Gå til innhold

Canon G9 eller Pana TZ5?


Anbefalte innlegg

Før var jeg helt sikker på at jeg skulle ha Canon G9.

Nå har jeg funnet veien til Panasonic TZ5 og jeg er meget usikker.

442505.jpgcanon_powershot_g9_3.jpg

 

 

Ingen tvil. Begge er tøffe kameraer og se på.

Jeg må si at jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre nå.

Noe som fristet meg med TZ5:

 

- Vidvinkel (dette har G9 og, men det er veldig svakt!)

- 10X optisk zoom!

- Det er nyere!

- Ny "smart" LCD skjerm 3,0 tommer (skjermen er meget crystallklar!!)

- Video funksjonene (en viktig faktor for meg angående kameraer) :blush:

 

Panasonic TZ5

• 4:3 Aspect Ratio: 640 x 480 pixels, 320 x 240 pixels 30 fps, 10 fps

• 16:9 Aspect Ratio: 848 x 480 pixels 30 fps, 10 fps

• HD (16:9 Aspect Ratio): 1280x720 30fps, 15fps

 

Canon G9

• 1024 x 768 @ 15fps

• 640 x 480 @ 30 / 15fps

• 320 x 240 @ 30 / 15fps

• 160 x 120 @ 15fps

• AVI Motion JPEG with WAVE monaural audio

 

asså... jeg er en YouTube`r. Jeg legger ikke ut en eneste video uten god kvalitet. Derfor så spiller videokvalitet en stor rolle for meg som vill helst at seerne skal se video og lene tilbake og kose seg.

 

- Det er forjævelig når jeg har studert og tatt meg til rette og gjort meg klar for Canon G9, så finner jeg ut at TZ5 så ut til og interesere meg mer! :no:

 

Jeg sitter fast, og hva skal jeg gjøre?

 

Links:

 

Canon G9

http://www.dpreview.com/reviews/canong9/

Panasonic TZ5 specs

http://www.dpreview.com/news/0801/08012917...sonictz4tz5.asp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at TZ5 er nyere behøver ikke å være en fordel - det kan være at økt oppløsning kommer på bekostning av støy på høy ISO.

 

En kollega har TZ3 (forgjengeren) og den er klart mer pinglete i konstruksjonen - G9 er bygd som en tanks. Under gode lysforhold, så er TZ3 et meget godt kamera, men når du må skru opp ISO, så sliter det. Men det gjør også Canon, men jeg er ikke sikker på om det er like ille.

 

Bedre vidvinkel på Pana er godt argument - objektivet er absolutt godkjent. Også video-modusene ser bedre ut.

 

Jeg hadde valgt Canon, men det er meg.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det at TZ5 er nyere behøver ikke å være en fordel - det kan være at økt oppløsning kommer på bekostning av støy på høy ISO.

 

En kollega har TZ3 (forgjengeren) og den er klart mer pinglete i konstruksjonen - G9 er bygd som en tanks. Under gode lysforhold, så er TZ3 et meget godt kamera, men når du må skru opp ISO, så sliter det. Men det gjør også Canon, men jeg er ikke sikker på om det er like ille.

 

Bedre vidvinkel på Pana er godt argument - objektivet er absolutt godkjent. Også video-modusene ser bedre ut.

 

Jeg hadde valgt Canon, men det er meg.

 

Tom

Ok, takk, godt og høre litt annen mening og vurdering.

Så var det bare og finne ut om jeg vill fælt trenge disse video-mulighetene Pana har.

De er ganske fristende, og noen andre ting som kameraet har. Derfor tok det kameraet meg med ett sjokk, hehe. :blush:

Lenke til kommentar
ser da ut som oppløsningen og frameraten er like god på de to.

• 4:3 Aspect Ratio: 640 x 480 pixels, 320 x 240 pixels 30 fps, 10 fps

• 16:9 Aspect Ratio: 848 x 480 pixels 30 fps, 10 fps

HD (16:9 Aspect Ratio): 1280x720 30fps, 15fps

 

Canon G9

• 1024 x 768 @ 15fps :whistle:

• 640 x 480 @ 30 / 15fps

• 320 x 240 @ 30 / 15fps

• 160 x 120 @ 15fps

• AVI Motion JPEG with WAVE monaural audio

Lenke til kommentar

Jeg tror nok G9 er bedre på høy (fom 400) ISO enn TZ5, men videomuligheter, optikk og fun-faktor er i TZ5s favør.

 

Du finner (har muligens allerede funnet) en del bilder tatt med og snakk rundt TZ5 i Pana-forumet hos DPreview (f.eks her: http://forums.dpreview.com/forums/readflat...hread=27381345). Det er en del støy, og i tillegg en noe hissig støyfjerning, men jeg synes fremdeles dette kameraet leverer rimelig bra kvalitet også uten sol.

 

Panasonic har vel også den mest avanserte auto-funksjonen du finner forresten, og etter hva jeg har hørt funker den svært bra i TZ5. Til gjengjeld er det smått med manuelle innstillinger - kommer an på hva du ser etter.

 

De er bra på forskjellige ting, men jeg hadde valgt TZ5 hvis video var viktig - G9 er bare brukbar opp til VGA-oppløsning, og det kommer ikke helt opp mot HD. Bare husk store minnekort - TZ5 drar vel unna noe sånt som 150-200MB i minuttet i maks oppløsning tror jeg.

