Gå til innhold

Mulig med q6600 B3 @ 3,74 ghz stabilt på striker extreme?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en q6600 b3 som jeg har drevet og klokket en del på et striker extreme (680i) hovedkort. Har slitt en del med de mye omtalte fsb-hullene, men har nå klart å få cpuen til å kjøre på 3,74 ghz (415*9). Pcen booter helt fint, og jeg kan kjøre vanlige programmer som msn, IE, se film osv, men cpuen er ikke stabil i prime 95. Det er den heller ikke i 3dm06, her lukker testen seg litt ut i første deltest.

 

Så det jeg lurer på er om det er andre her som har erfaring med overklokking av q6600 B3 (ikke GO) på striker extreme, evt annet 680i hovedkort, og om dre har forslag til innstillinger jeg kan prøve, hvordan spenninger dere bruker osv.

 

Til vanlig kjører jeg cpuen 100% stabilt på 3,3 ghz. Noe særlig høyere har jeg ikke kommet, men har funnet to innnstillinger som pcen faktisk booter på: 450*8 og 415*9. Hadde vært veldig kult å klare å kjøre stabilt på en av disse hastighetene, men trenger som sagt litt hjelp.

 

Her er et utdrag fra cpu-z:

 

Processor 1 (ID = 0)

Number of cores 4

Number of threads 4 (max 4)

Name Intel Core 2 Quad Q6600

Codename Kentsfield

Specification Intel® Core2 Quad CPU @ 2.40GHz

Package Socket 775 LGA (platform ID = 4h)

CPUID 6.F.7

Extended CPUID 6.F

Core Stepping B3

Technology 65 nm

Core Speed 3735.2 MHz (9.0 x 415.0 MHz)

Rated Bus speed 1660.1 MHz

Stock frequency 2400 MHz

Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, EM64T

L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

L2 cache 2 x 4096 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size

FID/VID Control yes

FID range 6.0x - 9.0x

max VID 1.150 V

Features , VT

 

Me disse instillingene har jeg en idle temp på cpu på 41 grader. System-temp er 30 grader. Dette er med vannkjølt cpu og 3 vifter på chipset/mosfet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Skal prøve å komme med noen råd.

Først og fremst er det viktig å flashe til en annen bios en den som kommer med kortet fra fabrikken. 1303 er til nå den beste biosen for klokking av q6600. Last ned biosen fra asus sine hjemmesider, og unzip biosen til en minnepenn eller liknende. Så åpner du biosen og velger tools og ez flash. Dette programmet er veldig enkelt i bruk, og flasher biosen.

 

Med denne biosen burde det være null stress å klare 3ghz. Velg extreme tweaker og sett AI tuning på manual. Deretter velger du FSB and memory config. Sett FSBmemory clock mode på unlinked, på denne måten vil ikke minnet ditt ha noe å si for stabiliteten til cpuen.

 

For å endre frekvensen til cpuen er det "FSB (QDR) mhz" du må se på. For å regne ut frekvensen du vil få tar du tallet du taster inn, deler på 4 og ganger med multiplieren (som du finner under overclocking). Multiplieren står automatisk som 9, og det er det ingen grunn til å endre på kun for å nå 3ghz. Sett "FSB (QDR) mhz" til 1333 for å få 3ghz (1333/4*9= 3000 mhz ca.

Minn pc er 100%stabil dersom man bare taster inn dette, velger F10 for å lagre og booter. Men pga at det er små forskejller mellom alle hvoedkort og cpuer (selvom de er samme merke og modell) så kan det hende at det ikke vil fungere for deg. Hvis du overhodet ikke kommer inn i biosen eller pcen ikke booter trykker du inn clear cmos knappen på hovedkortet (den som lyser rødt), venter noen sekunder og trykker igjen. Da blir alle endringene i biosen fjernet og alt blir stillt tilbake til standrard.

 

Si fra hvordan det år. Hvis ikke pcen starter med de innstillingene jeg har gitt deg, kan jeg komme med litt mer hjelp. Da må man endre litt spenninger. Dette er også null stress, så bare å si fra. Sannsynligvis vil du nok få 3ghz stabilt bare ved å gjøre som jeg har sagt :-D

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Søk etter den på google. Den er stort sett den mest brukte biosen på striker extreme, så burde ikke være vannskelig å finne. Hvis 1301 ligger på sidene til asus (orker ikke sjekke selv:-P), så er også denne god. Du kan prøve den hvis du ikke tar sjansen på å laste ned fra andre steder enn asus sine sider.

 

(Hva du enn gjør, ikke prøv 1305. Den er håpløs. Med den makser jeg på 2,75 ghz ca.)

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke komme like langt med AI Booster som du ville gjort hvis du hadde klokket fra biosen. Men du kan prøve. Jeg klarte fint 3ghz med AI Booster i allefall, med bios 1303.

 

Anbefaller likevel å bruke biosen, fikk med meg det viktigste lenger opp. Ligger også flere gode guider rundt om på hardware.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...