Gå til innhold

Utfordrer til Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tja greit nok objektiv,men er ikke sikker på at det er en klar utfordrer.

Nå har jeg ikke prøvd det, bare lest litt om det da .

 

Greit nok? Tror du får lese litt flere tester. Den siste utgaven av Sigmas 70-200 er en svært god forbedring i forhold til forrige generasjon. Ikke bare er den vesentlig skarpere på F/2.8 gjennom hele spekteret, så har den også en god del mindre vignettering også. Det som gjør den unik er fokuseringsavstanden på 1 meter.

 

PS: Bare synd signaturen din og den siste linja du skrev kveler den siste kommentaren jeg hadde. :tease:

 

 

Til trådstarter: Du har ikke nevnt behovene. Uansett gjør du intet bomkjøp om du vil ha det "beste fra begge ender". Flott lysstyrke og IS. :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Tja greit nok objektiv,men er ikke sikker på at det er en klar utfordrer.

Nå har jeg ikke prøvd det, bare lest litt om det da .

 

Greit nok? Tror du får lese litt flere tester. Den siste utgaven av Sigmas 70-200 er en svært god forbedring i forhold til forrige generasjon. Ikke bare er den vesentlig skarpere på F/2.8 gjennom hele spekteret, så har den også en god del mindre vignettering også. Det som gjør den unik er fokuseringsavstanden på 1 meter.

 

PS: Bare synd signaturen din og den siste linja du skrev kveler den siste kommentaren jeg hadde. :tease:

 

 

Til trådstarter: Du har ikke nevnt behovene. Uansett gjør du intet bomkjøp om du vil ha det "beste fra begge ender". Flott lysstyrke og IS. :thumbup:

 

Høres bra ut,ingenting er bedre enn om det kommer utfordrere på markede, har du forresten link til omtaler/tester av den nye utgaven ?

Lenke til kommentar
Windows shopping heter det om du kikker i butikk vinduer men ikke kjøper.

Dette passer vel ikke helt i dataverden.

 

Jeg satt og siklet litt etter Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM men det er mye penger.

 

Jepp,mye penger,alternativet er jo da om du kan unnvære en av delene og kjøpe f/2,8 uten IS eller f/4,0 med IS :hmm:

Lenke til kommentar

Se forøvrig tråden jeg startet under "fotografering". Hmmm burde kansje vært postet i dette forumet isteden ?

 

Uansett heter den "Den store linsetest tråden!!" og jeg har lagt ut test bilder av min Sigma 70-200 2.8 APO DG MACRO HSM

 

Morro om flere kunne bidra med tester i den tråden.

Endret av FotoDilla
Lenke til kommentar

Sigma 70-200/2.8 HSM er en meget god (og eneste, utenom Canons egne versjon uten IS) utfordrer for 70-200/2.8L IS. Fraværet av IS er den største forskjellen på objektivene, og som f/1_4 sier er den nyeste versjonen av førstnevnte objektiv en klar forbedring fra den gamle.

 

Tamron 70-200/2.8 (som Tomsi42 nevner) har jeg absolutt ingen personlig erfaring med, så det skal jeg heller ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

 

Tja greit nok objektiv,men er ikke sikker på at det er en klar utfordrer.

Nå har jeg ikke prøvd det, bare lest litt om det da.

 

Sigmas EX-objektiver er tungbygde og kan virke solide ved første øyekast for den uerfarne, men ser en på knapper, brytere og detaljer blir det klart at mekanikken ikke er helt på Canon L-nivå. Et tungt objektivrør er ikke det samme som en solid konstruksjon, og en plast-tubus trenger ikke å være en dårlig konstruksjon. Det er detaljene som teller. Her synes jeg photozone.de er ukritiske. De tolker en tung konstruksjon som uttrykk for høy mekanisk kvalitet, men det er ingen sak å lage et tungt metallrør. Spørsmålet er bare hva man putter inn i dette røret. Når det gjelder det optiske har jeg ikke prøvd denne siste utgaven fra Sigma, men det var relativt klar forskjell i optisk kvalitet mellom den forrige modellen og Canons tilsvarende. Mekanisk var det enda klarere, der hvor Canon L er gjennomført i alle detaljer ser man hvordan tredjepartsobjektivet bærer preg av litt mindre omtanke for utførelsen og materialene over det hele. Hvis det er en betydelig prisforskjell mellom to objektiver med samme nominelle data, er det en grunn for det. Sigma har ett objektiv jeg synes godt om, nemlig 150mm 2.8 makro. Denne er veldig god optisk. Mekanikken synes også solidere enn andre Sigmaer jeg har prøvd, men fortsatt litt under Canon L-nivået. Dette makroobjektivet koster nesten 6000 kroner, og er da ikke et billigobjektiv når vi tar i betraktning at det er en fast brennvidde på 150mm.

 

Canons EF 70-200 2.8 uten IS er et kjempegodt alternativ til IS-varianten hvis man synes IS-utgaven blir litt kostbar eller man i hovedsak tar bilder av bevegelige motiver. Dessuten må vi ikke glemme at det er noe som heter stativ.

Lenke til kommentar
Sigma 50-150mm f2.8

 

- den er mindre

- lettere

- like lyssterk

- Har mer i den vide enden, noe som teller mer enn i den smale enden

- den koster 1/3 del av canonobjektivet....

 

Canon har ingen ekvivalent til 50-150, da har vi ingenting å sammenlikne direkte med. Denne har jeg ikke prøvd og kan da vanskelig si noe om hvordan den optisk ligger an, men jeg har et inntrykk av at Sigmas aller nyeste konstruksjoner har forbedret mekanikk i forhold til litt eldre modeller. Et eksempel er de to makroobjektivene 105mm og 150mm. Sistnevnte er en nykonstruksjon som både optisk og mekanisk er en klasse over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...