Lenke til kommentar

Har kun sett en test så langt (TZ15 er australsk navn for kameraet):

 

http://www.cameralabs.com/reviews/Panasoni...x_DMC_TZ5_TZ15/

 

Konklusjon:

 

Good points

10x optical zoom with 28mm and stabilisation.

Large detailed 3in screen with 460k pixels.

HD movies and zooming when filming.

Uncannily good automatic mode.

 

Bad points

Noise becomes a problem above 200 ISO.

Little or no manual control.

HD movies still no match for a camcorder.

Extra screen detail only seen in playback.

 

Scores

(relative to 2008 compacts)

 

Build quality: 18 / 20

Image quality: 16 / 20

Handling: 16 / 20

Specification: 19 / 20

Value: 18 / 20

 

Overall: 87%

Lenke til kommentar

Er det noe mulighet for og få Canons G9`s 1280x768 15 fps til og bli 30 fps?

 

Noe firmware upgrade, eller noe program som kan fixe dette?

 

må si det er gode oppklaringer her hvorfor G9 fortsatt er bedre kjøp.

Det liker jeg, takk for det gutta.

 

Men er ikke 400 ISO litt svakt, siden støy egentlig ikke burde begynne og merkes på rundt 1000 ISO? :ermm:

Hva slags ISO bruker man om natta? har hørt den skal være ganske høy. Tror kameraet vill slite litt da :glare:

Lenke til kommentar

Skal du ha et kamera der iso først merkes rundt 1000, må du ha et speilrefleks. Og selv der kan støy merkes godt ved ISO 800. På et kompaktkamera, merkes det stort sett allerede på 200, og hos de fleste er det litt for mye på ISO 400.

 

Om natta bruker man høy iso, lang lukkertid, stor blenderåpning, blits eller annen lyskilde. Alle kamera, inkludert speilrefleks, "sliter" om natta.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en TZ3 et halvt år, og linsa er super men bildekvaliteten under norske lysforhold er råtten. Jeg har gått over til Canon A650, som er "fattigmanns" G9 (samme sensor og objektiv, men i plasthus).

Video på TZ3 i dårlig lys er "glattet" av støyfjerning. I tillegg er lyden råtten. TZ5 ser ut til å få bedre lyd; i hvert fall større mikrofonhull.

Ang "nattbilder": Alle kompaktkameraer sliter over ISO 400. De ulike fabrikantene har ulike støyfjerningsalgoritmer, og det blir litt smak og behag. Panasonics Venus III (TZ3) er kjent for å "søle" farge over kanter, noe som gir "utflytende vannfarge" effekt (TZ5 har VEnus iV, som skal være bedre på dette). TZ3 er veldig uberegnelig i dårlig lys, og du må påregne å ta testbilder, skru på autosettingene, og prøve mange ganger (i mellomtiden gikk motivet...). TZ3 har dårlig blitz.

Panasonics LCD kan bare sees i en bestemt vinkel, mens Canon bruker LCDer som kan sees nesten 180 grader på (og A650 har vridbar skjerm). TZ5 har fått høyere LCD oppløsning, men har fortsatt den manuelle "high angle" settingen som må brukes hvis du skal løfte kameraet litt over ansiktshøyde.

Lenke til kommentar

PopPhoto har testet TZ5 i labben med overraskende bra resultat:

 

http://www.popphoto.com/cameras/5222/lab-t...ix-dmc-tz5.html

 

Må innrømme at jeg er dypt imponert hvis det leverer så bra som beskrevet her:

 

Certified Test Results

 

Image Quality: Excellent: ISO 100-800

 

Resolution: Excellent at ISO 100 (1930) through 800 (1780), Extremely High at ISO 1600 (1575)

 

Color Accuracy: Excellent at ISO 100 (average Delta E: 7.9 Auto White Balance.) Extremely High at ISO 1600 (Average Delta E 8.9 Auto White Balance)

 

Noise: Low at ISO 100 (1.7) Very Low at ISO 200 (1.45), Low at ISO 400 (1.75) Moderately Low at ISO 800 (2.0), Moderate at ISO 1600 (2.6)

 

Distortion: Slight Barrel Distortion at 28mm equivalent (.15%), Slight Pincushion Distortion at 140mm equivalent (.14%) and 280mm (.16%)

 

Contrast: Low

 

Shadow/Highlight Detail: Very High

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikker på at det er TZ5? I hele testen omtales den som TZ15. Skrivefeil, eller fins det virkelig en TZ15?

Joda, det er samme kamera. Australia dekkes av samme distribusjons-system som Japan, og i det markedet heter kameraet TZ15. Tror grunnen er at TZ5 uttalt på japansk er en fornærmelse eller noe i den dur. Ikke alltid så lett med navn i et globalt marked...

Lenke til kommentar

Fra denne testen:

 

Also note the Lumix TZ5 is known as the Lumix TZ15 in Asia, Australia and New Zealand; both models are identical other than the name.

 

videre...

 

The lack of manual control can be annoying for enthusiasts, and the performance at higher sensitivities is, like most compacts, nothing to be proud of. But these are about the only real downsides to the TZ5. So if you’re happy to leave your creativity to various scene presets and limit the sensitivity to 100 or 200 ISO then you’ll enjoy some great-looking photos.

 

The only fly in the ointment is the earlier TZ3 which may not sport the TZ5’s latest gadgetry, but still shares the same lens and form factor. So if you can live without the new features, it represents superb value while stocks last.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...