt. Hvor langt er det egentlig mulig å komme, og hvordan gjør man det?

 

I mørke partier av bildet er det mange detaljer. Om man hadde greid å få lyst opp hjørnene mer, ville bildet blitt mer harmonisk. Hvitbalansen burde justeres, men jeg aner ikke hvordan man gjør det med et jpg bilde. Kan man konvertere det til raw? Og ville det egentlig hjelpe?

 

Mange spørsmål. Noen som vet om noen som driver med slikt, eller en nettside med en oppskrift.

Lenke til kommentar

Vart dette betre? Eg tok meg den friheit å bruke mrtinnn sitt bilete, so eg slapp fjerne alle prikkane.

post-21406-1207181749_thumb.jpg

 

Veit ikkje om fargane vart heilt bra, men det er mindre gult, samt at dei mørke hjørna er litt lysare. Kunne sikkert vore meir nøye med maskeringa ogso ...

 

Dette vart gjort i PS. Fyrst to kopiar av laget med blandemåten satt til Screen, so tre forskjellige kurver-justeringslag for å fjerne gulstikket i dei lyse områda og blåstikket i dei mørke. Kan laste opp PSD-fila om du vil det.

 

Det finst forum for retusjeringering, slik som denne sida, der eg reknar med du finn folk som er mykje dyktigare enn meg. Men det er nok ei grense for kva som kan gjerast, og det ville vore ein fordel å hatt ein versjon i høgare oppløysning og betre kvalitet.

 

Redigert: Eg har skjerpa biletet litt, men eg trur det er vanskeleg å lage det veldig mykje betre utan ei betre originalfil.

Redigert: Oppdaterte biletet. Litt nivåer for å dempe nokre litt lysare område.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Torbjørn T, du har virkelig lagt litt arbeid i dette. Det setter jeg stor pris på! Synes du har fått til veldig fine farger. Men jeg er enig, du kommer ikke lenger uten bedre oppløsning. Lurer på om filen til mrtinn hadde dårligere oppløsning enn originalen som ligger her: http://www.flickr.com/gp/23951047@N07/Xvrx56

Denne jpg er på omtrent 2 mb. Men om du ikke orker mer, så vil jeg veldig gjerne ha PSD filen din og jobbe videre. Kan vel ta originalen med bedre oppløsning og bruke under maskene dine?

Skal se litt på forumsiden du snakket om. Vil også veldig gjerne ha PSD filen du snakket om.

 

Takk igjen for innsatsen.

Lenke til kommentar

Det var faktisk ikkje so veldig mykje arbeid. Maskene er laga ved at eg fyrst laga ei markering ved hjelp av Select --> Color Range, der eg valgte Shadows, og so leggje til justeringslaget. Eg gjorde dette fordi blåstikket kun var i dei mørkaste områda. So dupliserte eg laget og inverterte maska for å kunne gjere dei lysare områda i biletet betre. Det som skjedde då var at huden vart skikkeleg dårleg so eg la til eit justeringslag der eg fylte maska med svart, og malte med kvitt over huden, slik at kun den vart endra. Det siste laget, med nivåer (levels) er heller ingen stor sak. Gjorde biletet litt mørkare, og fylte maska med svart. Malte so over dei lyse flekkane med ein mjuk pensel, og satte ned opacity for laget.

 

Legg ved PSD-fila. Det burde gå greit å skalere opp maskene trur eg, men ingen av dei er veldig tidkrevjande å lage, so om det ser dårleg ut er det berre å lage dei på ny. Namna på laga seier litt om hensikten dei har.

Retusjering.zip

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Fantastisk jobb! Når jeg la på litt skarphet på din siste versjon, sto bildet helt tydelig. Deltaljer på kommoden til venstre var klare og fargene mye mer balanserte.

Moro at det er mulig. Utgangspunktet her var jo heller skralt. Skal prøve meg litt frem med oppskriften din også. Fint å kunne gjøre det selv med andre bilder.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...