Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP + 2x8800GT + 4GB RAM = BSOD


Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8745264

Maskinoppsett:

 

HK: Gigabyte GA-X38-DS5

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

2xGPU: MSI GeForce 8800GT

4 GB OCZ DDR2 RAM (5.5.5.15 @ 1066MHz)

PSU: OCZ ModXstream 900w

 

Før jeg fikk PSU-en hadde jeg ikke strøm nok til å kjøre 2 skjermkort samtidig. Derfor kjørte jeg 1x8800GT og 4GB RAM i et par uker. Dette fungerte ypperlig. Når jeg fikk PSUen stappet jeg inn det andre skjermkortet, men da fikk jeg en del bluescreens. Helt tilfeldig og på forskjellig tidspunkt. Maskinen bootet, og man kunne herje rundt i XP i alt fra 1 til 20 minutter før de kom. Tok jeg ut 2 GB RAM gikk alt fint igjen.

 

Har testet:

 

- BIOS-oppdatering til nyeste versjon

- Nyeste nVidia-drivere (169.21)

- Forskjellige RAM-brikker (for å sjekke at ingen er defekte)

 

Noen som vet hvordan dette kan løses?

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Okey, nå satt jeg inn de de to siste rambrikkene, men bestemte meg for moro skyld for å bytte om plasser med de som satt i fra før, og sette de gamle der de nye skulle inn. Nå kjører jeg plutselig 4GB RAM uten problemer. Ikke et tegn til BSOD selv etter 30 minutter.. Meget rart, i og med at alle rambrikkene er like. Men, tiden vil vise.. Poster BSOD hvis den dukker opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jeg kjører foreløpig 32-bits XP. En oppgradering til XP64 eller Vista64 kommer etterhvert. Fullt klar over hvor mye minne 32-bits XP klarer å ta i bruk, vil bare finne ut av dette. Selv om man setter inn 4GB skal man ikke få bluescreen.

 

Når man først snakker om bluescreen kom den første nå etter 3 døgn. Maskinen har vært konstant på og under til tider heavy bruk.

 

BSOD viser:

PFN_LIST_CORRUPT 0x0000004E(0x0000008F, 0x00089B44, 0x0005B2C4, 0x00000000).

 

Technet nevner at det kan være defekte brikker, noe som bekrefter min mistanke etter en Memtest86 hvor det kommer en unexpected halt ved 30%. Rart førstnevnte ikke skjedde når jeg byttet om brikker (2GB-sett vs 2GB-sett) og herjet, men kanskje jeg ikke testet lenge nok (kun få minutter). I og med at det tar lenger tid å få BSOD med brikkene slik jeg har dem plassert nå kontra hvordan de var plassert først blir ikke mistanken om defekte brikker mindre. Kan godt hende noe har skjedd under all byttingen, hvem vet..

 

Et rop om retur høres i det fjerne..

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Bare så det er sagt---denne feilen skyldes ikke nødvendigvis feil med det fysiske minnet.

 

Hva annet kan det skyldes?

 

Så det kunne være pga. et par andre ting, f.eks.: dette. Gjelder riktignok for W2K, men..

Lenke til kommentar
Må kanskje øke volten på rambrikkene?

 

Det skal vel strengt tatt ikke være nødvendig?

Jo, de skal ha godt over 1,8V. Sjekk specs. Tipper de skal ha ca 2,1V.

 

Og som Scorpionok påpeker vil ikke SLi fungere på det hovedkortet! Så det er egentlig bare å glemme.

 

Edit: Prøv med et enkelt grafikkort!

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Må kanskje øke volten på rambrikkene?

 

Det skal vel strengt tatt ikke være nødvendig?

Jo, de skal ha godt over 1,8V. Sjekk specs. Tipper de skal ha ca 2,1V.

 

Og som Scorpionok påpeker vil ikke SLi fungere på det hovedkortet! Så det er egentlig bare å glemme.

 

Edit: Prøv med et enkelt grafikkort!

 

Les det jeg skriver noen poster over her, så ser du at jeg ikke bruker SLI. :)

 

 

Utrolig, ante ikke at minne krever mer voltage jo flere brikker man har.. Skal vel i utgangspunktet ikke være slik, spesielt med tanke på at 2.1V mest sannsynlig er utenfor produktets garantiområde.. Men, det må vel testes! Skal poste resultatet.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...