Gå til innhold

Gå i lære som noe annet?


Anbefalte innlegg

Var litt vanskelig å få en riktig tittel på tråden.

 

Saken er at jeg har gått byggfag, å har gått i lære som murer, men mistet læreplassen. Har mulighet for å søke innenfor alle byggfag yrkene, men har mistet lysten. Problemet mitt er at jeg har lite lyst å gå på skole med masse 15åringer når jeg selv fyller 20 snart. Hvordan er mulighetene for å endre yrke eller skaffe ett fagbrev? Har tenkt litt på mekanisk, men har ikke så lyst å gå 2 år på skole med folk som er så mye yngre enn meg. Blir bare deprimert av tanken. Er det noen andre måter? Vil ikke tro at ett verksted kan ta inn noen som ikke har gått skole. -Men kan man utdanne seg en annen plass enn på VGS ?

 

Er litt frustrert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan få deg jobb hos et verksted og jobbe som hjelpearbeider i 4,5 år (tror jeg det var) for så å gå opp til fagprøve. Om du finner noen verksteder for er interessert i å ansette en uten skole vet jeg ingenting om.

Hvilken lønn vil en hjelpearbeider få i 4,5 år cirka?

 

Edit: Å jobbe 4,5 år for å gå opp til fagprøve... Kalles ikke det læretid?

Endret av Mauro
Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig gå videregående på nytt dersom du ønsker å studere mekanisk, men siden du er 20 år har du kanskje ikke krav på videregående opplæring, og vil havne bakerst i systemet når du søker skole.

 

Det er mulig å jobbe praktisk, og dermed gå opp til fagprøve som privatist. I mitt fag har de som ønsker fagbrev to valg. Det ene er å gå læretid på 2 år, det andre er å være 5 år i vanlig jobb, og dermed ta fagprøve som privatist.

Lenke til kommentar
Du kan få deg jobb hos et verksted og jobbe som hjelpearbeider i 4,5 år (tror jeg det var) for så å gå opp til fagprøve. Om du finner noen verksteder for er interessert i å ansette en uten skole vet jeg ingenting om.

Hvilken lønn vil en hjelpearbeider få i 4,5 år cirka?

 

Edit: Å jobbe 4,5 år for å gå opp til fagprøve... Kalles ikke det læretid?

 

Jeg regner med at du vil lønnes etter tariff som en vanlig ansatt, men det kan bli problematisk å få jobb som f.eks mekaniker uten noe skolebakgrunn som mekaniker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...